Wodzisław Śląski buduje centrum przesiadkowe
Samorząd WodzisławiaŚląskiego chce przebudować i rozbudować budynek tamtejszego dworca kolejowego,a także utworzyć przy nim centrum przesiadkowe – i zbudować w mieście nowedrogi rowerowe. Obecnie trwa wyłanianie wykonawców obu przedsięwzięć.
Wpisują się one m.in. w plany uruchomienia – we współpracy zpobliskim Rybnikiem – dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządomchodzi m.in. o zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego iodkorkowanie lokalnych dróg. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latachlinia kolejowa nr 158 Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki.
W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, abywraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącegow tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. samorząd kupił od PKP miejscowydworzec kolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt tenzostanie wyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.
Wiosną tego roku miasto wyłoniło projektanta przebudowy irozbudowy dworca, na początku sierpnia – otworzyło pięć ofert potencjalnychwykonawców. Przewidziane do marca 2019 r. prace zakładają zachowanie starejkonstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie (m.in. przywrócony zostanienaturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzec z zewnątrz ma byćpodświetlony.
Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrznąklatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona zpierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.:poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonikprasowy; na piętrze – cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacjipozarządowych.
Przy dworcu utworzone ma zostać centrum przesiadkowe zokoliczną infrastrukturą drogową; miasto mają też przeciąć nowe drogi rowerowe.Przetarg na wykonawcę obu tych części inwestycji magistrat prowadzi od końcówkilipca; ostatnio przedłużając termin składania ofert – do 20 sierpnia br. Częśćprzydworcowa ma być gotowa do wiosny 2019 r., część pozostałej infrastruktury –jesienią 2018 r.
Projektowana też już inwestycja związana z centrumprzesiadkowym ma objąć m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na częściprzylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typupark&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowaniarowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.
W ramach tego samego przetargu planowane jest teżwyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul.26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do RodzinnegoParku Rozrywki „Trzy Wzgórza”. Nowe trasy mają zostać włączone doobecnych dróg rowerowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na przedsięwzięcia związane z dworcem i centrumprzesiadkowym miasto zdobyło już unijne dofinansowanie z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego. Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projekturewitalizacji dworca dotacja z RPO to 4,9 mln zł (podczas otwarcia ofertprzetargowych na wykonanie prac miasto określiło budżet zamówienia na 6,7 mlnzł brutto).
Z kolei dofinansowanie pozyskane pod kątem szacowanych na8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego – zbliża się do 6mln zł (w dokumentacji przetargowej szacunkowy koszt poszczególnych częścizamówienia miasto określiło na ponad 2,2 mln zł netto oraz niespełna 2,2 mln złnetto).
Jeżeli plany wodzisławskiego samorządu powiodą się, w czasierealizacji obu inwestycji liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta wkierunku Rybnika powinna stopniowo zwiększać się
Niezależnie od obecnych siedmiu par pociągów uruchamianychprzez należące do samorządu województwa Koleje Śląskie (w większości na trasieKatowice – Chałupki/Bohumin), Rybnik i Wodzisław chciały dopłacić do pierwszychdodatkowych połączeń już w grudniu br., a do kolejnych – od czerwca 2018 r.Docelowo miasta sygnalizowały wolę, aby między nimi kursowało ok. 20 parpociągów na dobę.
„