Z jednym biletem pociągami i autobusami przewoźników kolejowych
Wspólny BiletSamorządowy to inicjatywa Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, któradoskonale wpisuje się w misję powstałego w czerwcu 2016 r. podmiotuzrzeszającego 11 spółek samorządowych.
Jest nią m.in. wspólne działanie na rzecz poprawy jakościpasażerskich przewozów kolejowych w obrębie województw. Bilety są dostępne wsprzedaży od 1 sierpnia br. Osoba, która zakupi Wspólny Bilet Samorządowy, jestuprawniona do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami uruchamianymi przeztakich przewoźników, jak: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa,Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Arriva, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskiei Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Oferta obejmuje również autobusy regionalneprzewoźnika Arriva.
Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik zwracauwagę na dobry przykład, jaki spółki samorządowe dały innym przewoźnikom.
– Umiejętność zgodnej współpracy i prowadzenia otwartego dialoguto cecha niezwykle ważna i przynosząca realne korzyści – zauważa. – Wsamorządzie jej znaczenie jest kluczowe. Jak widać, również nasze spółkiposiadły tę umiejętność, dzięki czemu udało im się wypracować wspólny bilet.Cieszę się z tego sukcesu z kilku powodów. Po pierwsze – pasażerowie zyskaliwygodną i tanią ofertę, a po drugie – liczę, że to dobry początek dalszejkonstruktywnej współpracy samorządowych spółek kolejowych – podkreśla.
Bilet kosztuje 38 złotych i jest ważny przez całą dobę wpociągach przewoźników samorządowych i autobusach Arriva. Obecnie można na jegopodstawie podróżować na 62 liniach, obsługujących ponad 950 stacji na terenie12 województw. Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy krok w stronę zacieśnieniawspółpracy między przewoźnikami, ale też stworzenia wygodnej i atrakcyjnejcenowo oferty dla pasażerów.
– Wspólny Bilet Samorządowy to pierwsze wspólneprzedsięwzięcie Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Projektowi temuprzyświeca idea integracji przewoźników świadczących usługi w różnych regionachnaszego kraju. To także krok w kierunku pasażerów wyjeżdżających poza graniceregionów. Potrzeba podróży z jednym biletem nie jest jednak niczym nowym. Jużod pewnego czasu jest ona sygnalizowana przez media, ale przede wszystkim przeznajważniejszych odbiorców, czyli podróżnych. I my, w ramach Związku,postanowiliśmy dać podróżnym taką ofertę – mówi Dariusz Grajda, prezes ZwiązkuSamorządowych Przewoźników Kolejowych.
Koleje samorządowe to niekwestionowany lider wśródprzewoźników kolejowych. W ubiegłym roku przewiozły ponad 133 milionypasażerów, co stanowiło 46 proc. liczby wszystkich podróżujących pociągami wPolsce. Na drugim miejscu znalazły się Przewozy Regionalne (obecnie Polregio) zwynikiem 27 proc., a na trzecim PKP Intercity – 13 proc.
– Koleje Mazowieckie to przewoźnik, który od lat realizujepionierskie projekty. Tym razem włączyły się we wspólny projekt wielu spółekzrzeszonych w jeden podmiot działający dla dobra pasażerów w całym kraju.Świadczymy usługi przewozowe w samym centrum kraju, na styku sześciuwojewództw. Linie kolejowe obsługiwane przez Koleje Mazowieckie w wielupunktach stykają się z liniami, po których poruszają się pociągi innychprzewoźników regionalnych, np. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, KoleiWielkopolskich czy Arrivy. Za 38 złotych możemy pojechać np. do Łodzi, zprzesiadką w Skierniewicach do pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, anastępnie wrócić do Warszawy. To bardzo atrakcyjna oferta – mówi Robert Stępień, prezes zarządu KoleiMazowieckich.
Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy krok w stronęzacieśnienia współpracy między przewoźnikami, ale też stworzenia wygodnej iatrakcyjnej cenowo oferty dla pasażerów.
– Wspólny Bilet Samorządowy to pierwsza ryczałtowa ofertaprzewoźników regionalnych obowiązująca nie tylko w weekendy, ale też wtygodniu. Biletu na zasadzie „płacę określoną kwotę i jeżdżę, ile chcę” w dnitygodnia jeszcze nie było. Póki co oferta ta, z uwagi na małą liczbę punktów styku,jest dość ograniczona terytorialnie, ale pozwala np. przejechać z Siedlec doskansenu w Wolsztynie za 38 zł, co jest ceną bardzo atrakcyjną. Oferta nie jestprzeznaczona dla każdego – naszym celem jest klient, który chce tanio zwiedzić ipoznać nasz kraj, zbytnio mu się nie spieszy, nie obawia się przesiadek.Popularność tego biletu będzie rosła wraz z rozwojem sieci połączeń koleisamorządowych, jednakże naszym celem nie jest konkurowanie z Intercity wprzewozach dalekobieżnych – mówi Piotr Rachwalski, prezes zarządu KoleiDolnośląskich.
– Współpraca i łączenie potencjału wielu przewoźników tomożliwość coraz lepszej odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania pasażerów. WspólnyBilet to właśnie pierwsza taka inicjatywa Związku. Już teraz, kupując tenbilet, można podróżować wszystkimi regionalnymi pociągami i autobusami Arrivyoraz korzystać z oferty innych przewoźników samorządowych aż przez 24 godziny.Konkurencyjna cena, mobilne kanały sprzedaży, możliwość podróży koleją iautobusami na jednym bilecie – to wszystko ma ułatwić i zachęcić do korzystaniaze wspólnej komunikacji. Ta oferta to początek drogi i wspólnej pracy, która mana celu przede wszystkim oferowanie pasażerom coraz lepszych, bardziejkompleksowych i nowoczesnych rozwiązań oraz promocję transportu publicznego –podkreśla Piotr Halupczok, prezes zarządu Arrivy.
– Zdecydowaliśmy się wprowadzić w nasze oferty to, co do tejpory udało się wspólnie wypracować. Mogliśmy jeszcze długo debatować i odwlekaćwprowadzenie biletu, ale nie chcieliśmy. Teraz będziemy czytać komentarze wInternecie, wsłuchiwać się w głosy naszych pasażerów, analizować wszystkieinformacje, które do nas będą docierać. Jest to dopiero pierwsza wersja naszegobiletu, będziemy starać się ją rozbudowywać – mówi Wojciech Dinges, prezeszarządu Kolei Śląskich
Jedenaście kolejowych spółek samorządowych – przewoźnikówpasażerskich: Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, KolejeWielkopolskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, SKPL Cargo, ARRIVA Polska, ARRIVARP, Koleje Małopolskie, Warszawska Kolej Dojazdowa oraz Szybka Kolej Miejska -zrzeszonych w ZSPK obsługuje dziś ponad 4800 kilometrów linii kolejowych,zatrudniając 6265 pracowników. Liczba wykorzystywanego taboru, wliczając członyelektrycznych zespołów trakcyjnych, wynosi dziś 1473 wagony oraz 43 lokomotywyi stanowi bardzo poważny i stale rosnący udział na polskim rynku kolejowym.
Celem statutowym ZSPK jest m.in. skuteczne i solidarnedziałanie na rzecz rozwoju transportu kolejowego, kształtowanie dobrych praktykzwiązanych z zatrudnieniem w branży kolejowej, działanie na rzecz poprawyoferty dla pasażerów, reprezentowanie i popieranie działań na rzecz członków ireprezentowanie ich interesów, podejmowanie działań zmierzających dopodnoszenia poziomu wykształcenia, kwalifikacji i wiedzy o kolejach.
„