Dobra wiadomość dla transportu: 1,6 mld na tory, tramwaje i trolejbusy
7 miast zainwestuje 1,5 mld zł w nowe tramwaje, torowiska, trolejbusy. Z kolei Zielona Góra doczeka się południowej obwodnicy. Umowy o dofinansowanie tych samorządowych inwestycji podpisano dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju.
Wartość 10 przedsięwzięć, które zrealizują Bydgoszcz, Gdynia, Kraków (spółka Trasa Łagiewnicka), Poznań (3 inwestycje), Stargard, Toruń, Tychy i Zielona Góra, wynosi 1,57 mld zł. Dofinansowanie z POIiŚ to 860 mln.
9 inwestycji, dla których podpisano dzisiaj umowy, dotyczy transportu publicznego. Chodzi przede wszystkim o zakup tramwajów, trolejbusów czy o przebudowę torowisk.
Jak poinformował wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński niskoemisyjny transport publiczny jest w Programie Infrastruktura i Środowisko III obszarem jeśli wziąć pod uwagę wielkość przyznanych przez UE środków. Na ten cel mamy w POIiŚ prawie 10 mld zł. Więcej przeznaczyliśmy tylko na drogi i kolej – powiedział. Z tej puli wsparcie w wysokości 3,5 mld otrzymały do tej pory 24 inwestycje realizowane w 13 miastach oraz na terenie gmin tworzących Komunikacyjny Związek Komunalny GOP.
Z kolei projekt Zielonej Góry polega na budowie południowej obwodnicy miasta. Pieniądze na dofinansowanie tego przedsięwzięcia – 114 mln zł – również pochodzą z POIiŚ, ale z innej puli. W zeszłym roku przeprowadziliśmy konkurs, w którym do dofinansowania wybraliśmy 28 inwestycji. Zielonogórska obwodnica jest jedną z nich. Na 28 projektów przeznaczyliśmy w sumie 3,59 mld dofinansowania – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Część z ww. inwestycji jest już w realizacji. Terminy ich zakończenia to, w zależności od projektu, lata 2020-2023.
Wśród projektów wybranych do dofinansowania z zakresu transportu publicznego nie ma inwestycji miast z woj. lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dla nich przeznaczona jest osobna pula w Programie Polska Wschodnia.
* * *
Środki na inwestycje w transport publiczny pochodzą z działania 6.1 Programu Infrastruktura i Środowisko Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, natomiast na inwestycję drogową Zielonej Góry z działania 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN – T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego
PODSTAWOWE INFORMACJE O INWESTYCJACH
TORUŃ
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II
- Całkowita wartość projektu: 400,40 mln zł
- Dofinansowanie UE: 195,6 mln zł
- Realizacja projektu: 2015 – 2023
Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej (w tym budowę nowej linii do os. Jar), a także zakup nowego taboru tramwajowego i autobusowego (niskopodłogowe autobusy hybrydowe i elektryczne).
BYDGOSZCZ
Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego, przebudową infrastruktury transportu szynowego oraz zakupem taboru
- Całkowita wartość projektu: 277,07 mln zł
- Dofinansowanie UE: 168,3 mln zł
- Realizacja projektu: 2016 – 2021
Projekt obejmuje m.in. budowę infrastruktury tramwajowej w ul. Kujawskiej, na odcinku od Ronda Kujawskiego do Ronda Bernardyńskiego, wraz z przebudową układu dróg. Przebudowana zostanie też infrastruktura tramwajowa w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętli Magnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego – Szpitalna – Szarych Szeregów – Bełzy. Ww. odcinki zostaną przyłączone do Systemu Transportowego miasta Bydgoszczy. Inwestycja zakłada też przebudowę i budowę parkingów oraz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.
KRAKÓW (TRASA ŁAGIEWNICKA)
Trasa Łagiewnicka – Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej
- Całkowita wartość projektu: 200,02 mln zł
- Dofinansowanie UE: 97,56 mln zł
- Realizacja projektu: 2016 – 2020
Inwestycja obejmuje budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej na odcinku od Zakopiańskiej do pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowę istniejącego torowiska w ciągu Zakopiańskiej. Łączna długość wybudowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,3 km.
TYCHY
Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim
- Całkowita wartość projektu: 164,21 mln zł
- Dofinansowanie UE: 100 mln zł
- Realizacja projektu: 2017 – 2020
Projekt zakłada zakup taboru komunikacji miejskiej: autobusowego i trolejbusowego, pojazdów technicznych, budowę nowej sieci trakcyjnej (1,9 km) oraz przebudowę zajezdni.
POZNAŃ
Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul.: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 grudnia, Pl. Wolności, Towarowa.
- Całkowita wartość projektu: 100 mln zł
- Dofinansowanie UE: 45,42 mln zł
- Realizacja projektu: 2017 – 2020
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ komunikacyjny obejmujący rejon ul. Św. Marcin, 27 Grudnia, Pl. Wolności, Mielżyńskiego, Fredry i Towarowa. Planowane jest utworzenie dodatkowych udogodnień dla ruchu rowerowego, uprzywilejowanie ruchu pieszego oraz uspokojenie ruchu samochodowego. Łączna długość przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,54 km.
Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu w ulicy Ratajczaka
- Całkowita wartość projektu: 130 mln zł
- Dofinansowanie UE: 59,05 mln zł
- Realizacja projektu: 2018 – 2022
W ramach projektu przebudowany zostanie układ komunikacyjny obejmujący rejon ulicy Ratajczaka. Inwestycja obejmuje budowę nowego i przebudowę istniejącego torowiska, dostosowanie istniejącego układu drogowego do projektowanej linii tramwajowej, budowę DDR i stojaków rowerowych oraz poszerzenie ciągów pieszych. Łączna długość budowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 1,27 km.
Przebudowa trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego
- Całkowita wartość projektu: 64,43 mln zł
- Dofinansowanie UE: 27,25 mln zł
- Realizacja projektu: 2018 – 2022
Przedmiotem projektu jest przebudowa torowiska w ul. Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego do ul. Prusa o łącznej długości 1,24 km.
GDYNIA
Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia
- Całkowita wartość projektu: 65,99 mln zł
- Dofinansowanie UE: 40,24 mln zł
- Realizacja projektu: 2017 – 2020
Wybudowany zostanie węzeł integrujący różne środki transportu Gdynia Chylonia, powstaną buspasy na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni. Gdynia przebuduje także zatoki przystankowe, dostosuje je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zamontuje tablice informacji pasażerskiej.
STARGARD
Modernizacja transportu miejskiego polegająca na zakupie 16 autobusów energooszczędnych o najmniejszej emisji CO2 i zanieczyszczeń
- Całkowita wartość projektu: 17,22 mln zł
- Dofinansowanie UE: 9,8 mln zł
- Realizacja projektu: 2016 – 2020
Stargard kupi 16 autobusów niskoemisyjnych spełniających normę EURO VI.
ZIELONA GÓRA
Budowa południowej obwodnicy miasta Zielona Góra w ciągu drogi krajowej
- Całkowita wartość projektu: 152,2 mln zł
- Dofinansowanie UE: 114,4 mln zł
- Realizacja projektu: 2018 – 2023
Droga będzie przebiegać przez miasto Zielona Góra (dł. 11 km) i gminę Świdnica (dł. 1,6 km). Południowa obwodnica ma na celu m.in. przejęcie ruchu drogowego, zarówno z sieci dróg miejskich, jak i z Trasy Północnej (DK32), stanowiącej obwodnicę Zielonej Góry, w tym ruchu tranzytowego, poprawę komunikacji pomiędzy terenami przyłączonymi do miasta w 2015 r., tj. osiedlami: Racula, Drzonków, Kiełpin i Ochla. Zaplanowana inwestycja stanowi domknięcie „ringu” Zielonej Góry, złożonego z S3, DK27 i DK32.
„