Bydgoszcz, Toruń i Kraków z dofinansowaniem inwestycji tramwajowych
7 miast zainwestuje1,5 mld zł m.in. w nowe tramwaje i torowiska, autobusy oraz trolejbusy. Z koleiZielona Góra doczeka się południowej obwodnicy. Umowy o dofinansowanie tychsamorządowych inwestycji podpisano dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju.
Wartość 10 przedsięwzięć, które zrealizują Bydgoszcz,Gdynia, Kraków (spółka Trasa Łagiewnicka), Poznań (3 inwestycje), Stargard,Toruń, Tychy i Zielona Góra, wynosi 1,57 mld zł. Dofinansowanie z ProgramuInfrastruktura i Środowisko (POIiŚ) to prawie 860 mln zł.
9 inwestycji, dla których podpisano dzisiaj umowy w POIiŚ,dotyczy transportu publicznego. Chodzi przede wszystkim o zakup tramwajów,autobusów, trolejbusów czy o przebudowę torowisk.
Jak poinformował wiceminister rozwoju Jerzy Kwiecińskiniskoemisyjny transport publiczny jest w Programie Infrastruktura i Środowiskotrzecim obszarem jeśli wziąć pod uwagę wielkość przyznanych przez UE środków. -Na ten cel mamy w POIiŚ prawie 10 mld zł. Więcej przeznaczyliśmy tylko na drogii kolej – powiedział. Z tej puli wsparcie w wysokości 3,5 mld zł otrzymały dotej pory 24 inwestycje realizowane w 13 miastach oraz na terenie gmintworzących Komunikacyjny ZwiązekKomunalny GOP.
Z kolei projekt Zielonej Góry polega na budowie południowejobwodnicy miasta. Pieniądze na dofinansowanie tego przedsięwzięcia – 114 mln zł- również pochodzą z POIiŚ, ale z innej puli. – W zeszłym rokuprzeprowadziliśmy konkurs, w którym do dofinansowania wybraliśmy 28 inwestycji.Zielonogórska obwodnica jest jedną z nich. Na 28 projektów przeznaczyliśmy wsumie 3,59 mld zł dofinansowania – poinformował wiceminister rozwoju WitoldSłowik
Część z ww. 10 inwestycji jest już w realizacji. Terminy ichzakończenia to, w zależności od projektu, lata 2020-2023. Wśród projektów wybranych do dofinansowania zzakresu transportu publicznego nie ma inwestycji miast z województwlubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego iwarmińsko-mazurskiego. Dla nich przeznaczona jest osobna pula pieniędzy wProgramie Polska Wschodnia.
Inwestycje tramwajowe
TORUŃ
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiTCity II
• Całkowitawartość projektu: 400,40 mln zł
• DofinansowanieUE: 195,6 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2015 – 2023
Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastrukturytramwajowej (w tym budowę nowej linii do osiedla Jar), a także zakup nowegotaboru tramwajowego i autobusowego (niskopodłogowe autobusy hybrydowe ielektryczne).
BYDGOSZCZ
Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku odronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego,przebudową infrastruktury transportu szynowego oraz zakupem taboru w Bydgoszczy
• Całkowitawartość projektu: 277,07 mln zł
• DofinansowanieUE: 168,3 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2016 – 2021
Projekt obejmuje m.in. budowę infrastruktury tramwajowej wul. Kujawskiej, na odcinku od Ronda Kujawskiego do Ronda Bernardyńskiego, wrazz przebudową układu dróg. Przebudowanazostanie też infrastruktura tramwajowa w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętliMagnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego – Szpitalna – SzarychSzeregów – Bełzy. Ww. odcinki zostaną przyłączone do Systemu Transportowegomiasta Bydgoszczy (ITS). Inwestycja zakłada też przebudowę i budowę parkingóworaz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.
KRAKÓW (TRASA ŁAGIEWNICKA S.A)
Trasa Łagiewnicka S.A. – Budowa linii tramwajowej wzdłużTrasy Łagiewnickiej
• Całkowitawartość projektu: 200,02 mln zł
• DofinansowanieUE: 97,56 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2016 – 2020
Inwestycja obejmuje budowę nowej linii tramwajowej wzdłużTrasy Łagiewnickiej na odcinku od ul. Zakopiańskiej do pętli tramwajowej na os.Kurdwanów oraz przebudowę istniejącego torowiska w ciągu ul. Zakopiańskiej.Łączna długość wybudowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,3km.
POZNAŃ
Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wrazz uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry,Mielżyńskiego, 27 grudnia, Pl. Wolności, Towarowa
• Całkowitawartość projektu: 100 mln zł
• DofinansowanieUE: 45,42 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2017 – 2020
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układkomunikacyjny obejmujący rejon ulic: Św. Marcin, 27 Grudnia, Pl. Wolności,Mielżyńskiego, Fredry i Towarowa. Planowanejest utworzenie dodatkowych udogodnień dla ruchu rowerowego,uprzywilejowanie ruchu pieszego oraz uspokojenie ruchu samochodowego. Łącznadługość przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,54 km.
Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz zuspokojeniem ruchu w ulicy Ratajczaka
• Całkowitawartość projektu: 130 mln zł
• DofinansowanieUE: 59,05 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2018 – 2022
W ramach projektu przebudowany zostanie układ komunikacyjnyobejmujący rejon ulicy Ratajczaka. Inwestycja obejmuje budowę nowego iprzebudowę istniejącego torowiska tramwajowego, dostosowanie istniejącegoukładu drogowego do projektowanej linii tramwajowej, budowę ścieżek i stojakówrowerowych oraz poszerzenie ciągów pieszych. Łączna długość budowanych iprzebudowanych linii tramwajowych wyniesie 1,27 km.
Przebudowa trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego
• Całkowitawartość projektu: 64,43 mln zł
• DofinansowanieUE: 27,25 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2018 – 2022
Przedmiotem projektu jest przebudowa torowiska w ul.Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego doul. Prusa o łącznej długości 1,24 km.
7 miast zainwestuje1,5 mld zł m.in. w nowe tramwaje i torowiska, autobusy oraz trolejbusy. Z koleiZielona Góra doczeka się południowej obwodnicy. Umowy o dofinansowanie tychsamorządowych inwestycji podpisano dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju.
Wartość 10 przedsięwzięć, które zrealizują Bydgoszcz,Gdynia, Kraków (spółka Trasa Łagiewnicka), Poznań (3 inwestycje), Stargard,Toruń, Tychy i Zielona Góra, wynosi 1,57 mld zł. Dofinansowanie z ProgramuInfrastruktura i Środowisko (POIiŚ) to prawie 860 mln zł.
9 inwestycji, dla których podpisano dzisiaj umowy w POIiŚ,dotyczy transportu publicznego. Chodzi przede wszystkim o zakup tramwajów,autobusów, trolejbusów czy o przebudowę torowisk.
Jak poinformował wiceminister rozwoju Jerzy Kwiecińskiniskoemisyjny transport publiczny jest w Programie Infrastruktura i Środowiskotrzecim obszarem jeśli wziąć pod uwagę wielkość przyznanych przez UE środków. -Na ten cel mamy w POIiŚ prawie 10 mld zł. Więcej przeznaczyliśmy tylko na drogii kolej – powiedział. Z tej puli wsparcie w wysokości 3,5 mld zł otrzymały dotej pory 24 inwestycje realizowane w 13 miastach oraz na terenie gmintworzących Komunikacyjny ZwiązekKomunalny GOP.
Z kolei projekt Zielonej Góry polega na budowie południowejobwodnicy miasta. Pieniądze na dofinansowanie tego przedsięwzięcia – 114 mln zł- również pochodzą z POIiŚ, ale z innej puli. – W zeszłym rokuprzeprowadziliśmy konkurs, w którym do dofinansowania wybraliśmy 28 inwestycji.Zielonogórska obwodnica jest jedną z nich. Na 28 projektów przeznaczyliśmy wsumie 3,59 mld zł dofinansowania – poinformował wiceminister rozwoju WitoldSłowik
Część z ww. 10 inwestycji jest już w realizacji. Terminy ichzakończenia to, w zależności od projektu, lata 2020-2023. Wśród projektów wybranych do dofinansowania zzakresu transportu publicznego nie ma inwestycji miast z województwlubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego iwarmińsko-mazurskiego. Dla nich przeznaczona jest osobna pula pieniędzy wProgramie Polska Wschodnia.
Inwestycje tramwajowe
TORUŃ
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiTCity II
• Całkowitawartość projektu: 400,40 mln zł
• DofinansowanieUE: 195,6 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2015 – 2023
Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastrukturytramwajowej (w tym budowę nowej linii do osiedla Jar), a także zakup nowegotaboru tramwajowego i autobusowego (niskopodłogowe autobusy hybrydowe ielektryczne).
BYDGOSZCZ
Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku odronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego,przebudową infrastruktury transportu szynowego oraz zakupem taboru w Bydgoszczy
• Całkowitawartość projektu: 277,07 mln zł
• DofinansowanieUE: 168,3 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2016 – 2021
Projekt obejmuje m.in. budowę infrastruktury tramwajowej wul. Kujawskiej, na odcinku od Ronda Kujawskiego do Ronda Bernardyńskiego, wrazz przebudową układu dróg. Przebudowanazostanie też infrastruktura tramwajowa w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętliMagnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego – Szpitalna – SzarychSzeregów – Bełzy. Ww. odcinki zostaną przyłączone do Systemu Transportowegomiasta Bydgoszczy (ITS). Inwestycja zakłada też przebudowę i budowę parkingóworaz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.
KRAKÓW (TRASA ŁAGIEWNICKA S.A)
Trasa Łagiewnicka S.A. – Budowa linii tramwajowej wzdłużTrasy Łagiewnickiej
• Całkowitawartość projektu: 200,02 mln zł
• DofinansowanieUE: 97,56 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2016 – 2020
Inwestycja obejmuje budowę nowej linii tramwajowej wzdłużTrasy Łagiewnickiej na odcinku od ul. Zakopiańskiej do pętli tramwajowej na os.Kurdwanów oraz przebudowę istniejącego torowiska w ciągu ul. Zakopiańskiej.Łączna długość wybudowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,3km.
POZNAŃ
Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wrazz uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry,Mielżyńskiego, 27 grudnia, Pl. Wolności, Towarowa
• Całkowitawartość projektu: 100 mln zł
• DofinansowanieUE: 45,42 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2017 – 2020
W ramach inwestycji przebudowany zostanie układkomunikacyjny obejmujący rejon ulic: Św. Marcin, 27 Grudnia, Pl. Wolności,Mielżyńskiego, Fredry i Towarowa. Planowanejest utworzenie dodatkowych udogodnień dla ruchu rowerowego,uprzywilejowanie ruchu pieszego oraz uspokojenie ruchu samochodowego. Łącznadługość przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,54 km.
Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz zuspokojeniem ruchu w ulicy Ratajczaka
• Całkowitawartość projektu: 130 mln zł
• DofinansowanieUE: 59,05 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2018 – 2022
W ramach projektu przebudowany zostanie układ komunikacyjnyobejmujący rejon ulicy Ratajczaka. Inwestycja obejmuje budowę nowego iprzebudowę istniejącego torowiska tramwajowego, dostosowanie istniejącegoukładu drogowego do projektowanej linii tramwajowej, budowę ścieżek i stojakówrowerowych oraz poszerzenie ciągów pieszych. Łączna długość budowanych iprzebudowanych linii tramwajowych wyniesie 1,27 km.
Przebudowa trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego
• Całkowitawartość projektu: 64,43 mln zł
• DofinansowanieUE: 27,25 mln zł
• Realizacjaprojektu: 2018 – 2022
Przedmiotem projektu jest przebudowa torowiska w ul.Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego doul. Prusa o łącznej długości 1,24 km.
„