Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecińska Kolej Metropolitalna staje się faktem!

inforail
10.07.2017 10:51

Powstanie zwarta siećpołączeń, przywrócona zostanie trasa Szczecin-Police, pojawią się noweprzystanki, stare zostaną zmodernizowane.

To tylko niektóre z elementów olbrzymiej inwestycji, jakąjest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, która odmieni komunikację wSzczecinie i okolicznych miejscowościach. Dziś, w poniedziałek 10 lipca br.marszałek Olgierd Geblewicz złożył podpis pod porozumieniem w tej sprawie. Wrazz podpisami kończy się czas uzgodnień zasad wzajemnej współpracy, a zaczynaetap działań mających na celu pozyskanie ponad pół miliarda złotych, narealizację wartej 741 mln zł inwestycji.

Realizacja projektuSKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnychmetropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerówtransport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscemdo życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów– mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Porozumienie zawrze dziesięć podmiotów zaangażowanych wprojekt. Wśród nich Województwo Zachodniopomorskie. Umowa miała zostać zawarta4 lipca podczas oficjalnego wydarzenia, jednak w ostatniej chwili zostało onoodwołane na wniosek PKP PLK S.A. Teraz dokument zostanie podpisany obiegowo.

Droga otwarta…

„Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniemistniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273” to wspólny projektStowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (Lidera) oraz Partnerów:PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Województwa Zachodniopomorskiego, MiastaSzczecin, Miasta Stargard oraz gmin Goleniów, Gryfino, Kobylanki, Polic iStargardu. Porozumienie otwiera drogę do pozyskania środków w ramach Konkursu zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To umożliwistworzenie systemu kolei metropolitalnej, opartej na zmodernizowanej i przebudowanej infrastrukturze kolejowej,liniowej jak i przystankowej, zarządzanej przez PKP PLK S.A. Organizatoremprzewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd WojewództwaZachodniopomorskiego. Województwo jest właśnie w trakcie realizacjiolbrzymiego, wartego 250 mln zł zamówienia na wykonanie i dostarczenie 17nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Marszałek Olgierd Geblewicz zaznacza, że władze województwaz myślą o obsługiwaniu połączeń SKM, skorzystają z zapisanej w kontrakcie zNewagiem opcji rozszerzenia zamówienia i dokupienia po preferencyjnej ceniedodatkowych 10 pojazdów – Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamynajnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, żebędziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki – mówi marszałek.

Wróci połączenieSzczecin – Police

SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego,takie jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centralnym miastemaglomeracji, Szczecinem. Długość linii kolejowych SKM wyniesie niemal 120km. Transport pomiędzy miejscowościamiodbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) iCE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stantechniczny wymaga zdecydowanej poprawy.

Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastrukturykolejowej, w tym modernizację liczącej ponad 23 km linii 406 od SzczecinaGłównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku SzczecinGłówny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie tonajważniejszy element nowej sieci.

Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchempociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemuinformacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnychskrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną również węzły komunikacyjne wraz z parkingamitypu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R) na ponad 2,5 tys. miejsc(w samym Szczecinie prawie 1900).

Łącznie na trasie SKM funkcjonować będzie 40 przystanków, wtym 9 nowych (Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, PolicePiłsudskiego, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park, Szczecin Dunikowo, SzczecinŻydowce, Szczecin Łasztownia). Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystankiprzesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy.

Projekt budowy SKM wpisany jest na listę KontraktuTerytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego i planowany jest dowspółfinansowania ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Osi Priorytetowej V Rozwójtransportu kolejowego w Polsce, działania 5.2 Rozwój kolejowej sieci pozaTEN-T.

Prace nad przygotowaniem projektu Szczecińskiej KoleiMetropolitalnej do realizacji prowadzone są przez Stowarzyszenie SzczecińskiegoObszaru Metropolitalnego od 2011 roku.

Planowany termin złożenia wniosku o dofinansowanie wkonkursie to lipiec 2017 roku, rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić wpierwszym kwartale 2018 roku. Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata2018-2022.