Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwajowy dzień w CUPT – podsumowanie

infotram
29.06.2017 06:55

Gorzów Wielkopolski,Katowice, Poznań, Siechnice i Wrocław podpisały umowy o dofinansowanietransportu publicznego z Programu Infrastruktura i Środowisko na ponad 461 mlnzł.

Wartość siedmiu inwestycji (po dwie zrealizują Gorzów iPoznań), dla których podpisano w środę umowy, to około 1,3 mld zł.

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński powiedział nakonferencji przed podpisaniem umów, że to kolejne dobre wieści dla Polski i jejregionów, które dotyczą inwestycji w infrastrukturę, wpisujących się świetnie wStrategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

„Są to inwestycje ważne dla naszych miast, inwestycje,które będą sprawiały, że transport publiczny, transport miejski będzie nietylko znacznie bardziej nowoczesny, ale znacznie bardziej dogodny dlamieszkańców naszego kraju” – powiedział Kwieciński.

„Przez te działania pokazujemy sprawność naszychinstytucji, pokazujemy również, że środki unijne, ale także nasze środkikrajowe (…) trafiają w nasze regiony” – dodał.

Kwieciński poinformował ponadto, że na transport miejski wobecnej perspektywie finansowej mamy w sumie ok. 18 mld zł, z tego większość9,6 mld zł to środki w Programie Infrastruktura i Środowisko.

„Już realizujemy 13 przedsięwzięć na kwotę 2,6 mld zł(…) w tym takie jak metro warszawskie, tramwaje warszawskie, tramwaje wBydgoszczy, tramwaje w Krakowie, autobusy w Opolu, czy cały inteligentny systemtransportowy w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Ich oczywiście będziewięcej” – dodał.

Obecna na konferencji minister rodziny, pracy i politykispołecznej Elżbieta Rafalska oceniła, że jesteśmy w bardzo dobrej sytuacjigospodarczej – wskaźniki rozwoju gospodarczego są świetne, a sytuacja na rynkupracy jest znakomita.

„Czasami myślę, czy aż nie za dobrą, bowiem teinwestycje będą musiały znaleźć swoich wykonawców, będą musiały mieć liczneręce do pracy (…). To jest dobry czas dla rozwoju takich właśnie poważnychprojektów, o których niedawno jeszcze nawet nie mogliśmy marzyć” – mówiła.

Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski mówił ointerwencjonizmie państwa, innowacyjności i nowoczesnej gospodarce. Zaznaczył,że decyzje inwestycyjne, których dotyczą podpisane w środę umowy nie sąprzypadkowe – wskazują, że zmiany są realne i skokowe.

Natomiast dyrektor Centrum Unijnych Projektów TransportowychPrzemysław Gorgol poinformował, że porównując wykorzystanie środków unijnych natransport publiczny w analogicznym okresie poprzedniej perspektywy,”wyprzedzamy o ponad rok i dwa miesiące kontraktację, czyli podpisywanieumów o dofinansowanie z beneficjentami związanymi z sektorem transportupublicznego”.

„W kwestii wydatkowania, faktycznego rozliczaniaśrodków wyprzedzamy o ponad półtora roku perspektywę 2007-2013” – dodał.

Dzięki dofinansowaniu, Poznań zrealizuje dwie inwestycje ołącznej wartości ponad 620 mln zł. Z UE otrzyma na nie 107 mln zł. W ramachpierwszej MPK Poznań kupi 60 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Miastoprzebuduje też trasę tramwajową: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze orazzbuduje nowe torowisko na ul. Unii Lubelskiej.

Gorzów Wielkopolski zainwestuje w budowę i modernizację trastramwajowych oraz kupi tramwaje. Wartość obu inwestycji to około 322 mln zł, adofinansowania unijnego to prawie 160 mln.

Dofinansowanie otrzyma też MPK Wrocław, które kupi 56nowoczesnych, wieloczłonowych tramwajów oraz m.in. specjalistyczny sprzęt dodiagnostyki i napraw. Wartość projektu to ponad 310 mln zł, a dofinansowaniaunijnego 159 mln zł.

Gmina Siechnice (powiat wrocławski) zbuduje centraprzesiadkowe w Siechnicach i Świętej Katarzynie. Powstaną one przy planowanychdo modernizacji stacjach kolejowych. Wartość projektu to 7,6 mln zł, adofinansowania unijnego 1,5 mln zł.

Katowice wybudują węzeł „Sądowa” w ramachKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. Węzeł będziedocelowo obsługiwać 29 linii komunikacji miejskiej oraz ok. 100 liniiautobusowych dla kursów dalekobieżnych. Koszt tej inwestycji to prawie 60 mlnzł. Prawie 35 mln zł miasto otrzyma z UE.