Bittel: Strategia taborowa PKP Intercity może zostać skorygowana
Obecnie obowiązującaw PKP Intercity strategia taborowa na lata 2016-2020 zakłada wydatkowanie około2,5 mld PLN na inwestycje związane z taborem – poinformował Andrzej Bittel,Podsekretarz Stanu w MIB.
Celem prowadzonych działań jest maksymalnie efektywnewykorzystanie dostępnych środków publicznych. Obecnie realizowane są działaniaw zakresie modernizacji wagonów i lokomotyw. Mając na uwadze wcześniejszedoświadczenia z przetargami dotyczącymi modernizacji wagonów i lokomotyw należyzauważyć, że oferentami w takich postępowaniach były dotychczas praktyczniesame polskie firmy. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki zamówień, a takżeposiadanego doświadczenia w tym względzie. Niezależnie od realizacji zleceń narzecz PKP Intercity, polscy producenci będą mieli również okazję na realizacjęw bieżącej perspektywie finansowej znaczących zamówień w sektorze szynowegotransportu aglomeracyjnego, zarówno w zakresie pojazdów kolejowych jak itramwajów.
I dalej Bittel informuje, że realizacja przyjętej strategiipozwoli na zapewnienie odpowiedniego komfortu podróżnym oraz właściwej ilościtaboru niezbędnego do realizacji zadań PKP Intercity w zakresiemiędzywojewódzkich przewozów pasażerskich, jednocześnie dając możliwośćszerokiego udziału krajowych firm taborowych w jej realizacji. W chwili obecnejstrategia PKP Intercity skupia się na modernizacji oraz zakupie wagonów ilokomotyw, a jej efekty podlegają bieżącemu monitorowaniu i analizie. Wprzypadku zaistnienia uzasadnionej konieczności, przewoźnik może wprowadzićkorekty do realizowanej strategii.
Wiceminister odniósł się również do kwestii rezygnacji zzakupu dodatkowych Dartów. Poinformował, że 23 maja 2017 r. upłynął 3-letniokres, w którym PKP Intercity SA miało możliwość dokonania zamówieniauzupełniającego na maksymalnie 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dartod spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Możliwość udzielenia tego rodzajuzamówienia wynikała z uwzględnienia go w pierwotnym postępowaniu i umowie nazakup 20 ezt do obsługi połączeń międzyregionalnych, w wyniku którego 23 maja2014 r. zawarto umowę na dostawę ezt typu Dart. Z prawnego punktu widzenia niejest to jednak wystarczające do tego, aby PKP Intercity mogły z tej możliwościautomatycznie skorzystać. Należy także podkreślić, że zamówienie uzupełniającenie jest tożsame z prawem opcji pozwalającym na zwiększenie zakresu pierwotnieudzielonego zamówienia na z góry przewidzianych i niepodlegających zmianiewarunkach, które to rozwiązanie jest również stosowane w zamówieniach na taborkolejowy.
Zabezpieczenie możliwości udzielenia zamówieniauzupełniającego poprzez jego przewidzenie w pierwotnym ogłoszeniu jestpodstawowym uwarunkowaniem. Jednakże należy mieć na uwadze, że udzieleniezamówienia uzupełniającego jest możliwe po spełnieniu określonych przesłanekzawartych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych orazregulacjach unijnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nabycie nowych pojazdów w ramach zamówienia uzupełniającegopowinno być związane z projektem, dla którego dokonano wcześniejszego zakupu 20szt. ezt Dart. W ocenie PKP Intercity taki związek nie wystąpił. Mając nauwadze, że pierwotne zamówienie jest współfinansowane ze środków UniiEuropejskiej w ramach konkretnego projektu, a pojazdy są przeznaczone dorealizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski naściśle określonych relacjach, również trasy nowych pojazdów powinny być z tymirelacjami zgodne. Jednakże trasy zadeklarowane w projekcie podstawowym są wwystarczającym stopniu obsługiwane przez obecnie posiadane składy Dart.
Jednocześnie zgodnie z przesłanką udzielenia zamówieniauzupełniającego dotyczącą konieczności zachowania kompatybilności technicznej,PKP Intercity powinny wykazać, że jedynie pojazdy firmy PESA mogą zaspokoić jejewentualne oczekiwania przewozowe. Oznacza to, że należałoby wykazaćkonieczność łączenia nowozakupionych składów z już dostępnymi składami typuDart w celu obsługi zadeklarowanych tras. W takim przypadku wątpliwe prawniebyłoby np. zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów poruszających się wtrakcji pojedynczej, ponieważ w takiej sytuacji poza składami PESA Dart nadanej trasie mogłyby co do zasady kursować pociągi innych dostawców. W opiniiPKP Intercity przesłanki określone przez ustawę Prawo zamówień publicznych orazprawo unijne nie zostały spełnione. Mając na uwadze, że realizacja zarównoobecnego projektu zakupu 20 szt. ezt Dart jak i potencjalnego projektu zakupudodatkowych 10 szt. ezt Dart wymaga współfinansowania ze środków unijnych,wszelkie nieprawidłowości mogłyby skutkować obowiązkiem zwrotu znacznychśrodków przez beneficjenta projektu tj. PKP Intercity.
„