Ponad 175 mln zł na przebudowę odcinka Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie
Ponad 175 mln złnetto ma kosztować przebudowa trasy kolejowej Kraków Płaszów – PodborySkawińskie. W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę zwykonawcą, który przygotuje projekt i do połowy 2020 r. przeprowadziinwestycję.
Jej realizacja będzie oznaczać większy komfort i skróceniepodróży w aglomeracji krakowskiej i w Małopolsce.
„Pasażerowie wracają na kolej, mamy wiele przypadkówtakże w Małopolsce, że mieszkańcy parkują samochód na stacji i przesiadają sięw pociąg. Kolejne realizowane projekty pokazują, że nasi inżynierowie pracującyw PKP PLK doskonale widzą potrzebę rozwoju i modernizacji tras” – mówił wponiedziałek szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury Łukasz Smółka.
W ramach inwestycji wymienionych zostanie ok. 20 km torów,rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przebudowana zostanie sieć trakcyjna.
Wybudowane mają być dwa nowe przystanki kolejowe:Kraków-Opatkowice i Skawina -Jagielnia oraz przebudowane trzy stacje kolejowe(Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie) i dwa przystanki (Kraków Sidzinai Skawina Zachodnia). Prace obejmą także 37 obiektów inżynieryjnych m.in. jedenwiadukt i siedem mostów.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą na tymodcinku trasy z prędkością do 100 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dziękiprzebudowie peronów, lepszym ich oświetleniu, oznakowaniu i dostępności dlaniepełnosprawnych podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie iPodborach Skawińskich będą mieć wyższy komfort podróży.
W Skawinie powstaną dwa nowe, wygodne i bezpieczne przejściapodziemne, a na stacji Kraków-Bonarka kładka pieszo-rowerowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wojewoda małopolski Piotr Ćwik podkreślił, że to kolejnainwestycja, która „przybliży kolej dla mieszkańców” i ułatwi impodróżowanie, a to spełnienie oczekiwań Małopolan.
„Ten projekt wpisuje się w projekty już realizowane waglomeracji krakowskiej i polepsza parametry dla wszystkich liniiaglomeracyjnych, które już są i które będę uruchamiane” – mówił członekZarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Włodzimierz Żmuda. Dodał, że odpoczątku tego roku PKP PLK podpisały umowy inwestycyjne na łączną sumę ponad 11mld zł, a do końca roku będzie jeszcze kolejnych kilka miliardów.
Prezes Swietelsky Rail Polska Wojciech Więckowski poinformował,że do przełomu roku powinno zostać uzyskane pozwolenie na budowę. Prace ruszą w2018 r. najpierw w Podborach Skawińskich i Skawinie, później ruszy przebudowaszlaku kolejowego. Całość inwestycji potrwa do połowy 2020 r. Będzie onapodzielona na etapy. Podczas niektórych prac związanych m.in. z obiektamimostowymi konieczne będzie czasowe wstrzymanie ruchu i wprowadzenie komunikacjizastępczej.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego w aglomeracjikrakowskiej realizowane są projekty o wartości ponad 4 mld zł. To m.in.modernizacja linii kolejowej E 30 Zabrze – Katowice – Kraków i budowa łącznicykolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
„