KDP powstaną, jeśli będą rentowne
Warunkiem powstania wPolsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) musi być rentowność tego przedsięwzięcia.Resort infrastruktury wraca do debaty publicznej na ten temat, która zostałaprzerwana w 2011 r. – poinformował w środę minister infrastruktury ibudownictwa Andrzej Adamczyk.
„Jeżeli uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego, nietylko społecznego, będzie podjęcie tej inwestycji, to ona powinna być podjęta,bo Polacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy” – powiedziałminister dziennikarzom.
Adamczyk dodał, że najpierw trzeba sobie odpowiedzieć napytanie, kto z tych kolei będzie korzystał. Przypomniał, że analizy wykonanepięć lat temu pokazały, że z KDP w Polsce mogłoby korzystać rocznie ok. 9-10mln pasażerów. „Pytanie, czy te dane są aktualne (…). Jestem przekonany, że KDPw warunkach połączenia z południem i zachodem Europy czy państwami bałtyckimimogłyby być bardzo interesującym przedsięwzięciem” – stwierdził minister.
Adamczyk powiedział, że kwestia sfinansowania Kolei DużychPrędkości i udziału ewentualnych inwestorów pozostaje otwarta.
Minister przypomniał, że debata publiczna dotyczącaewentualnego powstania KDP w Polce została przerwana w roku 2011 r. „W 2011 r.przerwano debatę o KDP, pomimo dużego wysiłku, jak wydatki na prace studialneczy na prace koncepcyjne, które wyniosły kilkadziesiąt milionów złotych. My tędebatę wznawiamy, a przed ostatecznym podjęciem decyzji pragniemy wsłuchać sięw głos środowisk i ekspertów” – powiedział Adamczyk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szef resortu infrastruktury przyznał, że problem KDP toproblem zmiany jakościowej transportu pasażerskiego w Polsce.
„My od tego tematu nie możemy odchodzić, bo obecnierealizujemy przedsięwzięcia krótkoterminowe w wymiarze 4-6 letnim. Dzisiajmusimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki będzie polski kolejowy transportpasażerski za lat 15 czy za lat 20” – wyjaśnił minister.
„