Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Budapeszt: Plany modernizacji taboru węgierskich kolei MÁV odłożone

inforail
19.12.2007 13:21
Jak pisze gazeta Népszabadság —trzy przetargi na zakup taboru dla MÁV trafiły chwilowo na ślepe tory. Bowiem od wczesnej jesieni czeka na zatwierdzenie przez resort projekt modernizacji taboru kolejowego. MÁV zamierza zakupić wielosystemowe elektrowozy, składy spalinowo-elektryczne oraz wagony piętrowe. Wymiana taboru jest coraz pilniejsza, bo większość spóźnień powoduje coraz niższy poziom techniczny taboru.
Podobno wyłonił się pomysł sprzedaży nieruchomości za sumę stu miliardów forintów (ponad półtora miliarda złotych), ale problem stanowi to, że od stycznia praktykującym prawa właściciela MÁV będzie nie resort gospodarki i komunikacji, a nowa spółka akcyjna opiekująca się majątkiem narodowym, która z kolei nie będzie mogła o tym decydować.
Niezależnie od tego, według informacji uzyskanych przez Népszabadság, MÁV zabierze się jednak do zakupu taboru, w pierwszej rundzie za 42 miliardy forintów. Dla obsługi linii kolejowej Budapeszt—Győr—Wiedeń—Monachium, która częściowo jest pod napięciem 25 kV~, a częściowo 15 kV~, MÁV zamierza zakupić za 24 miliardy 20 dwusystemowych składów elektrycznych. MÁV zamierza również zwiększyć pojemność rosyjskich pociągów motorowych produkcji Metrowagonmash o 15 wagonów uzupełniających za sumę 10 miliardów.
Około osiem miliardów ma kosztować dziesięć składów elektryczno-spalinowych. Oprócz rosyjskiego taboru, który należy opłacić gotówką, pozostały sprzęt MÁV zamierza leasingować. Ale w dalszym ciągu na bocznych torach spoczywa konieczność zakupu 35 piętrowych składów motorowych za około 70 miliardów. Obecnie w trakcie rozpatrywania jest przetarg na zakup 25 elektrowozów wielosystemowych, w którym w ringu pozostał jedynie Bombardier, bo Siemens i Alstom wniosły prace konkursowe z formalnymi błędami. Zakup ten pochłonie 40-50 miliardów forintów.