Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Poznań podsumował tramwajowe konsultacje

infotram
08.06.2017 07:44

W związku z zakończonymikonsultacjami społecznymi „Wildecka bimba” Zarząd Transportu Miejskiegoinformuje, iż wszystkie zgłoszone uwagi, sugestie oraz postulaty zostałypoddane szczegółowym analizom.

Przeanalizowana została m.in. możliwość zmiany lokalizacjiprzystanków przy rynku Wildeckim. W ramach przeprowadzonych konsultacjispołecznych mieszkańcy oddali łącznie 100 głosów (22 przesłane elektronicznieoraz 78 zebranych na spotkaniu konsultacyjnym). Opinie dotyczyły zakresu i ideiinwestycji, ale także szczegółowych rozwiązań technicznych przyjętych wprojekcie koncepcyjnym. Wiele postulatów związanych było z lokalizacjąprzystanków w rejonie rynku Wildeckiego, dlatego ZTM Poznań, w ramachdodatkowych badań terenowych, zapytał o opinię 214 pasażerów korzystających z tychprzystanków. Łączna liczba zebranych głosów wyniosła zatem 314.

Mieszkańcy pytali o spójność zadania „Przebudowa torowisk wciągu ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956r.” z koncepcją uspokojenia ruchuproponowaną przez Radę Osiedla Wilda. Projekt przebudowy torowisk uwzględniaprzyjęte w koncepcji wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Przemysłowej,nie wyklucza przy tym spójności zadań na kolejnych etapach uspokajania ruchu wdzielnicy.

Pojawiły się głosy dotyczące zasad prowadzenia ruchurowerowego na ul. Wierzbięcice. Proponowane w projekcie rozwiązanie: fakturajezdni o odmiennym kolorze, nie jest wydzielonym pasem rowerowym lecz optycznymzawężeniem jezdni w celu uprzywilejowania cyklistów (przy ograniczeniuprędkości do 30 km/h). Ze względu na ograniczoną przestrzeń nie jest możliwezastosowanie wyodrębnionej drogi rowerowej, przy jednoczesnym zachowaniu przepisowejszerokości chodnika.

W koncepcji zaproponowano stojaki rowerowe wzdłuż ul.Wierzbięcice, a także parking Bike&Ride przy rynku Wildeckim, co jestzgodne z oczekiwaniami przedstawionymi przez mieszkańców.

W związku z planowanym przeniesieniem stacji PoznańskiegoRoweru Miejskiego zawnioskowano o zaprojektowanie przejazdu rowerowegoumożliwiającego bezpieczny przejazd z ul. Górna Wilda do przeniesionej stacji.Możliwość wprowadzenia tego rozwiązania zostanie przeanalizowana na dalszymetapie prac projektowych.

Mieszkańcy zwracali uwagę, że w związku z planowanąinwestycją likwidacji ulegnie spora liczba miejsc parkingowych. Należypodkreślić, że obecnie spora część miejsc parkingowych jest użytkowananielegalnie. Przeprowadzenie robót wymaga dostosowania miejsc parkingowych doobowiązujących przepisów (m.in. konieczność odsunięcia od przejść dla pieszychna odległość 10 m).

W celu ograniczenia możliwości parkowania samochodów namiejscach nielegalnie użytkowanych zaproponowano wprowadzenie elementówseparujących. Uwaga zostanie przeanalizowana na dalszym etapie pracprojektowych, jednakże dopuszcza się podniesienie krawężników w celuuniemożliwienia wjazdu bez konieczność montażu słupków.

Mieszkańcy zaproponowali, aby w okolicy ul. Dolna Wildazrealizować budowę parkingu wielopoziomowego, jednakże to zadanie znajduje siępoza zakresem rzeczowym przedmiotowej inwestycji. Dodatkowo zwrócono uwagę nabrak miejsc postojowych dla samochodów obsługujących dostawy – możliwość ichwprowadzenia zostanie przeanalizowana na dalszym etapie prac projektowych.

Jednym z wniosków dotyczących przebudowy było wprowadzeniewiększej ilości zieleni, w tym wysokich drzew. Ze względu na ograniczonąprzestrzeń oraz nagromadzenie dużej ilości infrastruktury podziemnejwprowadzenie zieleni na tym obszarze jest niezwykle trudne, niemniej w miaręmożliwości zostanie uwzględnione na dalszym etapie prac projektowych. Należyteż wspomnieć, że wydzielone torowisko tramwajowe w ciągu ul. Wierzbięcicezostało zaprojektowane w formie zielonego torowiska (trawa z systememnawadniającym), co również przyczyni się do wzrostu powierzchni biologicznieczynnej w tym rejonie miasta.

Głosy mieszkańców odnosiły się też do projektowania przejśćdla pieszych na każdym wlocie skrzyżowania oraz – w miarę możliwości -wynoszenia ich celem uspokojenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.Zdaniem ZTM Poznań, jest to słuszna uwaga -możliwość jej wprowadzenia zostanie przeanalizowane w dalszym etapieprac projektowych.

Dodatkowo mieszkańcy prosili, aby nie wprowadzaćsygnalizacji świetlnych w zakresie projektu – ten postulat mieszkańców zostałspełniony na etapie dokumentacji koncepcyjnej. Podobnie w przypadku wniosków oograniczenie hałasu – poprawa klimatu akustycznego jest jednym z głównychzałożeń projektu.

Mieszkańcy proponowali, aby przystanki zostałyzaprojektowane w innej formule niż przystanki wiedeńskie, np. jako anty-zatoka.Rozwiązanie to było analizowane na etapie opracowania koncepcji, jednak zewzględu na dużą liczbę dojazdów do posesji i konieczność utrzymania wjazdów dobram, jest to trudne do wprowadzenia. Dodatkowo zasugerowano zmianę lokalizacjiwiaty lub całego przystanku „Św. Czesława” w kierunku centrum.

Zasugerowano również realizację trasy tramwajowej w ciąguul. Ratajczaka, która byłaby przedłużeniem „Wildeckiej bimby”. Budowa tej trasyprzewidziana jest w ramach inwestycji „Projekt Centrum – etap II”, którapowinna zostać zrealizowana w podobnej perspektywie czasowej jak inwestycja,której dotyczyły konsultacje społeczne (pod warunkiem otrzymania dofinansowaniaz funduszy Unii Europejskiej).

Jedną z głównych kwestii, poruszanych podczas konsultacji”Wildecka bimba”, była lokalizacja przystanków w rejonie rynku Wildeckiego.Zmiana lokalizacji zaproponowana przez Radę Osiedla Wilda została pozytywnieodebrana przez wielu mieszkańców. Część osób biorących udział w konsultacjachsugerowała jednak, aby – zamiast przenoszenia przystanków – przebudowaćistniejące platformy na przystanki wiedeńskie. Nad tym problemem pochylono sięze szczególną uwagą.

Pomimo faktu iż większość głosów poparła zmianę lokalizacjiprzystanków, ZTM Poznań – w celu weryfikacji zebranych danych – przeprowadziłbadania terenowe wśród pasażerów w tym rejonie. Wychodząc naprzeciwoczekiwaniom mieszkańców przeanalizowano także zarówno zmianę lokalizacjiperonu przystanku w rejonie rynku Wildeckiego, jak również możliwośćposzerzenia platformy przystankowej w wariancie zgodnym z propozycją RadyOsiedla Wilda.

Dzięki korekcie położenia torów tramwajowych (przy użyciu największychmożliwych łuków poziomych) najwęższe miejsce przystanku „Rynek Wildecki” wkierunku centrum zostało poszerzone przez projektanta (szczegółowe rozwiązanietechniczne będzie wybrane na dalszym etapie prac projektowych). W związku zpowyższym rekomenduje się zlokalizowanie przystanków bezpośrednio w rejonierynku Wildeckiego, zgodnie z propozycją Rady Osiedla Wilda.