Koleje Mazowieckie będą wykonywać naprawy P4 w Sochaczewie. Budują halę
Zgodnie zobowiązującymi przepisami każdy przewoźnik kolejowy ma obowiązek utrzymywaćswoje pojazdy kolejowe we właściwym stanie technicznym, zapewniającymodpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Utrzymanie pojazdów powinno być wykonywane przez podmiotyposiadające wykfalifikowanych pracowników, spełniające określone warunkiorganizacyjne i techniczne dla realizacji koniecznych czynności wynikających zsystemu utrzymania taboru dla każdego typu pojazdu. Cykl przeglądowo–naprawczytaboru składa się z 5 poziomów utrzymania, tj. P1, P2, P3, P4, P5, z czegospółka KM wykonuje przeglądy pojazdów kolejowych w poziome P1 – P3 we własnymzakresie, a w poziomie P4 – P5 zleca na zewnątrz.
Obecnie dysponujemykilkunastoma różnymi typami taboru. Taka sytuacja stwarza spore problemyzwiązane z ich utrzymaniem, szczególnie w poziomie utrzymania P4, planowaniemnapraw, czasochłonnością postępowań przetargowych, cenami, terminowością czyjakością tych napraw – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektoreksploatacyjny KM.
Z tych względów, a także w związku z faktem, że przeglądytaboru w poziomie P4 są z punktu widzenia eksploatacyjnego szczególnie istotne,zarząd spółki „Koleje Mazowieckie – KM” uznał za stosowne rozbudowę SekcjiNapraw i Eksploatacji Taboru w Sochaczewie. Zdecydowały o tym czynnikitechniczne i własnościowe (sekcja jest własnością spółki), a także położenie(niedaleko Warszawy, tuż przy linii kolejowej E20, niedaleko autostrady, bliskodworca kolejowego). W tym celu w sąsiedztwie obecnej Sekcji zostały dokupionegrunty o powierzchni ponad 6,5 ha.
Przy tak dużym przedsięwzięciu jakim jest budowa bazyutrzymania taboru w Sochaczewie, spółka zdecydowała się na realizację tejinwestycji w formie partnerstwa publiczno–prywatnego /PPP/. Jego przedmiotemjest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań, w ramachktórego partner prywatny zobowiąże się do wybudowania bazy utrzymaniowo–naprawczejw Sochaczewie z własnych środków, eksploatowania jej i zarządzania nią. Ponadtozapewni wieloletnie utrzymanie taboru spółki KM w poziomie utrzymania P4 dlaokoło 50 pojazdów rocznie, mając też możliwość prowadzenia tam przeglądówtaboru na zasadach komercyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po wyborze partnera prywatnego, najlepiej branżowego, spółka KM zawrzez nim wieloletnią umowę o PPP, w której zagwarantuje przekazanie do napraw wpoziomie P4 całego posiadanego taboru, czyli elektrycznych zespołówtrakcyjnych, wagonów piętrowych, lokomotyw elektrycznych i szynobusówspalinowych. Umowa o PPP zostanie zawarta na 20 lat. Po zakończeniu umowy, bazautrzymaniowo – naprawcza zostanie przekazana spółce, ale w takim stanie, abymożliwe było dalsze utrzymywanie tam taboru KM w poziomie P4 – dodałCzesław Sulima.
Szacunkowa wartość projektu, tj. równowartość szacowanychkosztów napraw taboru KM w poziomie P4 wyniesie ponad 1,3 mld zł netto.Rozpoczęcie budowy hali w Sochaczewie planowane jest w drugiej połowie 2018 r.,a zakończenie w 2020 r.
„