Koleje Mazowieckie będą wykonywać naprawy P4 w Sochaczewie. Budują halę

inforail
01.06.2017 13:20

Zgodnie zobowiązującymi przepisami każdy przewoźnik kolejowy ma obowiązek utrzymywaćswoje pojazdy kolejowe we właściwym stanie technicznym, zapewniającymodpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Utrzymanie pojazdów powinno być wykonywane przez podmiotyposiadające wykfalifikowanych pracowników, spełniające określone warunkiorganizacyjne i techniczne dla realizacji koniecznych czynności wynikających zsystemu utrzymania taboru dla każdego typu pojazdu. Cykl przeglądowo–naprawczytaboru składa się z 5 poziomów utrzymania, tj. P1, P2, P3, P4, P5, z czegospółka KM wykonuje przeglądy pojazdów kolejowych w poziome P1 – P3 we własnymzakresie, a w poziomie P4 – P5 zleca na zewnątrz.

Obecnie dysponujemykilkunastoma różnymi typami taboru. Taka sytuacja stwarza spore problemyzwiązane z ich utrzymaniem, szczególnie w poziomie utrzymania P4, planowaniemnapraw, czasochłonnością postępowań przetargowych, cenami, terminowością czyjakością tych napraw – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektoreksploatacyjny KM.

Z tych względów, a także w związku z faktem, że przeglądytaboru w poziomie P4 są z punktu widzenia eksploatacyjnego szczególnie istotne,zarząd spółki „Koleje Mazowieckie – KM” uznał za stosowne rozbudowę SekcjiNapraw i Eksploatacji Taboru w Sochaczewie. Zdecydowały o tym czynnikitechniczne i własnościowe (sekcja jest własnością spółki), a także położenie(niedaleko Warszawy, tuż przy linii kolejowej E20, niedaleko autostrady, bliskodworca kolejowego). W tym celu w sąsiedztwie obecnej Sekcji zostały dokupionegrunty o powierzchni ponad 6,5 ha.

Przy tak dużym przedsięwzięciu jakim jest budowa bazyutrzymania taboru w Sochaczewie, spółka zdecydowała się na realizację tejinwestycji w formie partnerstwa publiczno–prywatnego /PPP/. Jego przedmiotemjest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań, w ramachktórego partner prywatny zobowiąże się do wybudowania bazy utrzymaniowo–naprawczejw Sochaczewie z własnych środków, eksploatowania jej i zarządzania nią. Ponadtozapewni wieloletnie utrzymanie taboru spółki KM w poziomie utrzymania P4 dlaokoło 50 pojazdów rocznie, mając też możliwość prowadzenia tam przeglądówtaboru na zasadach komercyjnych.

Po wyborze partnera prywatnego, najlepiej branżowego, spółka KM zawrzez nim wieloletnią umowę o PPP, w której zagwarantuje przekazanie do napraw wpoziomie P4 całego posiadanego taboru, czyli elektrycznych zespołówtrakcyjnych, wagonów piętrowych, lokomotyw elektrycznych i szynobusówspalinowych. Umowa o PPP zostanie zawarta na 20 lat. Po zakończeniu umowy, bazautrzymaniowo – naprawcza zostanie przekazana spółce, ale w takim stanie, abymożliwe było dalsze utrzymywanie tam taboru KM w poziomie P4 – dodałCzesław Sulima.

Szacunkowa wartość projektu, tj. równowartość szacowanychkosztów napraw taboru KM w poziomie P4 wyniesie ponad 1,3 mld zł netto.Rozpoczęcie budowy hali w Sochaczewie planowane jest w drugiej połowie 2018 r.,a zakończenie w 2020 r.