327 km dróg rowerowych i 23 parkingi P&R
327 km dróg rowerowych i 23 nowe parkingi „Parkuj i Jedź” – między innymi na to zostanie przeznaczonych ponad 320 mln zł unijnego wsparcia dla metropolii warszawskiej – stolicy i 39 ościennych gmin.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski poinformował na wtorkowej konferencji (30 maja 2017 r.), że ratusz podpisał umowy na 45 projektów realizowanych indywidualnie przez gminy, w partnerstwie gmin, w partnerstwie z Warszawą, a także przez prężnie działające na obszarze metropolii organizacje pozarządowe i przedsiębiorców prywatnych.
-„Wszystko jest spięte jedną klamrą: partnerstwem wynikającym z porozumienia 40 gmin podpisanego w lutym 2014 r. oraz wspólną strategię inwestycyjną” – zaznaczył Olszewski.
Jak wskazał, najwięcej dofinansowania – 230 mln zł – zostanie przeznaczone na drogi rowerowe. W ramach tych projektów do 2018 r. powstanie 327 km dróg, m.in. w Warszawie (otrzyma z tej puli 71,6 mln zł – 19 tras o długości 73,4 km), Grodzisku Mazowieckim, Michałowicach, Żyrardowie, Milanówku, Markach, Zielonce oraz Błoniach.
Olszewski zwrócił uwagę, że sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Ma to być alternatywą dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem, ponieważ korzystanie z roweru ogranicza emisję zanieczyszczeń powietrza oraz hałas, a także poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wiceprezydent poinformował, że 59,1 mln zł zostanie przeznaczonych na parkingi „Parkuj i Jedź”. Powstaną 23 obiekty z 2711 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i 1133 dla rowerów. Planowane inwestycje to wybudowanie nowych lub przebudowanie już istniejących parkingów w Warszawie oraz w gminach sąsiadujących ze stolicą, m.in. w Markach, Lesznie, Wołominie, Kobyłce, Legionowie, Ząbkach, Pruszkowie, Piastowie i Michałowicach.
Inwestycje Warszawy i 39 podwarszawskich gmin realizowane są dzięki funduszom europejskim o wartości ponad 165 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w ramach instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Drogi rowerowe – szczegóły
1. Obecnie zakontraktowanych jest 12 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i okolicznych gminach. Samorządy dostaną na to ponad 230 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich. W ramach tych projektów do 2018 roku powstanie aż 327 km dróg dla rowerów. Swoje umowy podpisały m.in. Warszawa; Grodzisk Mazowiecki, Michałowice, Żyrardów, Milanówek, Podkowa Leśna, Pruszków (29,8 mln zł dofinansowania); Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka (23,6 mln zł); Błonie (5,1 mln zł); Legionowo, Czosnów, Jabłonna, Łomianki, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Radzymin, Wieliszew (48 mln zł); Józefów, Halinów, Karczew, Otwock, Sulejówek, Wiązowna (26,5 mln zł); Nadarzyn (4,5 mln zł); Izabelin (4,2 mln zł); Piastów (2,9 mln zł); Jaktorów (3,9 mln zł); Raszyn (5,4 mln zł).
Warszawa otrzyma z tej puli 71,6 mln (całkowity koszt inwestycji to 110 mln zł). Pieniądze pójdą na budowę 19 tras rowerowych o długości 73,4 km, z czego 59,8 km to nowo zbudowane drogi dla rowerów, 13 km przypada na przebudowane, już istniejące trasy a pozostałe 0,6 km to wyznaczenie trasy po istniejącej infrastrukturze. Dzięki ZIT w Warszawie w tym i kolejnym roku powstaną trasy wzdłuż takich ulic jak Towarowa, Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska, Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska czy Al. Jerozolimskie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej utworzy korytarze transportowe zintegrowane z różnymi rodzajami transportu publicznego. Będzie to alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. Rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Trasy wybudowane w ramach ZIT zostaną jednolicie oznakowane.
Parkingi „Parkuj i Jedź” – szczegóły
W pierwszym konkursie wybrano do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie rozbudowana sieć parkingów „Parkuj i Jedź”. Zakontraktowano już wszystkie projekty, na które przewidziano kwotę dofinansowania unijnego w wysokości 59,1 mln zł. Planowane inwestycje to wybudowanie nowych lub przebudowanie już istniejących parkingów w Warszawie (2,8 mln zł dofinansowania) oraz w gminach sąsiadujących ze stolicą: w Markach (2,1 mln zł); Lesznie (544 tys. zł); Wołominie (800 tys. zł); Kobyłce (6 mln zł); Legionowie (2,7 mln zł); Radzyminie (812 tys. zł); Podkowie Leśnej (600 tys. zł); Ząbkach (4,4 mln zł); Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim (19,2 mln zł); Wieliszewie (836,8 tys. zł), Jaktorowie (2,9 mln zł); Pruszkowie, Piastowie i Michałowicach (15,5 mln zł). W sumie będą to 23 obiekty z 2711 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i 1133 dla rowerów.
Bliskość planowanych parkingów i przystanków transportu zbiorowego zachęci mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Z bezpłatnego parkowania będą mogli korzystać podróżujący mający bilet komunikacji miejskiej lub bilet lokalnego przewoźnika. Parkingi „P+R” zlokalizowane w podwarszawskich gminach będą jednolicie oznakowane – z wykorzystaniem koncepcji graficznej nawiązującej do parkingów administrowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Wszystko po to, aby mieszkańcy w łatwy sposób odróżnili parkingi działające w systemie od „dzikich” lub działających na zasadzie komercyjnej. Sieć parkingów posłuży mieszkańcom przedmieść w codziennych dojazdach do Warszawy, a także zachęci do podróżowania komunikacją zbiorową, gdyż głównym argumentem „za” wyborem konkretnych inwestycji było skoordynowanie ich z transportem miejskim. Nie bez znaczenia jest też to, każdy samochód mniej na ulicach miasta to mniej zanieczyszczeń i lepsze funkcjonowanie komunikacji publicznej.
„