TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Wrocław: Posiedzenia Międzyregionalnego Komitetu Sterującego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC
Wrocław: Posiedzenia Międzyregionalnego Komitetu Sterującego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC
inforail
17.12.2007 12:51
Wrocław: Posiedzenia Międzyregionalnego Komitetu Sterującego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC
14 grudnia zakończyło się dwudniowe posiedzenie XIII Międzyregionalnego Komitetu Sterującego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC. Udział w nim wzięli przedstawiciele 11 regionów europejskich oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury.
Spotkanie zorganizowano na Dolnym Śląsku, ponieważ we wrześniu br. marszałek Andrzej Łoś objął na pół roku funkcję przewodniczącego Komitetu Sterującego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC (ang. Central European Transport Corridor).
We wrześniu 2001 roku sześć regionów ze Szwecji (Skania), Polski (dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie), Czech (Hradec Kralove) i Słowacji (Bratysława) podjęło starania na rzecz utworzenia CETC. W kwietniu 2004 roku podpisano w Szczecinie porozumienie na rzecz utworzenia Korytarza. W ostatnim czasie do inicjatywy przystąpili nowi członkowie: region Trnava (Słowacja), powiaty Vas i Zala (Węgry). Zainteresowany jest też chorwacki powiat Varazdin.
Celem sygnatariuszy porozumienia jest utworzenie Korytarza wzdłuż ważnych szlaków handlowych północ –południe. Komitet ma też za zadanie doprowadzić do wpisania (do 2010 roku) Korytarza CETC do sieci Panaeuropejskich Korytarzy Transportowych TEN-T.
Osią Korytarza będzie międzynarodowa droga E65, która rozpoczyna się w Malmö(Szwecja), a kończy się w Chaniána Krecie (Grecja), droga wodna Odry oraz towarzyszące połączenia kolejowe. Szlak transportowy Korytarza prowadzi nad Adriatyk, do włoskiego regionu Friuli-Venezia Giulia.
*****
Inicjatywa CETC spotkała się z akceptacją polskiego rządu, jak również zainteresowaniem na forum instytucji europejskich. W 2006 roku była przedstawiona w Lizbonie na Sesji Ministerialnej Europejskiej Konferencji Ministrów odpowiedzialnych za Planowanie Regionalne/Przestrzenne (European Conference of Ministers responsible for Regional/Spatial Planning –CEMAT) jako przykład praktycznego zastosowanie idei połączeń sieciowych. We wrześniu i październiku 2007 roku została zaprezentowana Prezydentowi Parlamentu Europejskiego i Parlamentowi Europejskiemu.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024