Dwa pociągi na jednym torze. UTK dyscyplinuje PKP PLK

inforail
22.05.2017 09:32

Prezes UrzęduTransportu Kolejowego wystąpił do zarządcy infrastruktury, spółki PKP PolskieLinie Kolejowe, o podjęcie pilnych działań by zminimalizować ryzyko awariiprzekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

To działania po tym jak na stacji Podstolice w Wielkopolscedwa pociągi znalazły się na jednym torze.

Jednym z podstawowych zadań Prezesa UTK jest nadzór nadpoziomem bezpieczeństwa transportu kolejowego. Zadanie to realizuje przedewszystkim poprzez reagowanie na występujące czynniki stwarzające ryzyko dlabezpieczeństwa transportu kolejowego.

W wyniku prowadzonych działań monitorujących oraz działańnadzorczych podjętych nad pracą komisji kolejowej wyjaśniającej przyczynyzdarzenia, do którego doszło 16 maja 2017 r. na stacji Podstolice, Prezes UTKzidentyfikował istnienie czynnika zagrażającego bezpieczeństwu ruchu kolejowegoi zdecydował o wdrożeniu działań w celu jego eliminacji.

Pociąg towarowy relacji Poznań Franowo – Konin o godzinie20:09. został przyjęty na tor stacyjny na którym był już inny pociąg towarowyrelacji Konin – Poznań Franowo. Maszynista w trakcie wjazdu zauważył, że torbył zajęty i rozpoczął hamowanie zatrzymując się w odległości 67 m od czoła drugiegopociągu. Jego czujność i zdecydowane działanie zapobiegły poważnemu wypadkowi.

Do wyjaśnienia przyczyn zdarzenia została powołana komisjakolejowa składająca się z przedstawicieli zarządcy infrastruktury iprzewoźnika. Prezes UTK, w ramach sprawowanego nad tą komisja nadzoru, uzyskałinformację, że do zdarzenia przyczyniła się awaria przekaźnikowych urządzeństerowania ruchem kolejowym.

Obsługa technicznaprzekaźników jest procesem niezwykle istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwaruchu kolejowego – zwraca uwagę Ignacy Góra, Prezes UTK. Zdarzenie takie jak to z 16 maja pokazuje,do czego mogą prowadzić awarie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. A w mojejocenie bezawaryjność zależy głównie od ich właściwego utrzymania – dodaje.

Prezes UTK przeanalizował zasady i przebieg utrzymania tegotypu urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ustalono, że niejednokrotnie wramach kontroli stwierdzano nieprzestrzeganie przez zarządców infrastrukturyzasad dotyczących utrzymania przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchemkolejowym. Każdorazowo, po stwierdzeniu tego typu nieprawidłowości, zarządcainfrastruktury był zobowiązywany do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości iniedopuszczenia do ich wystąpienia w przyszłości. Przykład zdarzenia z 16 majadowodzi, że w celu zapewnienia bezpieczeństwa, niezbędne są dalsze kroki.Dlatego Prezes UTK wystąpił o podjęcie pilnych działań przez PKP PLK.