Pierwsza zmodernizowana lokomotywa SM48 gotowa
PESA zmodernizowałapierwszą lokomotywę SM48 w ramach wspólnego projektu z Instytutem PojazdówSzynowych “TABOR”.
Od listopada 2014 roku jest on realizowany w ramach ProgramuBadań Stosowanych pt. „Platforma zmodernizowanych spalinowych lokomotyw6-osiowych spełniających wymagania Unii Europejskiej z wykorzystaniem lokomotyweksploatowanych w kraju”. Cały projekt zakłada jednoczesną modernizacjęplatformy lokomotyw 6-osiowych obejmujących lokomotywę liniową serii ST44 (typuM62) i manewrową serii SM48 (typu TEM2). Maszyny te zabudowane są na jednympodwoziu obejmującym zarówno ostoję jak i układy biegowe (wózki). Projekt zakładał,że modernizacja dotyczyć będzie wszystkich najważniejszych węzłów i układówtzn. zmodernizowana platforma lokomotyw charakteryzować się będzienastępującymi rozwiązaniami:
– nowoczesnymi silnikami spalinowymi spełniającymi wymaganiaetapu IIIB (zgodnie z wymogami dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego) wzakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych doatmosfery
– nowoczesnym zespołem prądnic (główna, pomocnicza)synchronicznych
– układem elektrycznym spełniającym wymagania w zakresiezakłóceń i hałasu
– napędami o zwiększonej mocy pozwalającymi na zwiększeniemożliwości przewozowych oraz napędami pomocniczymi z wykorzystaniem silnikówprądu zmiennego i silników hydraulicznych
– nowoczesnym układem hamulca z tablicą pneumatyczną isprężynowym hamulcem postojowym
– mikroprocesorowym układem sterowania i diagnostyki napędemi całą lokomotywą
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– nowoczesnymi kabinami sterowniczymi z niezależnymiukładami pulpit-fotel, z nową izolacją akustyczną i termiczną oraz wyłożeniamiwyposażoną w klimatyzator (lub schładzacz) oraz inne urządzenia socjalne dlapoprawy komfortu obsługi
– zmodernizowanymi wózkami trakcyjnymi w zakresieprowadzenia zestawów kołowych poprawiających oddziaływanie na tor, poprawaszczelności przekładni, zwiększenia trwałości obręczy (w wyniku wprowadzeniasystemów smarowania obrzeży kół) oraz poprawy trwałości silników trakcyjnych(zmiana izolacji)
– nowoczesnymi systemami wykrywania, sygnalizacji i gaszeniaewentualnego pożaru przedziałów maszynowych.
Po przeprowadzonych analizach dokonano wyboru lokomotywyserii SM48 jako bazowej do opracowania dokumentacji konstrukcyjnej i wykonaniaprototypu zmodernizowanej lokomotywy typu 19D. Wygląda zatem na to, że prototypjest już gotowy.
„