Osiemdziesięciolatka wukadka
infotram
11.12.2007 12:37
Osiemdziesięciolatka wukadka
Blisko 80 lat temu na trasę wyjechał pierwszy pociąg ówczesnej Elektrycznej Kolei Dojazdowej. W dniu 4 grudnia 2007 roku Zarząd Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która po upaństwowieniu została spadkobierczynią EKD, zorganizował konferencję prasową „na kołach”. Przedstawione na niej zostały najbliższe plany inwestycyjne Spółki. Kilka dni temu uzgodniliśmy warunki przetargowe na studium wykonalności projektu modernizacji i budowy torów kolejowych, jak również wymiany taboru z uwzględnieniem napięcia naszej kolejki. Pozwoli to odpowiedzieć na pytanie, jaki tabor, jakie tory i jakie napięcie będą odpowiednie dla WKD –powiedziała Jolanta Dałek, dyrektor ds. handlowych w Spółce PKP-WKD. W najbliższej przyszłości władze kolejki planują ponadto wprowadzenie nowoczesnego systemu dystrybucji i kontroli opłat za przejazd, uruchomienie przewozów pasażerskich na łącznicy technicznej na odcinku pomiędzy Komorowem i Pruszkowem oraz budowę nowej linii kolejowej do centrum handlowego w Jankach i budowę drugiego toru pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Podkową Leśną. Koncepcja linii dwutorowej na tym ostatnim odcinku nie jest nowa. Już przed wojną planowano realizację tej inwestycji. Świadczy o tym najlepiej fakt, iż do dnia dzisiejszego istnieje rezerwa terenu, przeznaczonego na budowę drugiego toru. Pomieszczą go także szerokie mostki i przejazdy. Najważniejszą jednak inwestycją ma być zakup trzynastu nowych pociągów. Na wszystkie te cele przeznaczone zostanie 142 mln złotych .
Na spotkaniu zorganizowanym w najnowocześniejszym pociągu WKD –EN95 nie zabrakło także wspomnień osób związanych przez długie lata z „wukadką”. Pojawiła się m.in. Halina Sekita –była Prezes WKD, obecnie szefowa Kolei Mazowieckich. To właśnie ona jest współtwórczynią jednej z najlepiej funkcjonujących spółek kolejowych w Polsce, od kilku lat przynoszącej zyski. To właśnie w czasach prezesury Haliny Sekity kolejka wyszła na prostą. Poprawiło się znacznie bezpieczeństwo w pociągach, za sprawą chociażby umowy z agencją ochroniarską. Wiele do życzenie pozostawiają jedynie pojazdy eksploatowane przez „wukadkę”. Pociągi EN94, które stanowią blisko 100% floty taborowej wyprodukowano bowiem w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia i okres świetności mają już niewątpliwie za sobą. Świeże jest tylko ich malowanie, które kilka lat temu zostało zmienione.
Nowe władze WKD chcą zachęcić do korzystania z kolejki także kierowców. Już niebawem do ich dyspozycji przygotujemy kolejny parking przystacyjny –mówiła Jolanta Dałek. Tym razem w Podkowie Leśnej. Chcemy zbudować także inne parkingi na kilka samochodów w pobliżu mniejszych przystanków. Przypomnijmy, że takie obiekty istnieją już w Komorowie i Pruszkowie.
Przejęcie kolejki przez władze samorządowe ma być szansą nie tylko na powstanie nowych miejsc parkingowych, ale i dalszy jej rozwój. Nowe inwestycje zostaną prawdopodobnie dofinansowane przez Unię Europejską.
Z usług WKD korzysta dziś średnio 25 tysięcy pasażerów dziennie. Pociągi kursują na dwóch liniach z Warszawy Śródmieście do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Trasa biegnie także przez tereny Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa i Podkowy Leśnej. Składy odjeżdżają z 28 przystanków średnio co pół godziny.
Uroczyste obchody 80-lecia „wukadki”odbyły się 11 grudnia 2007 roku, dokładnie w rocznicę wyruszenia pierwszego pociągu na trasę. W warszawskim teatrze ROMA pojawiły się niemalże wszystkie żyjące osoby, związane z kolejką. Szczególnie zasłużeni pracownicy i „przyjaciele”WKD zostali uhonorowani okolicznościowymi odznaczeniami.
Zdjęcia: WKD
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański tramwaj wodny już pływa!
19.06.2006
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Bukareszt: Nowa linia metra
01.06.2011
16 km tramwajem na akumulatorach
31.05.2011
Łódź: 7 osób rannych na Rzgowskiej
27.05.2011
MPK Poznań odnawia park taborowy
25.05.2011
Inauguracja tramwajów w Rabacie
24.05.2011
Warszawa: Ekotramwaj po raz drugi
21.05.2011
Ruszają tramwaje w Algierze
17.05.2011
Moderus Beta MF 02 AC dla MPK Poznań
17.05.2011
Wrocław: Do kupienia wagony 102Na
13.05.2011
Warszawa: Nazwy stacji II linii metra
13.05.2011
13 nowych tramwajów dla RSAG Rostock
09.05.2011
Poznań: Piesza wpadła pod tramwaj
08.05.2011
Będzie strajk w Tramwajach Śląskich?
04.05.2011
Więcej z Działu Producenci
Poznań: Tramino z homologacją
23.05.2011
Bydgoszcz: Ambasador Ukrainy w PESIE
13.05.2011
Bydgoszczanie pojadą Swingami
22.03.2011
Solaris Bus&Tram?
01.03.2011
Tramino już liniowo!
31.01.2011
CAF zdobywa tramwajową Francję
18.01.2011
Bydgoszcz: Solaris walczy o tramwaje
02.12.2010
Tam, gdzie powstają tramwaje Tramino
30.11.2010
Prezentacja wagonu 19T dla MPK Wrocław
15.11.2010
Solaris zwiększa zatrudnienie
07.09.2010
Poznań: Kolejna jazda testowa Tramino
25.08.2010
Bydgoszcz: Będą nowe tramwaje
27.07.2010
Wybraliście Swinga
15.06.2010
Tramino dopuszczony do ruchu ulicznego
18.05.2010
Pierwsza PESA Swing zaprezentowana
15.05.2010
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Będą guzki w metrze
02.05.2011
Kraków: ZUE S.A. naprawi torowiska
13.04.2011
W Toruniu tramwajem do Karaweli
12.04.2011
Toruń stawia na tramwaje
07.04.2011
Toruń: Tramwaj za 30 mln zł
07.04.2011