Pierwszy Bombardier dotarł do Gdańska
infotram
11.12.2007 12:19
Pierwszy Bombardier dotarł do Gdańska
Pierwszy z trzech zamówionych przez ZKM niskopodłogowych Bombardierów Flexity Classic dotarł do Gdańska. Kolejne dwa pojawią się jeszcze przed świętami. Pojazdy te mają obsługiwać nową linię na Chełm, której otwarcie przewidziano na 19 grudnia b.r.
Tramwaje dla Gdańska, produkowane są przez kanadyjski koncern, a mimo to faktycznie powstają w Polsce. Składane są bowiem w warsztatach krakowskiego MPK. Także tramwaje dla tamtejszego przedsiębiorstwa były montowane w zajezdni Podgórze. Konstrukcja ta została już zatem przetestowana, nie tylko w Polsce. Gdańszczanie mogą być pewni, że otrzymają produkt sprawdzony. – Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że wybór tego typu tramwajów niskopodłogowych jest strzałem w dziesiątkę –powiedział Stanisław Jurga, kierownik sekcji tramwajowej krakowskiego MPK. – Sprawdził się również sposób produkcji, czyli montaż finalny w naszej firmie.
Zakup niskopodłogowych tramwajów jest realizowany w ramach II Gdańskiego Projektu Komunikacyjnego. W ubiegłym roku do stolicy województwa pomorskiego przybyło 28 autobusów, również dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tramwaje Flexity są przyjazne dla pasażerów także z innych powodów. Aby zapewnić im najwyższy komfort podróżowania Bombardiery wyposażone zostały w przyciemniane szyby, wydajny system grzewczo – wentylacyjny oraz drzwi przesuwane na zewnątrz wagonu, zapewniające szybkie i bezpieczne wysiadanie i wsiadanie do pojazdu. Przednia i tylna szyba pojazdu jest klejona, tylna dodatkowo ogrzewana. Nadwozie Bombardiera jest wykonane z lekkiej konstrukcji stalowej, ze spawanych, odpornych na korozję elementów. Ciężar pustego pojazdu to około 31 ton. Tramwaje wyposażone są w nowoczesny system rozruchu i hamowania w technice tranzystorowej (IGBT). To nie tylko łagodne i ciche ruszanie oraz hamowanie, ale przede wszystkim ekonomia zużycia energii. – To nasza firma jest odpowiedzialna za dobór i wyposażenie elektryczno – napędowe pojazdu –mówi Andreas Zabrodzki, dyrektor ds. sprzedaży Vossloh – Kiepe. Pojazd jest 'pełen’ czujników, oznacza to, że wszelkie przeglądy będą zaczynały się od podłączenia komputera, a tramwaj 'sam powie’, co trzeba poprawić.
Pierwszy z Gdańskich Bombardierów został oznaczony numerem 1005. Jak wspomnieliśmy wcześniej już niebawem wyjedzie na nowo oddaną do użytku trasę na Chełm. Oprócz niego na linii tej zobaczymy używane tramwaje typu N8C z Dortmundu oraz Citadisy.
Dane techniczne tramwaju Bombardier Flexity Classic
Niska podłoga
|
65%
|
Ilość miejsc
|
178
|
Miejsca siedzące
|
76
|
Miejsca dla wózków
|
2
|
V max
|
70 km/h
|
Piasecznica
|
Tak
|
Długość
|
26 m
|
Szerokość
|
2,4 m
|
Wysokość
|
3,5 m
|
Masa całkowita
|
46 t
|
Odległość między osiami wózka
|
18 m
|
Średnica koła
|
59 cm
|
Źródło i zdjęcia: ZKM Gdańsk
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022