Tramwaje pojadą na Zieloną Białołękę, będą dogodne przesiadki do metra
Tramwaje Warszawskieplanują budowę trasy tramwajowej na „Zieloną Białołękę”. Jest to kolejnainwestycja w komunikację szynową w tej części miasta.
Od kilku lat stopniowo przedłużana jest trasa prowadząca zMetra Młociny; w lutym oddany został odcinek wydłużający ją do Nowodworów,obecnie przygotowywany jest kolejny etap, do Winnicy. To linia obsługującaosiedla po zachodniej stronie ul. Modlińskiej.
Konsekwentnierozwijamy komunikację w Warszawie, planujemy nowe trasy tramwajowe w rejonachgdzie potrzebny jest sprawny i szybki transport ? mówi Renata Kaznowska,zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Niedawnootwarta trasa na Nowodwory cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców? dodaje .
Tramwaje Warszawskie przygotowują teraz budowę trasyprzebiegającej po wschodniej stronie ul. Modlińskiej. Trasa rozpocznie się przyskrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej poprowadzi ul.Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej a następniekorytarzem zarezerwowanym na Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasyplanowanych jest dziewięć par przystanków (w tym pięć na „zielonej Białołęce”).Na końcu trasy będzie pętla, całą trasa to ok. 6 km torów. Tramwaje Warszawskiezakładają, że wybudują ją do 2022 r. Do metra mieszkańcy tej części stolicybędą mogli dojechać w 12-14 minut. W ramach inwestycji powstanie bowiem węzełprzesiadkowy, integrujący metro, autobusy, tramwaje i rowery. Będą też parkingiPark&ride. Tramwaje mają jeździćczęsto i szybko. Prezes Tramwajów Warszawskich liczy, że średnia prędkośćskładów wyniesie 24-25 km/h. Planowana częstotliwość kursowania to co 2 minutydo metra oraz co 8 minut do centrum.
Tramwajarze rozpoczęli już prace studialne i koncepcyjne.Przygotowano już analizy geotechniczne dla przebiegu trasy, pomiary ruchu wtransporcie indywidualnym i zbiorowym oraz koncepcje układu geometrycznegotorowisk. Obecnie trwają prace nad koncepcją układu drogowego Trasy OlszynkiGrochowskiej wzdłuż trasy tramwajowej (I etap), rozpoczęła się równieżinwentaryzacja zieleni w korytarzu trasy tramwajowej, prace nad powiązaniaminowej trasy tramwajowej z północno-wschodnim odcinkiem II linii metra orazkoncepcją adaptacji mostu nad Kanałem Bródnowskim. Przygotowywane jest takżezlecenie koncepcji estakady nad trasą S8. W tym roku Tramwaje Warszawskie zlecąwykonanie analizy ekonomicznej oraz innych materiałów potrzebnych do uzyskaniadecyzji środowiskowej. Prace koncepcyjne zakończą się w 2018 r.; w 2019 r.rozpoczną się prace projektowe. Budowa trasy rozpocznie się 2021 r. a zakończyw 2022 r. Szacunkowy koszt budowy to ok. 150 mln zł +VAT (bez wykupu gruntów).Do obsługi nowej trasy będzie potrzebne 25 tramwajów niskopodłogowych.Szacunkowy koszt zakupu taboru to ok. 187,5 mln zł netto (tabor jestuwzględniony w ramach tzw. opcji w ogłoszonym kilka tygodni temu przetargu nazakup 213 tramwajów).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warszawa sukcesywnie rozwija transport publiczny, w którymważną rolę odgrywają tramwaje. W tej chwili sieć tramwajowa liczy ok. 130 km, askłady przejeżdżają rocznie ok. 53 mln km. Od wielu lat w Warszawie realizowanyjest bogaty program modernizacyjny dotyczący infrastruktury szynowej (wymianakonstrukcji torowisk tramwajowych i systemu zasilania, przebudowa przystanków)i inwestycyjny (budowa nowych tras tramwajowych, wymiana taboru na nowoczesny,niskopodłogowy i jednoprzestrzenny). Coraz powszechniej wprowadzane sąrozwiązania w organizacji ruchu zapewniające uprzywilejowanie pojazdówszynowych komunikacji miejskiej, np. torowiska tramwajowo-autobusowe,priorytety w sygnalizacji świetlnej. Warszawska Polityka Mobilności zakładakontynuację modernizacji i rozwoju komunikacji tramwajowej: podnoszenieniezawodności systemu oraz komfortu obsługi pasażerów dzięki modernizacjitorowisk, węzłów przesiadkowych, przystanków i taboru. Niezależnie od działań modernizacyjnych,w miarę dostępnych środków finansowych (z budżetu miasta i środków pomocowych),kontynuowany będzie rozwój komunikacji tramwajowej o nowe trasy, zuwzględnieniem rachunku kosztów i korzyści społecznych. Plany TramwajówWarszawskich zakładają, że do 2023 r. długość tras tramwajowych wyniesie ponad160 km.
„