Mennica z umową we Wrocławiu. Biletowa rewolucja!

infotrans
08.03.2017 12:55

Przetarg na stworzenie nowego systemu dystrybucji biletów weWrocławiu został sfinalizowany. Dzisiaj, 8 marca 2017 r., Wrocław podpisał umowę zfirmą Mennica Polska. Obowiązywać ona będzie przez 8,5 roku a nowy system mazacząć działać wiosną 2018 roku

Co oznacza? W skrócie – więcej biletomatów na przystankach,kasowniki elektroniczne z możliwością dokonania opłaty za przejazd, więcej biurobsługi, także tych dla studentów. Dużo nowych form płatności za podróż(również telefonem) i opcji na samej karcie elektronicznej. To najważniejszezałożenia umowy na nowy system dystrybucji biletów, którą podpisało miastoWrocław z Mennicą Polską S.A. Na stworzenie systemu wykonawca ma 12 miesięcy odmomentu podpisania umowy.

Przetargowa historia

Gmina Wrocław pod koniec lata 2016 roku ogłosiła przetarg nastworzenie nowego systemu dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. Wpłynęłycztery oferty, ostatecznie wybrano ofertę firmy Mennica Polska S.A. Terazpostępowanie przetargowe zostało sfinalizowane podpisaniem umowy. Obowiązywaćona będzie przez 8,5 roku a nowy system ma zacząć działać wiosną 2018 roku.

– Z perspektywy pasażera najistotniejsze jest to, że w nowymsystemie będą ciągle funkcjonować wykorzystywane już we Wrocławiu elektronicznebilety Urbancard (ok. 400 tys. szt) i nie będzie ich trzeba masowo wymieniać ?mówi Lech Filipak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji.

Zainteresowani nowymi funkcjami (np. elektronicznąportmonetką, zakupy w sklepie on-line) będą mogli kartę wymienić na nowszą, alejest to zupełnie dobrowolne.

Najważniejsze nowości

System on-line: nowy system będzie działał w trybie on-linea nie tak, jak w tej chwili off-line. To oznacza, że naszym identyfikatorembędzie Urbancard, karta płatnicza czy Elektroniczna Legitymacja Studencka adane o zakupionych biletach będą znajdować się w centralnym systemie. Towyeliminuje konieczność dodatkowego kodowania zakupionych wcześniej biletów nakarcie. Ułatwi ewentualne reklamacje.

Więcej biletomatów: na pewno zwiększy się liczba biletomatóww okolicach przystanków. Wykonawca jest zobowiązany do zainstalowania 170automatów, które zamontuje w lokalizacjach uzgodnionych z gminą (teraz 125).Wykaz 154 lokalizacji stanowi załącznik do ogłoszenia o przetargu. Natomiast 16sztuk zamawiający będzie mógł zgłosić w trakcie trwania umowy.

Więcej BOK-ów: będzie więcej Biur Obsługi Klienta isezonowych punktów na uczelniach. Obecnie są dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy.W nowej umowie zapisany jest wymóg zorganizowania czterech Biur Obsługi Klientai trzech punktów do obsługi studentów.

Więcej stacjonarnych punktów sprzedaży (kioski): nowa umowazakłada, że we Wrocławiu w stacjonarnym punkcie będzie można zakupić bilety wco najmniej 200 lokalizacjach. Teraz jest ich 175.

Kasowniki z opcją opłaty: w nowym systemie biletomaty wpojazdach zastąpią kasowniki z opcją zapłaty za bilet jednorazowy. Dzięki temubędzie aż cztery razy więcej urządzeń, dzięki którym zapłacimy za przejazd(było 820 biletomatów, będzie 3300 kasowników elektronicznych). Nowe kasownikioprócz opcji kasowania biletów papierowych będą posiadały funkcję płatności zaprzejazd. Opłatę będzie można wnieść za pomocą:

  • Urbancard z funkcją elektronicznej portmonetki,

  • zbliżeniową kartą płatniczą,

  • telefonem za pomocą technologii NFC/HC

Dodatkowo w urządzeniu będziemy mogli sprawdzić zawartośćnaszej elektronicznej portmonetki, czy sprawdzić ważność biletu na Urbancard.

Elektroniczna portmonetka na karcie: nowe karty będąwyposażone w opcję elektronicznej portmonetki, czyli taki pre paid, za pomocąktórego będzie można kupować bilety. Za jej pomocą zapłacimy również zaprzejazd np. przykładając do kasownika. Tam też zostaną zapisane informacje odoładowanych punktach i zakupionych usługach w sklepie www.

Aplikacje i sklep on-line: system będzie oferował takżezakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych. Jedna aplikacja dedykowanabędzie  tylko do wrocławskiego systemuopłat, ale będzie istniała też możliwość zakupu biletów w ogólnopolskichaplikacjach umożliwiających płatności. Ma być ich do dyspozycji pasażerów nawet10.

Informacje o umowie

Czas trwania umowy z Mennica Polska S.A. to 8,5 roku. Systemzacznie funkcjonować po 12 miesiącach od podpisania umowy (marzec 2018).Wartość umowy to 173, 9 mln. zł (brutto). Wysokość wynagrodzenia dla operatorasystemu wynosi 10,49% od dochodu ze sprzedaży biletów. Miasto szacuje, że przezten okres do kasy gminy ze sprzedaży biletów wpłynie 1,5 miliarda złotych.