Bądź życzliwy, ustąp miejsca starszym – o ruszającej kampanii społecznej rozmawiamy z Witoldem Turzańskim, Prezesem MPK Wrocław Sp. z o.o.
„Życzliwość jest wszędzie”–ta myśl przyświeca Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu we Wrocławiu przy prowadzaniu kampanii społecznej zachęcającej pasażerów komunikacji miejskiej do ustępowania miejsca starszym. Od 16 listopada w tramwajach i autobusach, w formie 500 plakatów i reklamy zewnętrznej, pojawią się żartobliwe komiksy przypominające o pożądanych zachowaniach społecznych. „Zależy nam na uświadomieniu silniejszym, że słabsi potrzebują ich pomocy”–uzasadnia Iwona Czarnacka, rzecznik prasowy MPK, pomysłodawczyni akcji –„chcemy im przypomnieć, że pomaganie jest fajne i daje satysfakcję obdarowanemu i obdarowującemu. Upraszając, jeśli w szary, listopadowy ranek, ustąpisz miejsca staruszce, czy ciężarnej kobiecie –to uśmiech na jej twarzy jest bezcenny. Nie chcemy prawić kazań, więc forma przekazu jest nieco żartobliwa.”Akcję przygotowało MPK Wrocław wspólnie z gazetą wielkomiejską „Echo Miasta”. O kampanii rozmawiamy z Witoldem Turzańskim, Prezesem Zarządu MPK Wrocław sp. z o.o.
Transinfo: Witamy Panie Prezesie. Serdecznie gratulujemy pomysłu prowadzenia akcji „Bądź życzliwy, ustąp miejsca starszym”w komunikacji miejskiej. Skąd wziął się pomysł na przeprowadzenie kampanii społecznej w MPK Wrocław?
Witold Turzański, prezes zarządu MPK sp. z o.o.: Jest to pierwsza tego typu akcja w Wrocławiu, a najprawdopodobniej także w Polsce. Pomysł narodził się w trakcie dyskusji o tym, jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe w tramwajach i autobusach. Wrocławskie MPK, jako pierwsze w Polsce, przeprowadziło cykl szkoleń dla prowadzących pojazdy, jak mają reagować w sytuacjach konfliktowych. A przecież napięcia powstają nie tylko między kierowcą a pasażerami, ale także między samymi podróżnymi. Chcemy, by w naszych wozach ludzie czuli się dobrze. Pomyśleliśmy, że należy im podróż uczynić znośniejszą. Zwłaszcza, że listopad we Wrocławiu (na przekór niesprzyjającej aurze) jest obchodzony jako miesiąc życzliwości. Postanowiliśmy trochę powalczyć o tę życzliwą atmosferę w naszych pojazdach. Chcemy, by ustępowanie miejsca potrzebującym stało się standardem w naszych pojazdach. Ponieważ zwracamy się głównie do młodzieży, stąd pomysł, by zwrócić im uwagę za pomocą żartobliwych komiksów. Znaleźliśmy partnera, tej akcji: gazetę bezpłatną Echo Miasta. „Echo”jest chętnie czytane przez ludzi młodych. Komiksy narysował ich grafik: Bartek Ślusarski, student Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Transinfo: Jak się zachowuje młodzież w pojazdach MPK Wrocław?
Witold Turzański: Niektórzy, zachowują wzorowo, inni trochę mniej przykładnie. Do sytuacji naprawdę nieprzyjemnych dochodzi niezwykle rzadko. Najczęściej są to zwykłe uciążliwości. Ktoś komuś nie ustąpi miejsca, nie przesunie się, potrąci i nie przeprosi. Ale takie zachowania niestety psują wszystkim humor.
Transinfo: Czy często się zdarza, że nie ustępują miejsca potrzebującym?
Witold Turzański: Nie prowadzimy żadnych statystyk, więc nie wiemy. Na pewno zdarza się częściej niż powinno.
Transinfo: Do kogo jest skierowana kampania „Bądź życzliwy, ustąp miejsce starszym”?
Witold Turzański: Przede wszystkim do ludzi młodych, stąd forma przekazu. Komiksy są czytane najchętniej przez młodzież.
Transinfo: Jak kampania będzie przebiegać?
Witold Turzański: Kampania potrwa do końca roku. Komiksy umieściliśmy w ramkach, we wszystkich naszych autobusach i tramwajach. Wydrukowaliśmy ich 500 sztuk. Oprócz tego, dwa tramwaje zostały nimi oklejone. Wybraliśmy dla tych tramwajów takie trasy, na których najczęściej przemieszczą się uczniowie i studenci. Koszty całej kampanii wyniósł tysiąc złotych. Co jak na jej zasiąg jest naprawdę niewielką kwotą. Zaprosiliśmy dziennikarzy ze wszystkich mediów rezydujących we Wrocławiu, żeby zobaczyli jak oklejamy tramwaje komiksami. Relacje z tego zdarzenia, ukazały się wszędzie, także telewizji ogólnopolskiej. Musze nieskromnie powiedzieć, że wszyscy chwalili nasza kampanię.
Transinfo: Jakich rezultatów spodziewacie się Państwo przeprowadzając kampanię?
Witold Turzański: Trochę uśmiechu, więcej życzliwości, zainteresowania innymi ludźmi. Zdaję sobie sprawę, że nasza akcja świata nie zmieni. Zależy mi jednak, także na tym, by nasi klienci poczuli, że zależy nam na ich samopoczuciu. Chcemy by o MPK pomyśleli trochę cieplej. Zwłaszcza w sytuacji, gdy cały Wrocław jest rozkopany z powodu remontów ulic, wszyscy stoją w korkach i nastroje często nie są najlepsze.
Transinfo: Czy odbieracie już Państwo jakieś sygnały od pasażerów?
Witold Turzański: Sygnałów jest sporo. I wszystkie pozytywne. Młodzieży podoba, się, że mają co poczytać podczas jazdy, a seniorom, że zauważyliśmy ich kłopoty. Niektórzy opisują sytuację, jak z naszych komiksów, ale tym razem zakończone, pozytywnie. To działa.
Transinfo: Czy pojazdy komunikacji miejskiej to dobre miejsce do przeprowadzania kampanii społecznych czy akcji reklamowych?
Witold Turzański: Moim zdaniem, znakomite. Ludzie mają chwilę czasu, przyglądają się więc uważnie innym ludziom, a także ogłoszeniom zamieszczonym w ramkach. W innej sytuacji często nie doczytaliby od początku do końca. Tutaj mają czas.
Transinfo: Czy będziecie Państwo kontynuować projekty społeczne?
Witold Turzański: Oczywiście. Jesteśmy po to by służyć mieszkańcom, naszego miasta, wozić ich, dbać. Zależy nam, by czuli się z nami komfortowo. Zwłaszcza, że uczestnicy w ich życiu intensywnie. Spotykamy się przecież codziennie.
Transinfo: Panie Prezesie, serdecznie dziękujemy za rozmowę.