Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje w Krakowie pojadą częściej? Będzie też superblock.

infotram
26.01.2017 09:46

ZIKiT opracował planrealizacji polityki transportowej dla Krakowa. Zakłada on m.in. zwiększenieczęstotliwości kursowania linii tramwajowych.

Założenia planu w najbliższych tygodniach będą konsultowanez mieszkańcami, a w poniedziałek pierwszy raz zostały przedstawione radnym zKomisji Infrastruktury RMK. Proponowane rozwiązania wyraźnie wzmocniąkomunikację miejską, przez co przyczynią się do zmniejszenia smogu i hałasu wmieście, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa oraz ogólnie polepszą jakość życia wKrakowie. Plan zakłada ograniczenie ruchu samochodów w ścisłym centrum,wprowadzając trzy nowe strefy dostępności do Śródmieścia.

Podróżowanie po Krakowie komunikacją miejską już wkrótcestanie się jeszcze bardziej konkurencyjne, niż pokonywanie miasta samochodem.Zakładamy, że tramwaje będą jeździć częściej; aż 5 linii w godzinach szczytubędzie do dyspozycji pasażerów co 6 minut, podobnie tramwaje na trasie odBronowic do Ronda Czyżyńskiego (z łączną częstotliwością co 6 minut), tak abyco najmniej jedna linia wysokiej częstotliwości znalazła się na trasie donajważniejszych pętli w mieście (Borek Fałęcki, Bronowice, Bieżanów, CzerwoneMaki, Kurdwanów, Krowodrza Górka, Rondo Czyżyńskie).

Wzmocnione zostaną także autobusy. Aż osiem linii będzieprzemieszczać się po Krakowie z częstotliwością poniżej 8 minut, a minimalnaczęstotliwość dla linii dowozowych (czyli dowożących do głównych traskomunikacyjnych) wyniesie 30 minut. Powstaną także nowe linie autobusowełączące szybko rozwijające się obszary (np. rejon Ronda Polsadu, Ruczaj,Czyżyny) oraz obsługujące główne korytarze komunikacyjne, takie jak AlejeTrzech Wieszczów, Armii Krajowej, Alei 29 Listopada. W tych miejscach zdarzałysię przypadki przepełnionych pojazdów, niezabierających przez to wszystkichpasażerów.

Zmiany, z których skorzystają krakowscy pasażerowie, będąkosztować w skali roku co najmniej kilkanaście milionów złotych, a Kraków zyskaprawdopodobnie największą ofertę usługi transportu zbiorowego w przeliczeniu naliczbę mieszkańców, spośród wszystkich miast wojewódzkich w Polsce.

Równolegle do wprowadzanych wzmocnień w transporciezbiorowym , proponujemy ograniczenie i uspokojenie ruchu drogowego wŚródmieściu, poprzez wprowadzenie nowych stref dostępności. Dzięki nim wyraźniepoprawiłaby się jakość życia mieszkańcówścisłego centrum, a na popularności zyskają inne, ekologiczne i zdrowsze formyprzemieszczania się, jak np. ruch rowerowy lub pieszy. To także byłby dobrymoment dla sprawdzenia alternatywnych przestrzeni dla parkowania, czyli np.parkingów podziemnych, miejskich i oraz prywatnych w pobliżu centrum.

Plan dostępności do Śródmieścia zakłada trzy strefy. Strefazłota jest zbliżona do dawnej strefy A, srebrna do strefy B, natomiast wstrefie zielonej obowiązywać miałby model superblock, czyli dopuszczenie wjazdui parkowania samochodów spoza centrum tylko na głównych ulicach, natomiastwewnętrzne uliczki dedykowane byłyby mieszkańcom.

Proponowane zmiany w komunikacji i transporcie mają na celukorektę podziału zadań przewozowych, który obecnie wyglądają następująco:komunikacja publiczna stanowi 36,3 proc., ruch samochodowy (33,7 proc.) oraz piesi(28,4 proc.). Dążymy do tego, aby po realizacji nowego planu pasażerowiekomunikacji miejskiej, piesi i rowerzyści stanowili około 75 proc. ogólnegoruchu w mieście, natomiast kierowcy ? około 25 procent. To oznacza zmniejszenieruchu drogowego w obrębie II obwodnicy o około 8 procent.

Na czym polega Superbloc? Zobaczcie na filmie.

 „