W Gdańsku z biletem jak w Kopenhadze i Amsterdamie. Za 3 lata [FILM]

infotrans
10.01.2017 16:37

Projekt, który ma wejść w życie najpóźniej w pierwszymkwartale 2020 roku, obejmie całe województwo pomorskie, co oznacza, że będzieto pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Co ważne, nowy system nie oznaczaujednolicenia cen biletów i taryf. Chodzi o ułatwienia w zakupie biletu naprzejazd komunikacją publiczną.

Jak będzie funkcjonował ten system?

Każdy posiadacz np. zbliżeniowej karty płatniczej bądźsmartfona, po wejściu do pojazdu będzie przykładał kartę, bądź telefon, doczytnika. Nowy system nie będzie od razu „kasował” za przejazd, aleodnotowywał go. Pasażerowie za każdym razem, po wejściu do danego pojazdu, będąmusieli korzystać z czytnika. Około północy, a więc na koniec dnia, systembędzie optymalizował koszty tych przejazdów, czyli wybierze takie taryfy, bydla danego pasażera było najtaniej. Następnie obciąży konto pasażera.

– To system, dzięki któremu ma być prościej. Nie trzebabędzie zastanawiać się, gdzie i za ile kupić bilet – zaznacza KrzysztofRudziński, kierownik Biura Integracji Transportu w Urzędzie MarszałkowskimWojewództwa Pomorskiego.

Zdaniem Piotra Grzelaka, zastępcy prezydenta Gdańska, będzieto swego rodzaju rewolucja.

– W środkach komunikacji publicznej będzie można zapłacićkartą płatniczą, kartą miejską, dowodem elektronicznym (o ile zostaniewprowadzony), telefonem komórkowym lub każdym innym narzędziem, które wprzyszłości być może się rozwinie ? podkreśla wiceprezydent Piotr Grzelak. -System nie tylko będzie naliczał najlepszą z możliwych dla pasażera taryf. Zpunktu widzenia miasta da nam też informacje m.in. o potokach pasażerskich,dzięki czemu będziemy mogli lepiej budować ofertę transportu publicznego, a toprzełoży się na jego jakość i dostępność ? dodaje.

Marszałek Województwa Pomorskego, Mieczysław Struk,przypomina, że taki system z powodzeniem funkcjonuje w kilku europejskichmetropoliach, m.in. w Kopenhadze, Amsterdamie czy Brukseli.

– To niezwykle istotny moment. Doszliśmy do konkretnegoporozumienia: lokalne samorządy i przewoźnicy mówią: „tak, chcemyzintegrować wspólny system” ? zaznacza marszałek Mieczysław Struk. – Jeślibędzie on otwarty, będzie zachęcał przewoźników i publicznych, i prywatnych.Naszym celem jest to, by ludzie korzystali z transportu publicznego, bo to onjest w stanie rozwiązać m.in. problem korków.

W ciągu najbliższych trzech lat system zostaniezaprojektowany, zakupiony, a następnie zainstalowany we wszystkich pojazdachtransportu publicznego w naszym województwie. Projekt pochłonie 60 mln złotych.85 proc. wydatków pokrytych zostanie z funduszy unijnych.

Największą część tej kwoty trzeba będzie zainwestować w czytniki,które będą instalowane m.in. w autobusach i na dworcach. Na obszarzewojewództwa pomorskiego funkcjonuje obecnie ponad 2 500 linii transportuzbiorowego (różnych organizatorów) oraz około 90 wojewódzkich relacjikolejowych. W każdym pojeździe potrzebnych będzie co najmniej kilka czytników.

{https://www.youtube.com/watch?v=WUKCBUnL68g}

Podobny system, jaki planowany jest w naszym województwie,działa już, choć na dużo mniejszą skalę, w Świebodzicach na Dolnym Śląsku.

– Naszym docelowym zamierzeniem jest połączenie tego systemuw tzw. pętlę Morza Bałtyckiego. Dlatego współpracujemy w tej kwestii z Finami,Szwedami i Estończykami. Za kilka lat polski obywatel wyjeżdżając z Gdańska,będzie mógł płacić w ten sam sposób w Tallinie, Helsinkach czy Sztokholmie.Złożyliśmy już wniosek do Komisji Europejskiej o przyjęcie projektu wspólnegosystemu, czyli wymiany informacji w obrębie Morza Bałtyckiego ? zdradzaKrzysztof Rudziński.

Jakie zadania postawili sobie sygnatariusze listuintencyjnego?

  1. uproszczenie procedur zakupu biletów jednorazowych,okresowych, łączonych w komunikacji pasażerskiej

  2. niskokosztowe zwiększenie sieci kanałów dystrybucjiwszystkich rodzajów biletów

  3. wprowadzenie pełnej możliwości precyzyjnego rozliczaniaprzychodów z opłat pomiędzy poszczególnych organizatorów, operatorów iprzewoźników

  4. umożliwienie pozyskiwania danych dotyczących przewozów przydatnychdla organizatorów, m.in. na temat potoków pasażerskich, lokalizacji pojazdów natrasie

  5. wprowadzenie zintegrowanej informacji pasażerskiej,dostępnej na całym obszarze objętym integracją

Do dyspozycji pasażera będą różne formy dokonywania płatności- takie same u wszystkich organizatorów i przewoźników :

  • za pomocą urządzenia mobilnego (smartfon)

  • gotówką ? w dedykowanych automatach na peronach i węzłachintegracyjnych ? wydruk biletu z kodem kreskowym lub QR

  • bankową kartą zbliżeniową

  • kartą dedykowaną (zbliżeniową)