Lotnisko Katowice prognozuje obsługę ponad 3,5 mln pasażerów w 2017 r.
Obsługę 3,5-3,6 mlnpasażerów prognozuje na ten rok lotnisko Katowice; w 2016 r. było to ponad 3,2mln osób. Wśród inwestycji przygotowywane będą m.in. modernizacja terminalu B iprzebudowa dróg; nadal w drogę kołowania przekształcana będzie stara drogastartowa.
Jak przekazało w podsumowaniu 2016 r. zarządzającekatowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), spodziewanemuwzrostowi ruchu w 2017 r. będzie sprzyjał rozwój tamtejszej bazy linii WizzAir. W marcu dołączy do niej szósty 180-miejscowy Airbus A320, a przewoźnikuruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia) 10 marca, Katanię11 marca br. i Lizbonę – 12 marca.
W 2017 r. z katowickiego lotniska zacznie też lataćholenderska niskokosztowa linia Transavia. Rozpocznie ona loty z Pyrzowic doAmsterdamu 9 maja, obsługując tę trasę trzy razy w tygodniu: we wtorki,czwartki i niedziele. Ogółem w szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanychbędzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych.
– „Optymistycznie patrzymy na 2017 r. Prognozujemy większy niżw 2016 r. wzrost ruchu regularnego i czarterowego. Cieszy nas rozwój bazy WizzAir, ale nadal będziemy starali się przekonać tego oraz innych przewoźników douruchomienia nowych tras. Kilka połączeń z naszej krótkiej listy zostało jużuruchomionych w 2016 r., jednak ciągle w naszej siatce brakuje takich tras jakchociażby: Turyn, Madryt czy Monachium” – ocenił prezes GTL Artur Tomasik.
„Nie będziemy też ustawać w realizacji programuinwestycyjnego. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest dla nas modernizacja igeneralny remont terminalu pasażerskiego B. Obiekt potrzebuje mocnego liftingu.Chcemy się do tej inwestycji dobrze przygotować; zależy nam nie tylko napodniesieniu standardu obiektu, ale też zwiększeniu jego przepustowości” -zapowiedział Tomasik.
Prace nad wielowariantową koncepcją przebudowy imodernizacji terminalu B mają zakończyć się na początku II kwartału br. Napodstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy; potem rozpoczniesię przygotowanie projektu budowlanego. Trwają też prace koncepcyjne związane zprzebudową fragmentu prowadzącej do Katowice Airport drogi nr 913 wraz zukładem dróg wewnętrznych ? również one mają być zakończone w II kwartale br. WI półroczu rozpoczną się również prace nad koncepcją budowy bazy paliw.
W 2017 r. GTL będzie kontynuowało inwestycje związaną zprzekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem polamanewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tegoprojektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 r.
W III kwartale br. rozpocznie się też drugi etap rozbudowypłyty postojowej cargo przed nową bazą cargo w południowo-wschodniej częściportu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiskapostojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwastanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C.
– „Mam także nadzieję, że nadal w dobrym tempie będą trwałyprace związane z projektem rewitalizacji szlaku kolejowego nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie.To jedna z zewnętrznych inwestycji ważnych dla dalszego rozwoju KatowiceAirport” ? zaznaczył Tomasik.
Według informacji PKP PLK dokumentacjaprzedprojektowa przedsięwzięcia, które skomunikuje koleją lotnisko z miastamikonurbacji katowickiej, wśród nich Katowicami, ma być gotowa do marca 2017 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Odbudowa przebiegającej obok lotniska linii kolejowej tojedno z zadań przygotowywanych przez zewnętrzne podmioty. Wśród innych PolskaAgencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu br. powinna rozpocząć budowę nowejwieży kontroli. W drugim półroczu Chopin Airport Development prawdopodobnierozpocznie budowę przy lotnisku trzygwiazdkowego hotelu sieci Moxy.
W maju 2016 r. GTL otworzyło nową bazę cargo, w czerwcuruszył zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A, a we wrześniuudostępniono nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkachograniczonej widzialności, dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjnaportu (obecnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacjilotniczych).
Jednocześnie 2016 r. okazał się dla Katowice Airportrekordowy we wszystkich segmentach ruchu pasażerskiego. W ruchu całkowitym zsiatki połączeń lotniska skorzystało 3,221 mln podróżnych, o 152 tys. więcej(wzrost o 4,9 proc.) w porównaniu z 2015 r. Ruch regularny wzrósł o 7 proc.(2,126 mln podróżnych), a czarterowy o 2 proc. (1,079 mln osób).
Najpopularniejszymi krajami w ruchu regularnym w 2016 r.były: Wielka Brytania (32 proc. pasażerów), Niemcy (28 proc.) i Norwegia (7proc.) Nieco zmieniły się popularne kierunki w ruchu czarterowym. W 2015 r.największy udział miały: Grecja (28,3 proc.), Turcja (18,2 proc.) i Hiszpania(15,4 proc.). W 2016 r. Grecja miała 34,1 proc., Hiszpania 19,8 proc., atrzecia Bułgaria 13,4-proc. udziału w rynku.
– „2016 r. zamknęliśmy po raz kolejny z pozytywnym wynikiemfinansowym, a to oznacza możliwość realizacji kolejnych przedsięwzięćinfrastrukturalnych i dalszy rozwój portu” – podkreślił prezes GTL.
Katowice Airport jest największym regionalnym polskim portemlotniczym w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo.
„