316 km linii kolejowych zmodernizowanych do 2020

infotrans
04.01.2017 19:43

Ministerstwo Rozwoju informuje, że w 2016 r., w największym w całej UE programie operacyjnym, przyjęto wszystkie kryteria wyboru projektów, ogłoszono wszystkie planowane na ten rok konkursy, a także z nadwyżką zrealizowano plan kontraktacji, certyfikacji i refundacji otrzymanych z Komisji Europejskiej.

W programie uruchomiono łącznie 49 naborów konkursowych na kwotę 24,1 mld zł (z tego 39 naborów w 2016 r.). Ocenę formalną przeszło już 1138 wniosków o wartości dofinansowania unijnego 38 mld zł. Podpisano umowy dla 330 projektów (z czego 308 w samym 2016 r.) na kwotę UE prawie 30 mld zł. Oznacza to, że zakontraktowano ponad 26% alokacji. – Jeszcze na początku roku, w rządowym planie zwiększenia efektywności i przyspieszenia wdrażania funduszy unijnych, zakładaliśmy, że na koniec 2016 r. będziemy mieli w umowach 16,5 mld zł. Plan wykonaliśmy, więc z niemal dwukrotną nadwyżką ? ocenił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Tylko w 2016 r. certyfikowano do Komisji Europejskiej 8,95 mld zł, co oznacza wykonanie w 144% prognozy przyjętej na ten rok przez Radę Ministrów. Natomiast od początku realizacji programu, zadeklarowana do Komisji Europejskiej kwota wyniosła 10,83 mld zł wydatków kwalifikowalnych, z czego wkład UE to 9,2 mld zł, tj. 8% alokacji. KE zrefundowała już Polsce ponad 8 mld zł z tej kwoty (30 grudnia wpłynęła ostatnia w ub.r. płatność w wysokości ok. 200 mln zł).

Do Komisji Europejskiej zostały wysłane już 42 wnioski o potwierdzenie dofinansowania dla dużych projektów, z czego 30 w samym 2016 r. KE wydała już 27 pozytywnych decyzji ? wszystkie w 2016 r. – Wśród wydanych przez KE decyzji dla dużych inwestycji ze wszystkich państw członkowskich, ponad połowa dotyczy przedsięwzięć w ramach polskiego POIiŚ 2014-202 ? poinformował wiceminister Słowik.

Podpisane dotychczas umowy o dofinansowanie zakładają m.in.

– wybudowanie 640 km autostrad i dróg ekspresowych ( w tym odcinki tras: A1, S7, S8, S19, S3, S5);

– przebudowanie lub zmodernizowanie 316 km linii kolejowych (m.in. linie nr 7 i 8, E59, E65 i E75);

– budowę 6 km II linii metra w Warszawie.

Część inwestycji udało się już zakończyć. W grudniu oddano do użytku ponad 9-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 łączącej Gdańsk, Warszawę i Kraków, na odcinku Miłomłyn ? Ostróda Północ oraz ponad 15-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S8 od istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (w ramach projektu Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków ? Białystok). Ponadto otwarto obwodnicę Bełchatowa w województwie łódzkim, Brodnicy ? w województwie kujawsko-pomorskim, a także zachodnią obwodnicę Lublina.

POIiŚ 2014-2020 to największy krajowy program w Polsce i w Unii Europejskiej, na który przeznaczono ze środków unijnych 114 mld zł.

kom/ zjt/