Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie zamawiają kolejne Elfy II (z opcji)

inforail
03.01.2017 15:02

Koleje Śląskiezamówiły kolejne cztery pociągi firmy PESA. Przewoźnik skorzystał z tzw. prawaopcji przewidzianego w umowie z października 2016 r., kiedy wraz z samorządem województwazamówił 13 pociągów. W ramach prawa opcji województwo może jeszcze kupić dwaskłady.

Październikowa umowa była efektem wspólnego przetargu spółkiKoleje Śląskie (KŚ) i samorządu regionu. Nowe pojazdy, z których pierwszepowinny pojawiać się na torach od połowy 2017 r., mają rozwiązać większośćproblemów taborowych przewoźnika. Zamawiane pociągi miałyby w 2018 r. zastąpićnajstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru ? dzierżawione od PrzewozówRegionalnych jednostki EN57.

Spółka dzierżawi od PR 22 takie składy z 61, jakimidysponuje. Kolejne 23 pociągi to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf iImpuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, a trzy to pojazdyspalinowe.

Umowa z 18 października ub. roku objęła zakup jednej jednostki2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych. Poszczególneskłady zamówiły wówczas samorząd województwa oraz KŚ. Wynikająca z przetargucena za 13 składów wyniosła łącznie 205,89 mln zł brutto. W umowie zawarto tzw.prawo opcji, przewidujące dostarczenie – bez osobnego przetargu, popotwierdzeniu ze strony zamawiających – kolejnych sześciu pociągów: trzech2-członowych, jednego 3-członowego i dwóch 4-członowych. KŚ miały czas napotwierdzenie skorzystania z opcji do końca 2016 r., a termin dla samorządu województwaprzypada rok później.

Jak poinformował PAP we wtorek rzecznik przewoźnika MichałWawrzaszek, spółka złożyła w terminie oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcjiw pełnym wymiarze. Oznacza to zamówienie trzech pociągów 2-członowych orazjednego pociągu 3-członowego.

Z informacji KŚ wynika, że jeden pociąg 2-członowy towydatek rzędu 9,5 mln zł netto (wraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3.poziomu utrzymania), a jeden pociąg 3-członowy kosztuje 10,95 mln zł netto(wraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3. poziomu utrzymania).

Według informacji Witolda Trólki z biura prasowego urzędumarszałkowskiego woj. śląskiego, zarząd regionu nie zdecydował jeszczeformalnie o skorzystaniu z prawa opcji na pozostałe dwa pociągi 4-członowe.

Pieniądze na zakup kolejnych dwóch pociągów przezwojewództwo (każdy z nich miałby kosztować 16,7 mln zł brutto) zostały jużjednak przewidziane w uchwalonej w grudniu ub. roku tzw. wieloletniejperspektywie finansowej woj. śląskiego do 2025 r. Jeśli decyzja będziepozytywna, środki na ten cel powinny zostać zapisane w budżecie regionu na 2018r.

W poprzednich miesiącach przedstawiciele woj. śląskiegozapowiadali zamiar skorzystania z możliwości zakupu dla przewoźnika łącznie 19składów, a zatem pełnego wykorzystania prawa opcji. Ponadto, w umowie zawartomożliwość dostarczenia w przyszłości dwóch kolejnych pociągów, w ramach tzw.zamówienia uzupełniającego. KŚ sygnalizowały wolę, aby były to składy3-członowe.

Po pełnym wykorzystaniu prawa opcji woj. śląskie kupiłoby 12pojazdów, a jego przewoźnik ? siedem. Według wcześniejszych informacji samorządregionu przeznaczyłby na tak poszerzony zakup 200,6 mln zł brutto (projektzostał zgłoszony do środków unijnych, z których może pochodzić do 138,6 mln złdofinansowania), a KŚ ? 87,1 mln zł. Spółka wykorzystuje na ten cel środkiwłasne oraz jedną z transz emitowanych obligacji.

Wspólny zakup pociągów stał się ze strony KŚ możliwy dziękiustaleniom z samorządem województwa, na podstawie których m.in. spółkapodpisała w marcu ub. roku umowę z konsorcjum banków na emisję obligacji dokwoty 279,5 mln zł. Część tych środków przeznaczono na wykup sześciudzierżawionych od PESY pociągów 27WEb (sześcioczłonowe Elfy). Inna częśćwspiera około połowę wartości pojazdów zamawianych w obecnym przetargu.

Władze Kolei Śląskich wyjaśniały, że wobec znacznejawaryjności pociągów EN-57 liczba 19 nowych składów powinna wystarczyć, abyzastąpić 22 stare pojazdy. Jednocześnie KŚ przeanalizują możliwość wykorzystaniazamówienia uzupełniającego.

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie na 11liniach przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Obsługę całości regionalnychkolejowych przewozów pasażerskich przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., cowywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałkawojewództwa.

Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚnajpierw unormowały kursowanie pociągów, a następnie, wobec szybkiegonarastania strat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciumiesięcznym Koleje Śląskie wypracowały w styczniu 2014 r.

Obecnie roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Nasfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. i 2015 r. samorząd woj.śląskiego przewidywał w ramach dwuletniej umowy po ok. 150 mln zł. Pod koniec2015 r. zarząd woj. śląskiego przygotował kolejną umowę na 10 lat ? z rocznądotacją do poziomu 140 mln zł, aby umożliwić długofalowe decyzje inwestycyjne.