Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków ? Katowice, niekończąca się historia

inforail
02.01.2017 20:09

Zakończeniewszystkich prac na linii Katowice ? Kraków według ostatniej informacji PKP PLKplanowane jest obecnie na czerwiec 2020 r. Finansowanie dokończeniamodernizacji tej linii zakłada obecnie wsparcie unijnego instrumentu ŁączącEuropę (Connecting Europe Facility ? CEF).

Jak wiadomo odcinek Kraków ? Katowice to niekończąca sięhistoria. Podróż pociągiem między tymi miastami to natomiast prawdziwa przygodatylko dla najbardziej wytrawnych miłośników kolei. Czas przejazdu jest takniezadowalający, że oferta przewoźników, co w sumie dziwić nie powinno, zostałaograniczona do minimum. Pasażerowie i tak już dawno przesiedli się doautobusów.

Ale dzieje się. Jeszcze w starym roku podpisana została umowa,która jest zwieńczeniem przedostatniego z dużych przetargów zmierzających dodokończenia tej ciągnącej się od lat inwestycji. W toku pozostaje nadalpostępowanie na modernizację odcinka Trzebinia ? Krzeszowice.

Chodzi o umowę na wykonanie modernizacji fragmentu liniikolejowej E30 od Jaworzna Szczakowej do Trzebini. Z kronikarskiego obowiązkudodajmy, że wykonawcą wartych 365 mln zł prac na odcinku o długości 15 kmbędzie konsorcjum firm: Trakcja PRKiI oraz Comsa, PKP Energetyka, PORR PolskaConstruction i PORR Bau GmbH. Termin przeprowadzenia robót określono na 24miesiące.

Podpisanie umowy na odcinek Trzebinia – Krzeszowiceplanowane jest obecnie na III kw. 2017 r. Zakładająca wykorzystanie środkówunijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice ? Kraków (w oficjalnychtytułach projektów wskazywany jest odcinek Zabrze – Kraków) rozpoczęła się w2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzyodcinki: Kraków – Krzeszowice, Krzeszowice – Trzebinia oraz Trzebinia -Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaczęłyaktualizować harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na innezadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków – Katowice przewidzianowówczas do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkachSosnowiec Jęzor ? Trzebinia i Trzebinia – Krzeszowice zawarto porozumienia zwykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz zniezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót modernizacyjnych naodcinku Sosnowiec Jęzor ? Jaworzno Szczakowa.

Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakowązakończyły się w czerwcu ub. roku. Przebudowano tam ok. 12,3 km torów(kompleksowa modernizacja objęła m.in. wymianę torów, urządzeń sterowania ruchemkolejowym i przebudowę sieci trakcyjnej).

W styczniu br. po dwustopniowym przetargu podpisano wartą352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice ? Kraków Mydlniki(15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.Prace rozplanowano do końca 2017 r.

W połowie listopada br. PKP PLK podpisały też z Torpolemwartą 304,3 mln zł brutto umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki -Kraków Główny Towarowy (1,8 km) wraz ze stacją Kraków Mydlniki (3 km). Termin wykonaniaprac to 18 miesięcy.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewidujeprzyjęty 23 listopada br. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do2023 r. (KPK). W programie uwzględniono m.in., że część prac zrealizowano jużtam przy udziale środków unijnych na lata 2007-2013 (koszt wydzielonegoprojektu 91,3 mln zł).

Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 r.finansowanych z CEF znalazł się „etap IIb” przeniesionego z poprzedniejperspektywy unijnej (dzięki tzw. etapowaniu) projektu pod nazwą „Modernizacjalinii kolejowej E 30, odcinek Zabrze ? Katowice ? Kraków”. Przewidziana w KPKwartość prac do przeprowadzenia wynosi łącznie 2,275 mld zł.

Przygotowując przed laty modernizację linii kolejowej E30Katowice-Kraków zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii odgranicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie unijnego projektuodcinek Zabrze – Kraków); wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinkaSosnowiec Jęzor – Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice – Sosnowiec Jęzor przygotowanomniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotniemogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h). Te tzw. rewitalizacje odcinkówGliwice ? Katowice oraz Mysłowice ? Sosnowiec Jęzor PLK przeprowadziły już bezwiększych przeszkód.