Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler odwołał się od wyników przetargów ŁKA

inforail
30.11.2016 08:48

Zgodnie zprzewidywaniami Stadler Polska odwołał się od wyników przetargu na dostawętaboru dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dziś KIO zajmuje się tą sprawą.

Przypomnijmy, że ŁKA pierwotnie jako zwycięzcę wskazaławłaśnie producenta z Siedlec. Po ponownym przeanalizowaniu ofert oferta firmyzostała odrzucona, jako najkorzystniejszą wskazano tę złożoną przez Newag.

Na tę chwilę nie wiemy jakie argumenty podnosi Stadler w odwołaniudo KIO, na stronie przewoźnika nie pojawiała się bowiem żadna informacja.Możemy się jednak domyślać, że są one zbieżne z tymi, jakie firma przekazała wkomunikacie prasowym kilka tygodni temu. 

Producent stał wówczas na stanowisku, iż zastrzeganieelementów oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa jest normalną praktykąstosowaną przez wszystkich oferentów w wielu przetargach, zarówno w kraju jak iza granicą i służy ochronie wartości intelektualnych przedsiębiorstwa. Jest toprawo wykonawcy, jeżeli wykaże spełnienie przesłanek określonych w ustawie ozwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z prawa utajnienia wrażliwych danychskorzystali w przetargu ŁKA wszyscy trzej wykonawcy, w tym Stadler i żaden zkonkurentów nie kwestionował zasadności tego utajnienia. Wszyscy wykonawcyzastrzegli części techniczne swoich ofert, przy czym Stadler, w przeciwieństwiedo pozostałych wykonawców, nie utajnił części oferty dotyczącej systemu izakresu utrzymania. Pesa, podobnie jak Stadler, potraktowała jako tajemnicęprzedsiębiorstwa parametry dotyczące masy, liczby siedzeń, zużycia energii iwspółczynnika efektywności kosztowej.

I dalej Stadler twierdził, że stosując pionierskie iinnowacyjne rozwiązania stał się liderem w produkcji światowej klasyultraefektywnych kosztowo i energetycznie elektrycznych zespołów trakcyjnych.Już od 1989 roku firma produkuje lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłamiwagonów ze stopów aluminiowych. Pojazdy te cechuje niższa masa w porównaniu zpojazdami innych producentów, a co za tym idzie niższe zużycie energiielektrycznej. Wynikająca z tego efektywność kosztowa jest wyróżnikiem produktówStadlera na całym świecie. Pozwala wybrać ofertę najkorzystniejsząekonomicznie, biorąc pod uwagę nie tylko same koszty nabycia pojazdów, alerównież koszty związane z ich eksploatacją w całym, bardzo długim cyklu życiapojazdów. To właśnie ta kwestia wydaje się być kluczowa w tym postępowaniu. Wodwołaniu złożonym do KIO Newag zarzucił Stadlerowi oferowanie produktu zparametrami technicznymi niemożliwymi do zrealizowania, mimo, że te zostałyutajnione. Stadler informował, że zaoferowany w przetargu ŁKA pojazd należy dorodziny FLIRT, który na polskim rynku może poszczycić się wskaźnikiemniezawodności wynoszącym aż 99,9%. Przy zaoferowanej w przetargu masie pojazduoraz zastosowanych rozwiązaniach technicznych o charakterze energooszczędnym,współczynnik efektywności kosztowej podany w ofercie jest całkowicie wiarygodnyi realny. I dalej Stadler informował, że dysponując wieloletnim doświadczeniem,zdobytym także na zagranicznych rynkach kolejowych, ma pewność, że zużycieenergii przez jego pojazdy nie tylko nie przekracza wartości przyjmowanych naetapie składania ofert, ale wielokrotnie osiąga niższe wartości. Co więcejproducent podkreślał, że przy wydawaniu publicznych pieniędzy na zakuppojazdów, które mają być eksploatowane nawet przez 30 lat, odpowiedzialnyprzewoźnik powinien uwzględniać przy wyborze najkorzystniejszej oferty nietylko cenę zakupu pojazdów, ale także koszt ich eksploatacji i utrzymania.Takie podejście do zakupu taboru jest praktykowane w większości rozwiniętychkrajów Europy i pozwala przewoźnikom prowadzić działalność efektywną finansowo.Firma ponadto podkreśla, że oferta w przetargu dla ŁKA złożyła polska spółkabędąca właścicielem zakładu produkcyjnego w Siedlcach – Stadler Polska. Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoRail jest to jeden z największych pracodawców wregionie Siedlec, firma, która zatrudnia ponad 700 polskich pracowników,współpracuje z ponad 2 tysiącami polskich poddostawców i która od 10 lat płaciw Polsce.

Przetarg obejmuje dostawę 14 sztuk fabrycznie nowychelektrycznych zespołów trakcyjnych dla potrzeb wykonywania aglomeracyjnych iregionalnych przewozów pasażerskich oraz usługi utrzymania dostarczonychpojazdów od momentu faktycznego przekazania poszczególnych pojazdów doeksploatacji do 13 czerwca 2029 roku.