Kućmin: Bombardier będzie oferował w Polsce wszystkie pojazdy szynowe
Czy Bombardier jestzainteresowany polskim rynkiem i czy jest szansa na ponowne pojawienie sięproducenta w przetargach ? m.in. o to pytamy Janusza Kućmina, Generalnego Przedstawicielana Polskę przy okazji otwarcia nowej hali produkcyjnej we Wrocławiu.
InfoRail: Co otwarcienowej hali produkcyjnej zmieni w działalności Bombardiera?
Janusz Kućmin: Bombardier w Polsce wszedł w XXI wiek, jeślichodzi o produkcję pudeł i taboru kolejowego. Zastosowaliśmy najnowszetechnologie we Wrocławiu ? spawanie laserowe elementów wielkogabarytowych. Poraz pierwszy takie elementy jak np. ściany pociągów będą wykonywane bez udziałuczłowieka. Wykona to robot za pomocą wiązki promieni laserowych. To dzisiajnajwyższa możliwa do osiągnięcia jakość spoiw.
InfoRail: Czy jakaśinna fabryka w Polsce stosuje taką metodę?
Janusz Kućmin: Na dużą skalę nic o tym nie wiemy. Na pewnonie w branży kolejowej. Tradycyjnie Bombardier jest liderem innowacyjności.Staramy się. Zwiększamy produkcję, zatrudnienie wzrośnie nam z obecniezatrudnianych 700 pracowników do około tysiąca.
InfoRail: Mimo, żewiększą część prac będzie wykonywał robot?
Janusz Kućmin: Robot będzie wykonywał znaczącą część prac,ale praca ludzka jest nieunikniona. Wielka hala jest nieunikniona, razem zespawaniem, lakiernie, śrutownie. To wszystko wymaga nadzoru.
InfoRail: Jakzwiększy się praca fabryki we Wrocławiu.
Janusz Kućmin: Wzrośnie o 100 %. Dzisiaj to około 150 pudełrocznie. Po zmianach będzie to 300 pudeł, co daje średnią na poziomie okołojednego pudła na dzień.
InfoRail: Jakie tobędą pudła?
Janusz Kućmin: Wszystkie typy TRAXX-ów, S-Bahn dla Hamburga.Nowa hala jest dedykowana pociągom dużych prędkości, na razie jest zabukowanadla ICE4 dla Deutsche Bahn. W miarę pozyskiwania innych kontraktów będą onerealizowane we Wrocławiu. Produkcja pudeł ICE4 potrwa około 7 lat.
InfoRail: Czywszystkie pudła pociągów ICE4 powstaną we Wrocławiu?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Janusz Kućmin: Nie wszystkie. To jest duży projekt, częśćbędzie realizowana we Wrocławiu.
InfoRail: Czy weWrocławiu będą powstawać jakiekolwiek kompletne składy?
Janusz Kućmin: Różne scenariusze są możliwe.
InfoRail: 100%wrocławskiej produkcji to eksport, dlaczego Bombardiera nie ma w Polsce?
Janusz Kućmin: To pytanie dla naszych klientów.
InfoRail: Co zatemklienci muszą zrobić, żeby Bombardier pojawił się w przetargach?
Janusz Kućmin: Nie należy rozpatrywać tego w tychkategoriach. Klient zawsze ustala warunki, poziom jakości produktów. W chwiliobecnej Bombardier jest, mamy bardzo dużo pojazdów do zaproponowania,lokomotywy, ale nie tylko. Myślę, że po doświadczeniach lat minionych corazwiększą wagę zamawiający będzie zwracał uwagę na jakość produktów i możliwie niskiekoszty utrzymania i eksploatacji. To otwiera przed Bombardierem szansę na pojawieniesię na polskim rynku na większą skalę.
InfoRail: Czy w grę wchodzątylko lokomotywy?
Janusz Kućmin: Wszystkie pojazdy szynowe.
„