Bombardier z najnowocześniejszą technologią w Polsce

inforail
03.11.2016 12:37

Dziś, już oficjalnie,we Wrocławiu została otwarta nowa hala produkcyjna Bombardiera. Ta sama, którąw poniedziałek wizytował wicepremier Mateusz Morawiecki. Będą tu powstawaćm.in. pociągi ICE4 dla Deutsche Bahn. Ale nie tylko.

Obecnie 100% produkcji Bombardiera jest wysyłane na eksport.Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel na Polskę, nie wyklucza jednak wrozmowie z InfoRail, że w przyszłości może się to zmienić. Nowa hala dedykowanajest szybkim pociągom jakie budowane są dla Deutsche Bahn. Przypomnijmy, że pierwszytaki skład z konarem października zaczął, na razie testowo, kursować zpasażerami. Wkład w budowę kolejnych takich jednostek będzie miał wrocławski zakładBombardiera. To tu będą powstawać pudła i wózki tych jednostek.

Znaczną część pracy będzie wykonywał robot. Nie znaczy tojednak, że niepotrzebni będą pracownicy. Wręcz przeciwnie. Zatrudnienie weWrocławiu wzrośnie. W nowej hali, po raz pierwszy w Polsce, zastosowanazostanie najnowsza technologia, w tym spawanie laserowe 3D, które do tej porynie było stosowane w branży przemysłu kolejowego w Polsce. Bombardiera zatemjako jedyny producent taboru kolejowego w naszym kraju będzie korzystał z tejmetody.

We Wrocławiu oprócz pudeł dla szybkich niemieckich pociągów będąpowstawały także nadwozia dla pociągów podmiejskich, które będą obsługiwałylinie S-Bahn w Hamburgu, kontynuowana będzie również budowa pudeł dla lokomotywTraxx. Docelowo moce produkcyjne zakładu we Wrocławiu zostaną podwojone, co umożliwiprodukcję do 5 pudeł tygodniowo. Do tej pory, w fabryce powstało m.in. ponad 16000 ram wózków i blisko 2 400 nadwozi lokomotyw.

Bombardierjest największym międzynarodowym inwestorem w branży transportu szynowego wPolsce. W naszych zakładach w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiuzatrudniamy ponad 1500 wysoko wykwalifikowanych pracowników – powiedział JanuszKućmin. Inwestując w tak nowoczesną halę produkcyjną nadwozi rozwijamy zarówno umiejętnościnaszych pracowników, jak i możliwości naszego wrocławskiego zakładu.Spodziewamy się nawiązać jeszcze bliższą współpracę z polskim rynkiem i kontynuowaćdostarczanie sprawdzonych rozwiązań dla krajowego systemu transportuszynowego – dodał.

Na razie we Wrocławiu kontynuowana będzie zatem produkcja pudeł.Co z kompletnymi pojazdami? Janusz Kućmin nie zdradza żadnych planówBombardiera w tym zakresie, nie wyklucza jednak, że w przyszłości na DolnymŚląsku takie pojazdy będą budowane. Być może podjęcie takiej decyzji przyśpieszyłobyzamówienie z Polski. Wydaje się, że Bombardierowi najbliżej jest do zamówień nalokomotywy, choć ostatnio firma nie była aktywna w przetargach przeprowadzanychprzez polskich przewoźników.