Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Korytarz Wschodni: Via Carpatia, Via Baltica

infotrans
02.11.2016 16:50

Premier Beata Szydło, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz poseł do Parlamentu Europejskiego, Tomasz Poręba (PiS) poinformowali 27 października 2016 r. na wspólnej konferencji prasowej o przyjęciu przez Parlament Europejski raportu zakładającego wsparcie dla rozwoju infrastruktury transportowej wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, w tym budowy drogi Via Carpatia.

?  Raport posła Tomasza Poręby jest wielkim sukcesem i ważnym wydarzeniem dla Polski, które pozwoli skutecznie aplikować o środki Unii Europejskiej na stworzenie w Polsce rusztu komunikacyjnego połączeń drogowych i kolejowych. Kontynuujemy budowę tej sieci, skierowaliśmy do realizacji ostatnie brakujące odcinki autostrady A1, drogi S3 i S61 Via Baltica ? powiedział minister Andrzej Adamczyk.

W przyjętym dokumencie PE apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję. Według PE działania takie powinny opierać się m.in. na realizacji projektu Via Carpatia, który należy w całości włączyć do sieci bazowej TEN-T, aby zapewnić mu finansowanie ze środków UE. PE zachęca też państwa członkowskie do finansowania tego projektu z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, np. „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

?  Poparcie PE dla budowy Via Carpatia oraz innych projektów infrastrukturalnych w Polsce Wschodniej jest nadzieją na ożywienie nie tylko gospodarki tego regionu, ale wszystkich krajów Europy Środkowej. Chcę podkreślić ogromne zainteresowanie naszych partnerów tym projektem ? zaznaczył minister Adamczyk. Istotnie, za projektem lobbują zwłaszcza wschodnie kraje (prowincje) Słowacji: Wybudowanie tegoż połączenia drogowego ma wielkie znaczenie z punktu widzenia likwidacji dysproporcji w rozwoju regionalnym. EU na aktualną perspektywe programową przyjęła dwa priorytety: wzrost gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia. Bez Via Carpatia bardzo trudno będzie mówić o spełnieniu tych celów, które są także priorytetami Słowacji, powiedział jeszcze w zeszłym roku Štefan Bieľak, wicegubernator (podpredseda) kraju preszowskiego.

Parlament Europejski w przyjętym dokumencie podkreślił zaangażowanie polskiego rządu w działania na rzecz realizacji Via Carpatia. Przypomniano w nim o podpisanej z inicjatywy ministra Andrzeja Adamczyka 3 marca 2016 r. w Warszawie deklaracji państw położonych na szlaku Via Carpatia ws. dalszej współpracy w rozwoju tego korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu.

Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy.

W raporcie podkreślono również konieczność realizacji innych projektów poprawiających skomunikowanie krajów wschodniej części UE, m.in. drogi Via Baltica i szlaku kolejowego Rail Baltica, pierwszego połączenia kolejowo-drogowego na linii Wschód-Zachód.

Via Baltica  to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Obydwa projekty zostały zakwalifikowane do sieci bazowej TEN-T.

24 października 2016 r. minister Andrzej Adamczyk podpisał decyzję o skierowaniu do realizacji całego 91-kilometrowego  polskiego odcinka drogi ekspresowej S61 Via Baltica, od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna. Przetargi na realizację 6 odcinków mają zostać ogłoszone w IV kwartale 2016 r. i I kwartale 2017 r.

Parlament Europejski poparł także budowę „Bursztynowego” korytarza transportowego nr 11 oraz budowę kanału żeglugowego Odra ? Łaba ? Dunaj. Korytarz transportowy nr 11 to kolejowy szlak towarowy, który połączy ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii.