SKA będzie się rozwijać ? pojedzie do Skawiny?
Szybkie połączeniekolejowe z Sędziszowa przez Kraków i Skawinę do Przeciszowa i KalwariiZebrzydowskiej? Te plany mają szansę na realizację.
2 listopada w Skawinie marszałek Jacek Krupa iprzedstawiciele 6 małopolskich gmin, przez które w przyszłości ma przebiegaćlinia SKA, zadeklarowali współpracę na rzecz jej uruchomienia.
Jak informuje Małopolski Urząd Marszałkowski porozumieniezakłada wspólne starania o przedłużenie drugiej linii Szybkiej KoleiAglomeracyjnej Kraków ? Miechów ? Sędziszów w kierunku Skawiny, a następnie doPrzeciszowa, przez Brzeźnicę, Spytkowice i Zator oraz w kierunku KalwariiZebrzydowskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu Szybka Kolej Aglomeracyjna wprzyszłości pomoże odciążyć zakorkowaną drogę krajową nr 44, ale przedewszystkim skutecznie skomunikuje ośrodki gospodarcze w regionie, do którychdojeżdża codziennie wielu pracowników. Współpracę na rzecz uruchomienia liniiSKA zadeklarowały gminy: Skawina, Kalwaria Zebrzydowska, Brzeźnica, Spytkowice,Zator i Przeciszów. Przedstawiciele samorządów i marszałek Jacek Krupa podpisaliporozumienie w tej sprawie.
– Rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to przyszłośćtransportu publicznego w naszym regionie. Małopolanie już teraz chętniewybierają kolej, bo nie chcą tracić czasu na stanie w korkach dojeżdżając dopracy, szkoły czy na uczelnie. Chcemy by mieszkańcy i turyści podróżowaliszybko i wygodnie, dlatego rozwijamy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej ?zwiększyliśmy częstotliwość kursowania pociągów, zaoferowaliśmy nowy atrakcyjnyrozkład jazdy, zainwestowaliśmy w nowoczesny tabor i zintegrowany bilet wpostaci Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, do której wciąż dołączają się nowipartnerzy. A to jeszcze nie koniec naszych działań ? mówi marszałek JacekKrupa. – Cieszę się, że potrzebę rozwoju SKA dostrzegają także lokalnisamorządowcy, którzy są inicjatorami dzisiejszego porozumienia. Przed namiwszystkimi sporo pracy, ale wspierając się wzajemnie szybciej osiągniemypostawiony sobie cel ? dodaje marszałek.
Partnerstwo między gminami i samorządem ma się opieraćprzede wszystkim na wypracowaniuwspólnych rozwiązań, które umożliwią uruchomienie szybkiej kolei zKrakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskieji Oświęcimia. Partnerzy skoncentrują się na rozwoju lokalnej infrastrukturytechnicznej, będą także wspólnie prowadzić działania informacyjne i konsultacjespołeczne. Już teraz lokalne samorządy przygotowały lub pracują nad dokumentamidotyczącymi integracji poszczególnych środków transportu z transportemkolejowym. Dotyczy to w szczególności budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych,chodników i ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych orazzmianę tras linii autobusowych tak, by dowoziły one pasażerów bezpośrednio doprzystanków SKA.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uruchomienie linii SKA do Skawiny będzie możliwe dopiero pozakończeniu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki.Zanim jednak ta linia szybkiej kolei zostanie wydłużona w kierunku KalwariiZebrzydowskiej i Oświęcimia, dzięki czemu połączy Zatorską Strefę AktywnościEkonomicznej ze Skawińskimi Strefami Gospodarczymi, Krakowem i ośrodkamipielgrzymkowymi, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych analizdotyczących m.in. potencjalnego zainteresowania pociągami na poszczególnychodcinkach oraz zdiagnozowanie istniejących problemów i znalezienie sposobów ichrozwiązania. Dopiero na tej podstawie zostanie opracowany plan rozwoju SKA orazwyznaczone kierunki dalszych wspólnych działań.
„