Strefa Tempo 30 w Gdyni

infotrans
21.10.2016 12:38

Trwa wdrażanie zmian w organizacji ruchudrogowego w Śródmieściu Gdyni, polegających na wyznaczeniu strefy ograniczonejprędkości, czyli tzw. Tempo 30. Oprócz niższej prędkości poruszania siępojazdami, kierowcy powinni przyzwyczaić się do korzystania z „zasady prawejręki”, gdyż część skrzyżowań zostało zamienionych na równorzędne.Podobne rozwiązania sprawdziły się w pozostałej części Trójmiasta.

Pierwsze prace zakończyły się wewrześniu, a zmianami objęto ulice: Starowiejską, Mściwoja, Zgoda, ZygmuntaAugusta i fragment ul. Abrahama. Październikowe przygotowania skupiły się nawiększości pozostałych, bocznych ulicach centrum, w tym Żeromskiego i Abrahama.Skrzyżowań równorzędnych nie wprowadzono na ul. Świętojańskiej. Dokładny zakresobecnie wyznaczonej strefy widoczny jest na załączonej grafice.

Stworzenie strefy to przede wszystkim wskazanie ulic, na którychwiększą wagę miasto przywiązuje do jakości przestrzeni, lepszych warunków ruchupieszego i rowerowego, niż do funkcji transportowych ulicy. Przykładowo, naulicy takiej znacznie łatwiej i bezpieczniej przejść przez jezdnię w miejscu dotego niewyznaczonym, a ruch rowerowy odbywa się bezpiecznie w jezdni.

Wiele z ulic, które znajdą się w strefie, już wcześniej nieposiadało warunków do rozwijania wyższych prędkości niż 30km/h. Po prostu sązbyt wąskie. W kilku miejscach zastosowano jednak środek wymuszeniaspowolnienia za pomocą zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniachtłumaczy RomanWitowski, dyrektor ZDiZ Gdynia.Znak A-5 „skrzyżowanierównorzędne” został ustawiony przed kilkoma skrzyżowaniami z ul. Abrahama,Żeromskiego czy Słowackiego. Zbliżając się do takiego skrzyżowania, kierującypojazdem powinien upewnić się, czy z prawej strony nie zbliża się inny pojazd.Kierowcy powinni zatem przypomnieć sobie o tzw. „zasadzie prawejręki”, gdyż skrzyżowania równorzędne nie były do tej pory w Gdyni zbytpopularne –dodaje Witowski. Skutki zmian w organizacji ruchu są bacznieobserwowane i w razie potrzeb wprowadzone zostaną korekty.
Kolejnym etapem, jest wprowadzenie licznych udogodnień dla ruchu rowerowego.Pierwsze można już zaobserwować w ramach budowy sygnalizacji świetlnej na ul.Obrońców Wybrzeża, gdzie pojawiły się już pasy ruchu dla rowerów i nowyfragment drogi rowerowej, które lepiej połączą drogę rowerową na ul. WładysławaIV z kontrapasem na ul. 3 Maja. Planowane jest również montowanie i malowanieznaków umożliwiających ruch rowerów pod prąd na większości drógjednokierunkowych wewnątrz strefy ograniczonej prędkości.

Zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu wynikają z przyjętegotrzy lata temu planu działań w ramach audytu polityki rowerowej miasta BYPAD.Wychodzą one również naprzeciw potrzebom przekształcania Gdyni, tak aby byłoono bardziej komfortowe dla pieszych. Wszystkie prace są finansowane z projektu CIVITAS DYN@MO.