MIB o refundacji ulg ustawowych
MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa przygotowało odpowiedź na interpelację w kwestiirefundacji ulg ustawowych. Opracował ją sekretarz stanu w resorcie, Kazimierz Smoliński. Prezentujemy jej treść.
„1. Do tej pory z biletów ulgowych na przejazdykoleją i autobusami korzystają osoby niepełnosprawne, studenci czy dziecidojeżdżające do szkół. Czy po 1 stycznia 2017 r. bilety ulgowe na wszystkieprzejazdy przestaną istnieć?
Zdniem 1 stycznia 2017 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1440), dotyczącezarówno funkcjonowania jak i finansowania publicznego transportu zbiorowego, wtym w szczególności finansowania przewoźnikom utraconych przychodów w związkuze stosowaniem ustawowych ulg przewozowych wynikających z ustawy z dnia 20czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznegotransportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r., poz.1138, z późn. zm.) zwanej dalej”ustawą o ulgach”.
Podniu 31 grudnia 2016 r. nie ulegnie zmianie wymiar i krąg osób uprawnionych doulg określonych w ustawie o ulgach, chyba że w okresie do dnia 31 grudnia 2016r. Sejm RP uchwali inne, dodatkowe ulgi.
Wzwiązku z licznymi postulatami zgłaszanymi przez jednostki samorząduterytorialnego różnego szczebla dotyczącymi wątpliwości interpretacyjnych iorganizacyjnych związanych z wejściem w życie nowych przepisów, przewoźnikóworaz grupy społeczne, zespół ekspertów Senatu RP opracował projekt ustawy ozmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (druk senacki nr 156), któryw dniu 29 kwietnia br. skierowano do prac w senackich komisjach: KomisjiUstawodawczej, Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego iAdministracji Państwowej.
Wuzasadnieniu do projektu podkreślono, że pomimo sześcioletniej vacatio legisniektórych przepisów wymienionej ustawy zarówno organizatorzy publicznegotransportu zbiorowego (jednostki samorządu terytorialnego) jak i przewoźnicyświadczący przewozy pasażerskie zgłaszają wątpliwości co do możliwościwywiązania się z zadań nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego wzakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego. Zatem umożliwiającjednostkom samorządu terytorialnego wywiązanie się z nałożonych na nie zadań, atym samym ograniczając negatywne konsekwencje dla obywateli, jakie mogłyby siępojawić w przypadku wejścia w życie określonych przepisów z dniem 1 stycznia2017 r. przedmiotowa nowelizacja przewiduje przedłużenie vacatio legis tychprzepisów do 1 stycznia 2018 r.
Nowytermin wejścia w życie w/w przepisów pozwoli na przygotowanie się organizatorówpublicznego transportu zbiorowego (jednostek samorządu terytorialnego) orazprzewoźników do takiego zaplanowania i zorganizowania przewozów o charakterzeużyteczności publicznej, by zapewnić bieżące i nieprzerwane zaspokajaniepotrzeb przewozowych społeczności na danym terenie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2. Czy Ministerstwo ma zamiar coś zrobić, abynie wchodziły w życie przepisy niekorzystne dla pasażerów?
Dostrzegającproblem dotyczący potencjalnego ograniczenia dostępu osobom uprawnionym do ulgustawowych przy zachowaniu obecnego brzmienia przedmiotowej ustawy, resortinfrastruktury i budownictwa zgłosił uwagi do wskazanego wyżej projektu mającena celu przesunięcie wejścia w życie także przepisów przejściowych (dział V), wtym przepisów dotyczących obowiązywania ulg ustawowych w publicznym transporciezbiorowym na dzień 1 stycznia 2018 r.
Ponadto,uprzejmie informuję, że informacja o stanowisku resortu infrastruktury w tejkwestii oraz o podjętych działaniach w kierunku vacatio legis dla przepisówumożliwiających korzystanie przez osoby uprawnione z ulg przejazdowych wewszystkich rodzajach transportu publicznego umieszczona jest na stronieinternetowej Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w zakładce Aktualnościpod datą 2016-04-25.”
„