Unia Europejska dofinansuje rozbudowę II linii metra
Warszawa podpisaładziś umowę na dofinansowanie rozbudowy II linii metra na zachód i na wschód. Zunijnej kasy miasto dostanie 1,83 mld zł.
Pieniądze zostaną przekazane w ramach projektu „Budowa IIlinii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru ? etap II” zDziałania 6.1 Rozwój publicznegotransportu zbiorowego w miastach, Programu Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020.
? Bardzo się cieszę, że Unia Europejska wesprze rozbudowę IIlinii metra w Warszawie ? mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st.Warszawy. ? Dzięki metru mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie zcentrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii będą mogli sprawnieprzemieścić się dalej.
Te pieniądze pójdą na rozbudowę II linii metra o trzy stacjew kierunku zachodnim, trzy stacje w kierunku północno-wschodnim a także narozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13fabrycznie nowych pociągów do obsługi obydwu linii stołecznego metra.Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnychstacji II linii metra.
Budowa trzech stacji na prawym brzegu już trwa. Umowępodpisano w marcu tego roku, wykonawcą jest wybrana w przetargu firma AstaldiS.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. W kierunkuwschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradzetechniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przyskrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalejna Targówek. Planowane stacje to: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką powschodniej stronie ul. Szwedzkiej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania ul.Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul.Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się toryodstawcze i komora do zawracania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lada dzień podpisana zostanie umowa na budowę odcinkazachodniego. Z Ronda Daszyńskiego wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnejkolei. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonieskrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską powschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny orazKsięcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. KsięciaJanusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Wykonawcą będziewybrana w przetargu turecka firma Gülermak A?ir Sanayi ?nşaat ve Taahhüt A.Ş.,kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto.
Ale to nie wszystko ? unijne pieniądze pokryją także kosztprojektów kolejnych stacji bo druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatniestacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma sięzakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcjearchitektoniczne tych obiektów: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMCAndrzej M. Chołdzyński przygotowało je dla części wolsko-bemowskiej a ILFConsulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku. Projekty dla Targówka jużpowstają.
„