Jak przyszłość wagonów sypialnych w PKP Intercity?
Czy PKP Intercitymają za mało wagonów sypialnych i czy będzie ich więcej? Stanowisko MIB niepozostawia chyba złudzeń. Zacznijmyjednak od początku.
Zgodnie z przepisami Umowy Ramowej o świadczenie usługpublicznych w zakresie międzywojewódzkich przewozów pasażerskich zawartej 25lutego 2011 r. pomiędzy PKP Intercity SA a ministrem właściwym ds. transportu pociąginocne, jako składy rozpoczynające bieg przed godziną 01:00 i kończące pogodzinie 04:00. Zgodnie z tą samą umową przewoźnik zobowiązany jest dozapewnienia podróżnym bezpiecznych, wygodnych i higienicznych warunkówpodróżowania oraz należytej obsługi zgodnie z wymaganiami w niej zawartymi.
Dalej, zgodnie z załącznikiem do ww. umowy w zestawieniachskładów wszystkich pociągów nocnych przewoźnika nią objętych znajdują sięwagony sypialne/z miejscami do leżenia. Ale należy pamiętać, że nie wszystkiepociągi kursujące w porach nocnych zaliczane są do pociągów nocnych w rozumieniuprzepisów Umowy Ramowej. Są to pociągi rozpoczynające bieg zazwyczaj wgodzinach wczesno ? porannych. I tak do pociągów nocnych nie są zaliczane tewymienione w poniższej tabeli.
Kazimierz Smoliński, Sekretarz Stanu w MIB informuje, że wskładach wszystkich pociągów nocnych, w rozumieniu Umowy o świadczenie usługpublicznych kursują wagony sypialne/z miejscami do leżenia. Ich liczba zostaładostosowana do aktualnej dostępności taborowej oraz możliwości finansowych. PonadtoSmoliński informuje, że przewoźnik nie przewiduje rozwoju oferty w zakresiewagonów sypialnych oraz wagonów z miejscami do leżenia, a jedynie utrzymanieliczby tych wagonów na obecnym poziomie, zgodnie z Dokumentacją SystemuUtrzymania. Brak rozwoju przedmiotowej oferty spowodowany jest spadającymzapotrzebowaniem na przejazdy wagonami sypialnymi i wagonami z miejscami doleżenia, co wynika m.in. z krótszych czasów przejazdu na głównych trasach,skłaniających pasażerów do podróży w ciągu dnia.
Również w przypadku przejazdu nocą, podróż na wielu trasachuległa skróceniu, w związku z czym pasażerowie częściej niż kiedyś wybierająwagony z miejscami do siedzenia. I tak przykładowo w pociągu nocnym TLK 81200?Polaris? na odcinku Szczecin Główny ? Olsztyn Główny w wagonie sypialnymśrednie wykorzystanie miejsc nie przekraczało 30% (w okresie jego kursowania wskładzie pociągu w ramach rozkładu jazdy edycji 2015/2016).
W ramach rozliczenia miesięcznego rekompensaty za świadczenieusług publicznych przewoźnik przekazuje do Ministerstwa Infrastruktury iBudownictwa sprawozdanie z zestawienia składów pociągów niezgodnie zpostanowieniami Umowy. Za niedotrzymanie warunków umowy, MIiB nakłada naprzewoźnika karę umowną (w tym za brak dostępnych miejsc sypialnych /leżących).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Smoliński zwraca jednak uwagę na obserwowany w ostatnimczasie spadek zainteresowania pasażerów podróżą tego typu wagonami. Zwiększonezapotrzebowanie na przejazdy wagonami sypialnymi oraz wagonami z miejscami doleżenia obserwowane jest jedynie w okresie wakacji, przy czym zdecydowanawiększość pasażerów zainteresowana jest wyłącznie ofertą ?Tania Kuszetka?.
Przez pozostałą cześć roku zainteresowanie pasażerów tąforma podróży jest zdecydowanie mniejsze, przez co w przypadku powiększenialiczby tego typu wagonów, część z nich nie byłaby wykorzystana poza okresemwakacji. Utrzymanie obecnej liczby wagonów sypialnych oraz wagonów z miejscamido leżenia jest zatem dostosowaniem przez przewoźnika podaży do aktualnegopopytu na przejazdy tego typu wagonami, występującego przez większą część roku.
Sekretarz Stanu w MIB informuje też, że limit środkówfinansowych, którymi dysponuje resort nie pozwala na zaspokojenie wszystkichpotencjalnych potrzeb przewozowych, zaś Minister jako zamawiający nie możezlecić połączeń, których nie będzie w stanie dofinansować. Nie może on równieżzobowiązać przewoźnika do świadczenia usług poniżej rzeczywistych kosztów ichrealizacji.
„