Parowozownia w Pile do remontu, będzie muzeum

inforail
07.09.2016 06:31

Muzeum historiikolejnictwa ma powstać w zabytkowej parowozowni w Pile. Obecnie unikatowy wskali Europy obiekt jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga pilnegoremontu.

Według wstępnych wyliczeń, na rewitalizację obiektu irealizację przedsięwzięcia potrzeba ok. 9 mln zł. Niewykluczone, że większośćtych środków pochodzić będzie z funduszy unijnych. Podmiotem odpowiedzialnym zarealizację projektu byłaby Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska zWrocławia.

Przedsięwzięcie o nazwie „Muzeum historii kolejnictwa wPile, na terenie zabytkowego zespołu stacji kolejowej w Pile” zgłosiła doKontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego, jako zadaniepriorytetowe w sektorze kultury Gmina Piła, w porozumieniu z PKP S.A. orazwrocławską fundacją.

Kontrakt Terytorialny to umowa pomiędzy rządem a samorządem,określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa. W sierpniuzarząd województwa zarekomendował pilski projekt do włączenia do realizacji wramach Kontraktu. Teraz zarekomendowane projekty zostaną zweryfikowane przez stronęrządową.

„Liczymy bardzo na PKP, że będzie lobbować, by tenwniosek znalazł finansowanie. Na tej liście jest też parowozownia w Wolsztynie.Moglibyśmy nawiązać współpracę między tymi dwoma obiektami” – powiedział prezydentPiły Piotr Głowski. Jak dodał, projekt przewiduje ścisłą współpracę pilskiegomuzeum z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

Członek zarządu PKP S.A. Michał Beim podkreślił, że obiekt wPile jest wyjątkowy nie tylko na krajową skalę.

„Na terenie kraju jest bardzo wiele miejsc, gdzie sącenne zabytki kolejowe. Piła jest o tyle szczególna, że jest tu jedna znielicznych, zachowanych w Europie tzw. parowozowni kolistych czy okrągłych.Ona działała od 1874 roku przez 12 dekad, obecnie kolej ma nowe rodzajezaplecza technicznego. Bardzo nas cieszy, że samorządy są zainteresowanewspółdziałaniem przy takich obiektach” – powiedział.

„W Wielkopolsce jest szansa na stworzenie swoistegoklastra jeśli chodzi o turystykę kolejową. Gminy na wschód od Piły rozwijająsieć połączeń kolei wąskotorowych, tworzy się tam wysokiej jakości produktturystyczny. Widzę duży efekt synergii pomiędzy planowaną pilską placówkąmuzealno-edukacyjną a istniejącymi po sąsiedzku kolejami wąskotorowymi. WEuropie jest duży popyt na historię kolejnictwa, na parowozy, kolejewąskotorowe – to gratka, która wyróżni region pilski w walce o turystów” -dodał.

Beim zapewnił, że niezależnie od powodzenia planowanegoprojektu, PKP chce zadbać o zrujnowany, unikatowy obiekt w Pile.

Jak podało biuro prasowe prezydenta Piły, celem projektujest uratowanie, wyremontowanie i udostępnienie w formie muzeum obiektudziedzictwa technicznego – zabytkowej parowozowni wraz z otoczeniem, w którejpowstać ma placówka muzealna. Orientacyjny całkowity koszt realizacjiprzedsięwzięcia to ok. 9 mln zł z czego 85 proc. miałoby zostać sfinansowane ześrodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 15 proc. z wkładu własnegowrocławskiej fundacji.