Londyńskie metro w weekendy będzie kursować przez całą dobę
W noc z piątku nasobotę całodobowe kursy w weekendy rozpoczęły pierwsze pociągi na dwóch zjedenastu linii londyńskiego metra. Władze miasta szacują, że zyski z dłuższegokursowania mogą przynieść nawet 7 miliardów funtów do 2030 roku.
Pociągi metra, które od północy do rana będą w weekendykursować co 10 minut, pojawią się na linii Central (wschód-zachód) i Victoria(południe-północny zachód). Do końca roku planowane jest rozszerzenie nocnychkursów na trzy kolejne linie: Northern (północ-południe), Jubilee (północnyzachód-południowy wschód) i Piccadilly (południowy wschód-północny zachód,łącząca centrum Londynu z lotniskiem Heathrow).
Pierwotnie nocne metro miało zacząć jeździć we wrześniu 2015roku, ale jego uruchomienie opóźniło się przez spory między ówczesnymkonserwatywnym burmistrzem Londynu, a obecnym szefem MSZ Borisem Johnsonem, azwiązkami zawodowymi.
Po majowych wyborach, w wyniku których władzę w mieścieprzejął Sadiq Khan z Partii Pracy, strony szybko doszły do porozumienia. Khanbędzie pasażerem pierwszego nocnego przejazdu, a w nagranym powitaniu będziewitać pasażerów na najpopularniejszej stacji, Oxford Circus.
Przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej w Londynie -Transport for London (TfL) – zatrudniło ponad 200 dodatkowych maszynistów i 300pracowników obsługujących stacje, w tym wiele kobiet, które nie mogą pracować wtygodniu, bo zajmują się wychowywaniem dzieci.
„Udało nam się znaleźć znacznie więcej kobiet.Niektórzy decydują się na taką pracę, bo pasuje do ich stylu życia, w tygodniumają obowiązki związane z wychowywaniem dzieci” – powiedział Mark Wild,szef operatora metra London Underground, który wcześniej nadzorował otwarciecałonocnego metra w australijskim Melbourne.
Londyńska policja skierowała ponad 100 policjantów dopilnowania porządku na stacjach i w wagonach nocnego metra. Zarówno Khan, jak iwładze TfL zaapelowały do pasażerów o ostrożność i ostrzegli, że wszystkieantyspołeczne zachowania będą stanowczo potępiane. Jednocześnie zapowiedziano,że w pierwszych tygodniach spodziewają się niewielkich problemów związanych zrozruchem i w związku z tym proszą pasażerów o wyrozumiałość.
Obecnie pomiędzy godz. 22 a 24 w piątki i soboty zlondyńskiego metra korzysta około 500 tys. osób. Według szacunków TfL porozszerzeniu nocnego kursowania na pięć linii metra będzie z tego korzystać conajmniej kolejne 200 tys. pasażerów, w tym osoby prowadzące aktywne życienocne, ale też pracownicy całodobowych usług, np. szpitali, firm ochroniarskichi sprzątających. Jak wskazują analizy, średni czas podróży nocą skróci się oponad 20 minut, a w niektórych przypadkach – nawet do godziny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cena nocnego przejazdu metrem jest taka sama, jak w ciągudnia, a posiadacze biletu dobowego będą mogli korzystać z pociągów aż do godz.4:30 dnia następnego. Pod koniec roku Khan zapowiedział nawet stworzeniestanowiska „nocnego cara Londynu”, odpowiedzialnego za promocję tzw.nocnej gospodarki – całodobowych atrakcji oferowanych przez brytyjską stolicę,m.in. w rozrywce, gastronomii i hotelarstwie.
Otwarcie całodobowego metra to także element prowadzonejprzez Khana kampanii „London jest otwarty”, która ma wzmocnić jegowizerunek miasta otwartego na zagranicznych turystów i inwestorów mimo decyzjipodjętej przez Brytyjczyków w czerwcowym referendum o wyjściu kraju z UniiEuropejskiej.
W ramach tej akcji klub piłkarski Queens Park Rangerszorganizował niedawno „dzień polski” z udziałem przedstawicieli PolskiegoOśrodka Społeczno-Kulturalnego na Hammersmith, które w pierwszych dniach poreferendum zostało pokryte ksenofobicznym graffiti.
Całonocne metro funkcjonuje już m.in. w Nowym Jorku,Chicago, Sztokholmie, Kopenhadze, Berlinie i Sydney.
„