Lubuskie chce rozwijać kolej
W Warszawie władzewojewództwa lubuskiego rozmawiały z przedstawicielami PKP PLK na temat liniikolejowej nr 275, łączącej Polskę i Niemcy. W spotkaniu udział wzięli teżsamorządowcy z Dolnego Śląska oraz delegacja Ministerstwa Rozwoju.
Wspomniana linia jest bardzo istotna dla rozwojuspołeczno?gospodarczego regionu lubuskiego, dlatego też została wskazana wProgramie Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego oraz w Strategii RozwojuWojewództwa Lubuskiego 2020, jako jeden z priorytetów inwestycyjnych. Wdokumentach tych zapisane zostały także inne projekty kolejowe, które równieżotrzymały podobny status. Są to: rewitalizacja torów na odcinku Krzyż – GorzówWlkp. (długość 53,7 km) i modernizacja (II etap) linii nr 358 na odcinkuZbąszynek – Czerwieńsk (długość 40,4 km). Środki na inwestycje kolejowezabezpieczono w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020. Mowa o kwocieblisko 32,5 mln euro, czyli ponad 142 mln zł zabezpieczonych na projektydotyczące infrastruktury (bez taboru). Rezultatem działań zaplanowanych do 2023r. powinna być poprawa dostępności do infrastruktury kolejowej.
Plany inwestycyjne w zakresie infrastruktury kolejowej sądziałaniami komplementarnymi do przedsięwzięć realizowanych w latach 2007-2013.Wszystko po to, by uzyskać efekt sieciowy. Podjęte działania pozwolą poprawićparametry eksploatacyjne niektórych korytarzy transportowych, które służyć mogąkomunikacji w regionie, ale również połączeniom transgranicznym. Skrócenieczasu dojazdu pasażerów i transportu towarów oraz poprawa bezpieczeństwa ruchukolejowego przyczyni się do polepszenia dostępności kolejowej województwa izwiększenia roli transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych.Znacząco wpłynie to na wzmocnienie atrakcyjności kolei i jej konkurencyjności wstosunku do transportu drogowego.
Inwestycje w okresie programowania 2007-2013 zostałyprzeprowadzone z uwzględnieniem stopnia powiązania poszczególnych obszarówwojewództwa z siecią TEN-T. W Lubuskim w ostatnich latach przeprowadzono czteryinwestycje, z których trzy dotyczyły odcinków o znaczeniu wewnętrznym i byłyfinansowane w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 z60% poziomem dofinansowania. Przedsięwzięcia miały na celu:
1. Modernizację linii kolejowej nr 367 Zbąszynek ? GorzówWlkp.,
2. Modernizację linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn naodcinku Krzyż – Kostrzyn (od km 297,000 do km 343,453),
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
3. Modernizację linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin naodcinku Zbąszynek – Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko – Przylepomijającej stację Czerwieńsk, etap I.
Czwartą inwestycją o znaczeniu krajowym, która byłafinansowana ze środków krajowych (budżet państwa, Fundusz Kolejowy) była:Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin -Dolna Odra.
„