Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łączenie i dzielenie składów na stacji Sandomierz?

inforail
02.08.2016 07:10

MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa nie prowadziło dotychczas analiz dotyczących kwestiiłączenia i dzielenia składów pociągów na stacji. Piotr Stomma zapewnia, że warianttaki zostanie przeanalizowany pod kątem wpływu na wygodę podróżowania(wydłużenie czasu przejazdu) oraz na koszty funkcjonowania połączeń(konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu w związku z realizacjąmanewrów).

Taki pomysł wysunął poseł Rafał Weber, który zaproponował,aby właśnie w Sandomierzu następowało sprzęganie wagonów wszystkichbezpośrednich pociągów pasażerskich jadących z Rzeszowa do Warszawy przezSandomierz z wagonami pociągów pasażerskich jadących z Przemyśla przezJarosław, Przeworsk, Leżajsk i Stalową Wolę. W życie idea ta miałaby zostać wcielonaw momencie rozpoczęcia kursowania bezpośrednich pociągów pasażerskich zRzeszowa do Warszawy po ww. zmodernizowanych odcinkach linii kolejowych. A toma nastąpić w 2020 roku.

Poseł argumentuje, że czynność sprzęgania wagonów wSandomierzu spowoduje około 20-minutowe wydłużenie czasu przejazdu ww. pociągówpasażerskich z Rzeszowa do Warszawy, ale umożliwi bezpośrednie kolejowepołączenia pasażerskie z Przemyśla przez północną część województwapodkarpackiego do Warszawy w atrakcyjnej liczbie kursów. Z Rzeszowa do Warszawypo ww. zmodernizowanych odcinkach linii kolejowych planowane są minimum 4 kursytam i 4 kursy z powrotem dziennie jak to ma miejsce obecnie ww. pociągach TLK zRzeszowa czy z Przemyśla przez Rzeszów i Lublin do Warszawy.

Poza tym, zdaniem posła, dzięki sprzęganiu wagonów na stacjikolejowej w Sandomierzu w rozkładzie jazdy np. dla Leżajska i dla StalowejWoli, dla tych sprzęganych w Sandomierzu kursów, byłaby Warszawa, co z punktuwidzenia pasażera jest kluczowe. Wiąże się to z brakiem uciążliwościprzesiadania się byłoby znakomitym rozwiązaniem dla pasażerów z północnejczęści województwa podkarpackiego. Poseł przekonuje, że atrakcyjna liczbakursów z Rzeszowa do Warszawy przez Sandomierz, Radom sprzęganych w Sandomierzui pociągami jadącymi od strony Leżajska, przez Nową Sarzynę, Rudnik nad Sanem, Niskoczy Stalową Wolę zachęciłaby pasażerów z tych miast do wybierania kolei jakoszybkiego, wygodnego i ekologicznego środka transportu przy planowaniu podróżydo/z Warszawy i dalej.

Odcinki linii kolejowych z Przemyśla przez Jarosław,Przeworsk, Leżajsk i Stalową Wolę do Sandomierza są w dużym stopniu dwutorowe,dzięki czemu ich przepustowość pozwoli na płynne kursowanie wielu pociągówpasażerskich, w tym regionalnych oraz pociągów towarowych.

Obecnie mieszkańcy Stalowej Woli, chcąc jechać ww. pociągamiTLK do/z Warszawy, są skazani na uciążliwość dojazdu do/z przystanku kolejowegoPilchów leżącego 7 km od centrum Stalowej Woli. Ten fakt skutecznie zniechęcawiększość mieszkańców tego miasta do korzystania z ww. pociągów TLK. Plusemproponowanego sprzęgania wagonów w Sandomierzu jest linia kolejowa nr 68, którabiegnie przez Przeworsk i Leżajsk, przecinając Stalową Wolę na pół. Przystanekkolejowy Stalowa Wola Centrum znajduje się w centrum Stalowej Woli przy dworcuPKS i głównym przystanku busów, co generuje dużą ilość pasażerów.

Nie bez znaczenia, zdaniem posła, jest też fakt, że dziękiproponowanemu sprzęganiu pociągów w Sandomierzu, Stalowa Wola, Nisko, Rudniknad Sanem, Nowa Sarzyna oraz Leżajsk uzyskałyby bezpośrednie i szybkie kolejowepołączenie z Jarosławiem i Przemyślem, co byłoby uzupełnieniem i alternatywądla wolniejszych kolejowych połączeń regionalnych z przesiadką w Przeworsku.