Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska kolej rozwija się – rozmowa z Prezesem Kolei Mazowieckich – Haliną Sekitą

inforail
24.10.2007 14:38
Jak już informowaliśmy w InfoBusie jednym z przewoźników kolejowych, mających swoje stoisko na targach Trako były Koleje Mazowieckie. Poniżej prezentujemy krótką rozmowę z Prezesem Zarządu tej Spółki –Haliną Sekitą.  
Karol Wach (InfoBus): Jak Pani ocenia tegoroczną edycję targów Trako?
Halina Sekita –Prezes Kolei Mazowieckich: Na gdańskich targach jestem drugi raz. Uważam, że impreza rozwija się. Jestem skłonna zaryzykować stwierdzenie, że zaraz po InnoTrans, które odwiedziłam w ubiegłym roku, możemy usytuować właśnie gdańskie targi. A to oznacza, że rozwija się także polska kolej. Potrzeba nowych produktów, zarówno pojazdów jak i komponentów, a takie możemy zobaczyć w Gdańsku.
KW: Czy zwróciła Pani uwagę w sposób szczególny na jakiś produkt prezentowany na targach?
HS: Zwróciłam uwagę na stoisko firmy Dellner Couplers , producenta sprzęgów, dzięki którym możliwe jest automatyczne sczepianie i rozszczepianie EZT, co pozwala na bardziej racjonalne gospodarowanie taborem.
KW: Wspomniała Pani, że polska kolej rozwija się. Czy rozwijają się także Koleje Mazowieckie?
HS: Tak, zdecydowanie. Cały czas inwestujemy w tabor, uruchamiamy nowe połączenia.
KW: No właśnie, co z taborem?
HS: Niebawem, bo już za kilka miesięcy na mazowieckie tory wyjadą nowe pociągi Flirt, wyprodukowane dla Kolei Mazowieckich przez firmę Stadler. Ponadto zakontraktowaliśmy pojazdy typu push – pull, które dostarczy dla nas Bombardier. Dzięki tym zakupom znacznie poprawi się komfort podróżowania. A to cenią pasażerowie. My jesteśmy przecież po to, aby im służyć. Oprócz tego stopniowo modernizujemy jednostki EN 57. Jeden z tych wyremontowanych pociągów możemy zobaczyć na wystawie taboru, towarzyszącej targom Trako 2007. Obecnie eksploatujemy 20 szt. kompleksowo zmodernizowanych EZT. W kolejnych wymienione zostały chociażby siedzenia czy zamontowane wyświetlacze.
KW: Co może Pani powiedzieć na temat pociągu pokazywanego w Gdańsku?
HS: Jest to jeden z gruntownie zmodernizowanych pociągów Kolei Mazowieckich. W trakcie remontu został on wyposażony m.in. w wandaloodporne siedzenia, system indywidualnego otwierania drzwi, WC (z zamkniętym obiegiem),  przystosowane dla potrzeb niepełnosprawnych. Ponadto poprawione zostały warunki pracy maszynisty, chociażby przez zamontowanie klimatyzacji czy podgrzewanych szyb czołowych. Jednostka ma też zmodernizowany czoper, statyczną przetwornicę, śrubową sprężarkę i monitoring.
KW: To właśnie tabor był niedawno przyczyną konfliktu udziałowców Spółki Koleje Mazowieckie a więc samorządu wojewódzkiego i PKP Przewozy Regionalne. Czy został on już zażegany?
HS: Użycie pojęcia konflikt jest nieadekwatne do faktycznie zainstniałej sytuacji.  Koleje Mazowieckie użytkują tabor dzierżawiony od PKP Przewozy Regionalne. Samorząd Województwa Mazowieckiego zamierza ten tabor zakupić. Mam nadzieję, że wkrótce tak się stanie.
KW: Jakie są plany Kolei Mazowieckich na najbliższy czas?
HS: Przede wszystkim chcemy wprowadzić do eksploatacji nowy tabor, o którym wspominałam wcześniej. Równocześnie będziemy dalej modernizować kolejne pociągi. Chcielibyśmy również kontynuować prace nad wprowadzeniem biletu aglomeracyjnego. Obecnie tzw. „wspólny bilet”obowiązuje jedynie na terenie Warszawy. Prowadzone są jednak rozmowy nad rozszerzeniem obszaru jego obowiązywania na miejscowości podwarszawskie.
KW: Czy będą to miejscowości, do których dziś docierają autobusy ZTM Warszawa?
HS: Tak. W większości przypadków to będą właśnie te miejscowości. Np. na linii nasielskiej będzie to Legionowo.
KW: Dziękuję za rozmowę.