Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rating MPK-Łódź potwierdzony, dzięki ŁTR

infotram
15.07.2016 12:40

Fitch Ratingspotwierdził międzynarodowy rating długoterminowy w walucie krajowej na poziomie?BBB-? oraz krajowy rating długoterminowy na poziomie ?A(pol)? dla programuemisji obligacji przychodowych wyemitowanych przez Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne ? Łódź Sp. z o.o. (MPK).

Potwierdzenie ratingów odzwierciedla nasze oczekiwanie, żepłynność programu oraz jego zabezpieczenia pozostaną dobre aż do pełnego wykupuobligacji oraz, że program jest skutecznie oddzielony od pozostałego ryzykaoperacyjnego Spółki.

Miasto Łódź wypłaca Spółce regularnie wynagrodzenie zausługi przewozowe Łódzkim Tramwajem Regionalnym (ŁTR), na którego budowę MPKwyemitowało obligacje przychodowe o początkowej wartości 166 mln zł. Do wykupupozostają obligacje na kwotę 94 mln zł, co stanowiło 36% zadłużenia Spółki nakoniec maja 2016r. Wynagrodzenie to razem z ustalonymi corocznymi dokapitalizowaniamiSpółki przez miasto znacznie przewyższają roczne zobowiązania wobec obligatariuszyobligacji przychodowych.

Fitch prognozuje, że do 2021r. wynagrodzenie za usługi ŁTRoraz dokapitalizowania MPK będą przewyższać co najmniej 1,7 raza roczne zobowiązaniaz tytułu obsługi obligacji przychodowych, co ogranicza ryzyko dlaobligatariuszy. Zakładamy również, że dobra płynność programu obligacjiprzychodowych utrzyma się aż do wykupu obligacji w 2030r. W ostatnim okresierozliczeniowym (czerwiec 2015r. – maj 2016r.) miasto przekazało spółce łącznie30,9 mln zł, kwotę trzykrotnie wyższą niż zobowiązania z tytułu obsługi obligacji(9,7 mln zł).

Obligatariusze obligacji przychodowych z mocy prawa mająszczególne zabezpieczenia swoich roszczeń. Posiadają oni pierwszeństwo dozaspokojenia swoich praw z wynagrodzenia za usługi przewozowe ŁTR, zdokapitalizowania MPK przez Łódź oraz z majątku ŁTR, który jest wyłączony zmasy upadłościowej Spółki. W okresie trwania programu obligacji przychodowychŁódź zobowiązana jest do zamawiania usług przewozowych ŁTR oraz do dopłat dokapitału MPK, zabezpieczając tym w długim okresie źródło środków do obsługizobowiązań z tytułu obligacji przychodowych.

Dochód za usługi przewozowe ŁTR jest dość stabilny i wynosiokoło 24 mln zł rocznie, co stanowi około 4% przychodów netto ze sprzedaży MPK.Pozostałe główne przychody Spółki generowane są za usługę transportupublicznego (poza ŁTR), powierzoną MPK przez miasto (2015: 56% przychodów nettoze sprzedaży). Wynagrodzenie za usługi ŁTR, jak również dopłaty do kapitałuwpłacane są przez miasto na specjalny rachunek bankowy (rachunekprzedsięwzięcia), który jest oddzielony od pozostałego ryzyka operacyjnego MPK.

Spółka ma jedynie wtedy dostęp do środków gromadzonych narachunku przedsięwzięcia i może wykorzystać je do celów innych niż związanych zobsługą obligacji przychodowych, gdy przewyższą one zobowiązania z tytułuobsługi obligacji przypadające w ciągu 12 miesięcy.

MPK jest podmiotem wewnętrznym świadczącym usługi transportupublicznego na terenie Łodzi i z tego powodu ma strategiczne znaczenie dlamiasta, jedynego właściciela Spółki. Zdaniem Fitch, miasto jest zobowiązane dozapewnienia zdolności finansowej MPK, w tym do dodatkowego wsparcia finansowegow razie potrzeby.

Ratingi obligacji przychodowych MPK mogą zostać obniżone,jeśli zabezpieczenie obligatariuszy obligacji przychodowych będzie słabsze lubpłynność na RP znacząco się pogorszy. Ponadto obniżenie ratingów może byćspowodowane utratą strategicznego znaczenia MPK dla Miasta Łodzi, a wkonsekwencji obniżeniem gotowości miasta do udzielenia Spółce wsparcia.

Podniesienie ratingów obligacji przychodowych może nastąpićw przypadku udzielenia przez miasto gwarancji pokrycia wszystkich zobowiązańwynikających z programu obligacji przychodowych, co jednak zdaniem Fitch jestmało prawdopodobne, lub w przypadku poprawy zdolności kredytowej miasta.