Szczyt NATO: Niebo z ograniczeniami

infoair
05.07.2016 12:45

Specjalne policyjnepatrole, przestrzeń powietrzna nie dla wszystkich, możliwe opóźnienia w ruchulotniczym ? to rzeczywistość w czasie Szczytu NATO w Warszawie. Cel – bezpieczeństwo.

Wojsko, policja i kontrolerzy ruchu lotniczego wdrożylispecjalne procedury zabezpieczające przestrzeń powietrzną nad Polską w czasieorganizacji Szczytu NATO w Warszawie. Dowództwo Operacyjne Rodzajów SiłZbrojnych (DORSZ) wprowadziło ograniczenia w ruchu lotniczym dla wielu rodzajówdziałalności lotniczej, a nawet zakazy lotów w promieniu 100 km od StadionuNarodowego. Policja uruchomi zaś dodatkowe patrole w bezpośredniej bliskościportu lotniczego.

Ograniczenia w rejonie Warszawy (FIR EPWW) podczas SzczytuNATO będą obowiązywać od 7 lipca od godziny 00:01 (UTC) do 10 lipca do godziny23:59 (UTC) zgodnie z Suplementem do Zbioru Informacji Lotniczych AIP Polska ?SUP 44/16 (ENR 5). Pierwszym Rejonem Ograniczeń Lotów (EA97) jest okrąg opromieniu 100 km i środku w punkcie o wwspółrzędnych: 52°14?22?N 021°02?44?E(Stadion Narodowy) obowiązujący od poziomu Ziemi (GND) do wysokości Flight Level285 tj. wysokości 8700 m.

Drugim Rejonem Ograniczeń Lotów (EA98) jest okrąg opromieniu 3 km nad Warszawą i środku w punkcie o współrzędnych: 52°14?22?N021°02?44?E (Stadion Narodowy). Jego dolną granicą jest GND, a górną wysokość2000ft AMSL.

– Zakazy dotyczą lotnictwa ogólnego, w tym np. bezzałogowychstatków powietrznych ?dronów? czy paralotni. Nie obowiązują oczywiście lotówratowniczych, przeciwpożarowych, państwowych czy lotów IFR w przestrzenipowietrznej kontrolowanej do/z lotnisk (portów lotniczych) ? informuje płkRobert Stachurski, Szef Obrony Powietrznej Dowództwa Operacyjnego Rodzajów SiłZbrojnych

W wyznaczonej strefie EA 98 zwolnione z zakazu są tylko lotyo statusie HEAD (najwyższych władz państwa), SAR (lot wykonywany w akcjiposzukiwawczo ? ratowniczej), HOSP (lot wykonywany w celu niesienia pomocymedycznej, zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), loty Lotniczego PogotowiaRatunkowego (LPR), loty na hasło GARDA (hasło, na jakie statek powietrznywykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznymi ochroną granicy państwowej) oraz loty lotnictwa państwowego z wyłączeniemlotów państwowych bezzałogowych statków powietrznych.

Kategoryczny zakaz lotów dronów dotyczy wszystkich rodzajówdziałalności lotniczej zarówno wykonywanych w celach sportowo rekreacyjnych,jak i innych czyli w celach ?komercyjnych?. Zakaz lotów ?dronów? dotyczy teżtych operatorów modeli latających i bezzałogowych statków powietrznych, dlaktórych zostały wydane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej długoterminowewarunki lotów w strefach kontrolowanych lotnisk.

Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych przewidziałomożliwość wykonywania operacji lotniczych w sytuacjach szczególnych,nieplanowanych dla lotów, które nie są wyłączone z ograniczeń. Taka możliwośćistnieje jedynie za zgodą Szefa Obrony Powietrznej Dowództwa OperacyjnegoRodzajów Sił Zbrojnych po uprzednim złożeniu wniosku, nie później niż 24 godz.przed planowanym lotem.

– W czasie szczytu NATO Komisariat Policji Portu Lotniczegozostanie wzmocniony przez dodatkowych funkcjonariuszy. Dzięki temu zwiększonazostanie liczba policyjnych patroli w bezpośredniej bliskości portu lotniczego.Będą to zarówno funkcjonariusze umundurowani, jak i operacyjni ? informujeMariusz Ciarka z Komendy Głównej Policji.

Policjanci z Komisariatu Policji Portu Lotniczego w czasieSzczytu NATO będą funkcjonowali w ramach specjalnie powołanego ZespołuZadaniowego do spraw przygotowania do szczytu NATO, a także w pracach CentrumWsparcia koordynującego pracę wszystkich zaangażowanych podmiotów na LotniskuChopina w czasie przylotów i odlotów członków delegacji.

W Komisariacie Lotniczym będzie koordynowany przepływinformacji dotyczących lokalizacji zdarzeń z udziałem bezzałogowych statkówpowietrznych do pozostałych jednostek garnizonu stołecznego.

W związku z odbywającym się Szczytem NATO zmianie ulegnieorganizacja i zasady ruchu drogowego w rejonie lotniska. Kierowcy muszą zwrócićszczególną uwagę na dodatkowe oznakowanie, a wszyscy powinni bezwzględniestosować się do poleceń funkcjonariuszy i przedstawicieli innych służb odpowiedzialnychza bezpieczeństwo.

– Wyzwaniem dla kontrolerów i wszystkich służb operacyjnychz pewnością będzie wzmożony ruch lotniczy związany z obsługą szczytu NATO, atakże intensywnym ruchem wakacyjnym. Wykorzystamy jednak nasze doświadczenia,także z czasów organizacji EURO 2012, żeby opóźnienia były jak najmniejsze ?mówi Janusz Janiszewski, Senior Kontroler z Polskiej Agencji ŻeglugiPowietrznej (PAŻP) zarządzającej polską przestrzenią powietrzną.

Sprawdzianem dla kontrolerów mogą być również trudne warunkiatmosferyczne. Przechodzące przez Polskę w ostatnich tygodniach fronty burzowepowodowały poważne utrudnienia w ruchu lotniczym powodujące opóźnienia w startachi lądowaniach samolotów.

– Samoloty są przeprowadzane z dala od chmur burzowych, cosprowadza się do wyznaczenia im trasy przelotu dłuższej o setki kilometrów ?dodaje Marcin Wilkowski, Senior Kontroler z PAŻP.

Takie sytuacje powodują konieczność automatycznej redukcjiprzepustowości przestrzeni powietrznej nawet do 30 procent.