Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Małopolska potwierdza: w ciągu trzech lat bez Przewozów Regionalnych

inforail
28.06.2016 11:19

W ciągu 3 latplanowane jest przejęcie wszystkich przewozów regionalnych w województwiemałopolskim przez Koleje Małopolskie ? informuje tamtejszy Urząd Marszałkowski.

Pracownicy Przewozów Regionalnych trafią wówczas do spółkiwojewództwa. Już dzisiaj Koleje Małopolskie korzystają z doświadczenia wielupracowników, którzy zdecydowali się przejść do małopolskiego przewoźnika. Przypomnijmy, że z usług Przewozów Regionalnych zrezygnowało już województwo mazowieckie. Na Śląsku przewoźnik obsługuje tylko pociągi międzywojewódzkie. Plany rezygnacji z usług przewoźnika ma także łódzkie (ŁKA), dolnośląskie (Koleje Dolnośląskie) i wielkopolskie (Koleje Wielkopolskie). 

Co ważne, samorząd prawdopodobnie zaoszczędzi. Dopłata do ?pociągokilometra?w Kolejach Małopolskich wynosi 11,71 zł, z kolei do połączeń realizowanych przezPrzewozy Regionalne 21,66 zł.

Urząd Marszałkowski zaznacza też, że wielkim sukcesem sąpołączenia realizowane przez Koleje Małopolskie na trasach Szybkiej KoleiAglomeracyjnej. Dobrze zarządzana spółka województwa, z nowoczesnym,punktualnym taborem przewiozła w maju już 3 mln pasażerów, a do końca roku daneszacunkowe mówią o 5,5 mln podróżnych. Popularne połączenia obsługiwane przezsamorządową spółkę otrzymują także znacznie mniejszą dotacje, a mimo tostawiane są za wzór pośród kolejowych przewoźników.

Aktualnie trwają prace nad nową oferta przewozową naprzyszły rok. Wiadomo już, że kwota dotacji na pewno nie zostanie pomniejszona,trwają rozmowy z samorządami lokalnymi zainteresowanymi współfinansowaniemprzewozów po swoim terenie, jest duża szansa na pojawienie się nowych połączeń.W grudniu ruszy także wyczekiwana przez mieszkańców III linia Szybkiej KoleiAglomeracyjnej na trasie Kraków-Tarnów.

Zarząd województwa zamierza nadal inwestować w nowoczesnytabor ? w przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych kilkunastu pociągów,które wyjadą na małopolskie tory.Planowany jest także dalszy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, jegotempo uzależnione jest jednak od przeprowadzanych przez spółkę PKP PLK remontówinfrastruktury kolejowej w naszym regionie.

Urząd Marszałkowski przypomina, że w tegorocznym kolejowymrozkładzie jazdy praca przewozowa pociągów regionalnych wzrosła w Małopolsce o5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z roku na rok wzrastają także dotacje, jakieurząd marszałkowski przekazuje na funkcjonowanie kolei w naszym regionie.

? W ostatnich latach zwiększyliśmy środki, które z budżetuprzeznaczamy na dopłaty do połączeń kolejowych aż o 118%. W 2008 roku kwota tawynosiła nieco ponad 43 mln zł, a w tym roku przekroczyła 94 mln zł. Toimponujący wzrost, rzadko spotykany w innych dziedzinach ? zauważa marszałekMałopolski Jacek Krupa.

Województwo otwarte jest także na współpracę z samorządami,którym zależy na transporcie kolejowym w ich miejscowości. Przykładem dobrejwspółpracy było uruchomienie w grudniu ub. r., po trzech latach przerwy,połączenia na linii Kraków ? Skawina ? Spytkowice ? Oświęcim, którą obsługuje10 pociągów. Połączenia współfinansują, poza województwem, także samorządygminne oraz lokalny duży przedsiębiorca.

Nowy tabor,europejski standard

Inwestycje w małopolską kolej władze województwa rozpoczęłyjuż ponad dekadę temu stawiając na zakup nowoczesnych i szybkich pociągów,które dziś są nieodłącznym elementem małopolskiego krajobrazu kolejowego. Niedawno wraz z województwami: śląskim,świętokrzyskim i podkarpackim Małopolska zakupiła nowy tabor ? w sumie 19nowoczesnych pociągów z dostępem do bezpłatnego wifi i udogodnieniami dlarowerzystów oraz matek z dziećmi. Pojazdy zakupione przez Południową GrupęZakupową służą obecnie do obsługi połączeń międzyregionalnych.

– Żeby zachęcić pasażerów do wyboru kolei, musimy dysponowaćnowoczesnym, komfortowym taborem. Pociągi zakupione wspólnie z innymiwojewództwami kursują pomiędzy regionami, gdyż poza strategiczną dla nas SzybkąKoleją Aglomeracyjną pamiętamy także o połączeniach na obrzeżach Małopolski ?podkreśla Leszek Zegzda odpowiedzialny w zarządzie województwa za transportkolejowy. W sumie do 2016 r. Województwo Małopolskie zakupiło i wprowadziło doeksploatacji aż 31 nowych pojazdów.