Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mamiński: Miliony na tabor Przewozów Regionalnych

inforail
15.06.2016 11:23

Planujemy wydać natabor około 620 mln złotych – mówi prezes Przewozów Regionalnych KrzysztofMamiński. Poniżej rozmowa PAP z szefem przewoźnika.

PAP: Jakie byływyniki finansowe Przewozów Regionalnych w 2015 roku?

Krzysztof Mamiński (Prezes Przewozów Regionalnych) : Za 2015rok spółka na działalności gospodarczej zanotowała stratę 88 mln złotych netto,a także stratę na działalności podstawowej, czyli na sprzedaży rzędu 12 mlnzłotych netto. W dużej mierze na wynik w obszarze działalności gospodarczejwpłynęła rezerwa utworzona na realizowany Program Dobrowolnych Odejść.

Jaki wynik finansowyprognozowany jest w tym roku?

Chcemy na działalności gospodarczej osiągnąć dodatni wynik ibardzo zbliżyć się do plusowego wyniku na samej sprzedaży. To jest pierwszyrok, w którym spółka realizuje tak dużą restrukturyzację, więc występująjeszcze grupy kosztów, których nie udało nam się zrestrukturyzować. Naszymcelem jest utrzymanie stabilizacji finansowej w ciągu najbliższych kilku lat.

Czy przewidywany jestkolejny Program Dobrowolnych Odejść i ile osób skorzystało z ostatniegoprogramu?

Program Dobrowolnych Odejść jest już zrealizowany.Szacowaliśmy, iż skorzysta z niego ok. 2 tys. pracowników, ostatecznie zapisałosię do niego ok. 1500 osób. Ale samo zmniejszenie zatrudnienia obejmiezakładane 2 tys. osób z tym, że będą to formy inne niż PDO, m.in. odejścia naemeryturę. Nie przewidujemy kolejnych tego typu programów.

W jaki sposób spółkaplanuje sfinansować modernizację i zakup nowego taboru?

Program taborowy chcemy finansować albo z emisji obligacji,albo z kredytu. Negocjacje w tej sprawie się toczą, mamy nadzieje uzyskaćwiążące propozycje od banków do końca czerwca. Planujemy wydać na ten programok. 620 mln złotych i za te pieniądze chcemy przeprowadzić pełną modernizację36 elektrycznych zespołów trakcyjnych, czterech wagonów i jednej lokomotywyoraz kupić 10 nowych pojazdów, w tym siedem nowych ezt i trzy nowe autobusyszynowe.

Przetarg na zakup trzech nowych autobusów szynowych jużzostał ogłoszony. Planuję, że ogłoszenie przetargu na kolejne modernizacje i nazakupy będzie realizowane w drugiej połowie lipca i w kolejnych miesiącach.

Na jakim etapie jestsprawa decyzji Komisji Europejskiej ws. pomocy publicznej udzielonej spółceprzez Agencję Rozwoju Przemysłu?

Aktualnie Komisja Europejska prowadzi dialog z naszą spółką.KE prosi o wyjaśnienia czy doprecyzowanie m.in. kwestii związanych zprzeznaczeniem środków finansowych, o dotychczasowe działaniarestrukturyzacyjne, które były prowadzone w spółce zarówno w latach 2001-2004,jak i o późniejsze działania związane z restrukturyzacją. Pyta także o umowy zsamorządami na wykonywanie przewozów w województwach.

Część marszałkówzapowiada przejęcie realizacji wszystkich połączeń kolejowych w obrębie swoichwojewództw, np. ostatnio mówił o tym marszałek woj. małopolskiego. Jaka jeststrategia spółki w tej sprawie?

Rozmawiałem z marszałkiem woj. małopolskiego i przekazałemmu, że nie jesteśmy zainteresowani sprzedażą oddziału małopolskiego. Naszymcelem jest utrzymanie pozycji największego przewoźnika pasażerskiego w Polsce.Zamierzamy być firmą jednolitą, nie planujemy zakończyć lub pozbywać siędziałalności w jakimkolwiek z regionów, w którym dziś ją prowadzimy.

Jaka ma być rolaPrzewozów Regionalnych na rynku kolejowym w Polsce?

W mojej opinii rynek kolejowy w Polsce wymaga przemyślenia.Należałoby doprowadzić do pewnego posegmentowania rynku przewozów pasażerskichw Polsce. Powinien on być zorganizowany w taki sposób, że samorządy powinnyzajmować się kolejami aglomeracyjnymi, tak jak np. SKM w Warszawie, a PrzewozyRegionalne powinny operować na terenie województw, ale również zapewniaćpołączenia międzyregionalne. Dalekobieżne przewozy wysoko kwalifikowane powinnybyć realizowane przez PKP Intercity.