Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawska Kolej Dojazdowa została usamorządowiona

inforail
16.10.2007 23:05
Długotrwały, bo aż czteroletni proces, usamorządowienia Warszawskiej Kolei Dojazdowej stał się faktem. Z dniem 27 września 2007 r. własność wszystkich udziałów Spółki PKP WKD Sp. z o.o. przeszła na nowych właścicieli. Większościowym udziałowcem stał się Samorząd Województwa Mazowieckiego, który ma 8911 udziałów (73%). Pozostałe udziały przypadły Gminie i Miastu Pruszków (1099 udziałów), Miastu Podkowa Leśna (494 udziałów), Gminie Grodzisk Mazowiecki (599 udziałów), Gminie Milanówek (316 udziałów), Miastu i Gminie Brwinów (600 udziałów) oraz Gminie Michałowice (200 udziałów). 
Pozyskanie nowego taboru to podstawa rozwoju WKD (foto: WKD)Pozyskanie nowego taboru to podstawa rozwoju WKD (foto: WKD)
Poprawa komfortu pasażerów, inwestycje w tabor i infrastrukturę –to podstawowe cele, jakie stawia przed sobą nowy właściciel. Na realizację tego przedsięwzięcia już teraz zarezerwowano 166,5 mln. Umowy sprzedaży udziałów Konsorcjum Samorządów oznaczają, że na drodze nie stoją już żadne przeszkody, aby nowi właściciele mogli podjąć się realizacji zapisanych w Umowie zobowiązań, m.in. w zakresie inwestycji –powiedział nam Krzysztof Kulesza z WKD. Dotychczas, mimo porozumień z 2005 roku, konieczne było spełnienie określonych warunków zawieszających.
Uroczyste przejęcie odbyło się w Warszawie w dniu 2 października 2007 r. pod patronatem największego z udziałowców –Samorządu Województwa Mazowieckiego (foto: mazovia.pl)Uroczyste przejęcie odbyło się w Warszawie w dniu 2 października 2007 r. pod patronatem największego z udziałowców –Samorządu Województwa Mazowieckiego (foto: mazovia.pl)
Uroczyste przejęcie odbyło się w Warszawie w dniu 2 października 2007 r. pod patronatem największego z udziałowców –Samorządu Województwa Mazowieckiego. Można zaryzykować stwierdzenie, iż od tego momentu zaczyna się nowa era w historii EKD/WKD oraz kolejny etap polityki Samorządu Województwa Mazowieckiego na rzecz poprawy jakości obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Idzie za tym realna szansa na zakup nowego taboru i remont infrastruktury. Potwierdza to Krzysztof Kulesza: W najbliższym czasie mają być podjęte przygotowania m.in. do ogłoszenia przetargu na zakup nowego taboru dla WKD, co umożliwi, niestety zapewne dopiero na przełomie 2009 i 2010 r., radykalne poprawienie komfortu podróży i obsługi pasażerów. Chcielibyśmy również jak najszybciej podjąć się modernizacji i rozbudowy infrastruktury (szczególnie budowy drugiego toru z Podkowy Leśnej do Grodziska Maz.), co w połączeniu z wprowadzeniem nowego taboru będzie mogło skutkować skróceniem czasu przejazdu na trasie oraz maksymalnym zoptymalizowaniem rozkładu jazdu (włączając w to oczywiście zwiększenie liczby kursujących pociągów – w obecnej chwili widzimy potrzeby uruchomienia dodatkowych kursów w okresach szczytów przewozowych, niestety jednak nie jesteśmy w stanie ich zrealizować z uwagi na ograniczone możliwości obecnego taboru). Przypomnijmy, że WKS eksploatuje obecnie pociągi EN 94, wyprodukowane w latach 1969-1972. Jedynym rodzynkiem jest jednostka EN 95 z 2004 roku. Już ten fakt wskazuje na to, jak ważnym elementem dla przyszłości „wukadki”może okazać się zakup nowych pociągów. Uwagę na to zwracał, podczas uroczystości podpisania umowy, członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, Piotr Szprendałowicz – Przejęcie kolejki przez samorządy to nie tylko szansa na dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb pasażerów, ale także możliwość przeprowadzenia inwestycji, których podstawowym celem będzie odmłodzenie taboru WKD –powiedział. Na zakup nowego taboru nowy właściciel chce przeznaczyć  142,5 mln zł. Kwota ta pozwoli na pozyskanie 13 nowych pociągów. Kolejne 22 mln zł zostaną zainwestowane w infrastrukturę. WKD ma w planach m.in. budowę nowych linii, np. linii do Janek, a także drugiego toru do Grodziska Mazowieckiego – powiedział Prezes WKD Grzegorz Dymecki. Ponadto WKD myśli o uruchomieniu pociągów z Komorowa do stacji PKP w Pruszkowie, po istniejącym już torze na tym odcinku. Konieczne są jednak inwestycje –elektryfikacja, budowa mijanek i przystanków. Warto zauważyć, że aby zrealizować te plany nowy właściciel kolejki chce ubiegać się o wsparcie unijne. O tym czy uda mu się poprawić jakość usług świadczonych przez „wukadkę”przekonamy się już niebawem.