PESA potwierdza: Link dla NEB już z homologacją
Według naszych informacji Link dla Niederbarniemer Eisenbahn(NEB) otrzymał już niemiecką homologację, wydaną przez Eisenbahn-Bundesamt,czyli odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego. Informacje te potwierdził na dzisiejszej konferencji prasowej szef bydgoskiego producenta – Tomasz Zaboklicki.
Jeszcze w poniedziałek rzecznik prasowy PESY Michał Żurowskimówił, że otrzymanie przez PESĘ stosownych dokumentów to kwestia najbliższych dni. Dziś możemy już powiedzieć oficjalnie, że Linki mają dopuszczeniedo ruchu w Niemczech. To pierwszy pociąg wyprodukowany w Polsce z dopuszczeniem do ruchu u naszych zachodnich sąsiadów i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., pociągspalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającąeksploatację w tym kraju.
– To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylkodlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom PESY drogę na kolejnyrynek zagraniczny ? tym razem jeden z największych, bardzo wymagający, niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszychna świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejszetory. Równie ważne jest potwierdzenie słuszności naszej koncepcji rozwoju.To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia wkonsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know ? how. To droga dłuższa,zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskimkapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przedewszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką niedoraźnie, ?przy okazji?, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie – powiedziałprezes PESY Tomasz Zaboklicki.
Dzięki otrzymanej homologacji już wkrótce Linki będą mogły rozpocząć obsługę połączeń transgranicznych. Potwierdza to szef nimieckiego przewoźnika. – Cieszymy się, że nowe pojazdy Link otrzymały homologację iże w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeńkolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami. Będzie to nowajakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu,bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacićwizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii – mówiłprezes NEB Detlef Bröcker.
– Przede wszystkim dziękuję całej grupie projektowej -zarówno niemieckim, jak i polskim kolegom ? za znakomitą współpracę. Odpoczątku widać było, że obu stronom bardzo zależy na jak najlepszych, zwłaszczadla pasażerów, efektach. Chcę także podziękować prezesom obu firm za to, żeobdarzyli mnie zaufaniem i pozwolili prowadzić tak strategiczny projekt. To niebyła łatwa praca, ale jeśli jasno formułowane są oczekiwania, jeśli cierpliwiei konsekwentnie staramy się sprostać wymaganiom, a Zamawiający okazujezrozumienie i współpracuje tak, jak nasi partnerzy z NEB, można doprowadzićprojekt do szczęśliwego finału – powiedziała szefowa kontraktu w PESIE AleksandraSpeier.
Przypomnijmy, że NEB zamówił w PESA pojazdy spalinowe w sierpniu 2013 roku.Obie firmy powołały wspólną – ponad 20-osobową – grupę projektową, która wpartnerskiej, rzeczowej, a przy tym przyjaznej atmosferze odbywała regularne,częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcjipojazdów brało udział blisko 100 pracowników PESA. Ich wspólny wysiłekdoprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku dozakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k.Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 majazostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacjiw EBA, która właśnie dziś została uwieńczona powodzeniem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz czas na DB. Kolejnym krokiem PESY ma być uzyskaniehomologacji dla Linków produkowanych na zamówienie Deutsche Bahn. Obecnietrwają testy tych jednostek. Według informacji producenta są one już napółmetku.
„