Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Stadler buduje fabrykę pudeł wagonów w Szolnok

inforail
15.10.2007 17:04
Po wątpliwych relacjach dziennika Népszabadság, dziennikarze z agencji MTI oraz dziennika Magyar Hírlap odwiedzili prezesa szwajcarskich zakładów taboru kolejowego Stadler Busnagg AG Petera Spuhlera oraz burmistrza miasta Szolnok Ferenca Szalai. Okazuje się, że jednak wyścig o założenie fabryki montującej składy Flirt rzeczywiście wygrał Szolnok, dzięki czemu ponad 2000 okolicznych podwykonawców może liczyć na stałe zamówienia.
Peter Spuhler powiedział, że inwestycja ta kosztować będzie 30-40 milionów euro i jeszcze w tym roku zakończone zostaną prace projektowe i zdobycie koniecznych zezwoleń. Zakłady w Szolnok produkcję rozpoczną już w ostatnim kwartale 2008 roku i w 2009 roku produkcja będzie odbywać się już pełną parą. Trwa już nabór koniecznych robotników wykwalifikowanych, którzy w Szwajcarii otrzymają odpowiednie wykształcenie.
Stadler obecnie produkuje 500 surowych pudeł wagonów  rocznie, z tego 330-340 w Busnagg, a resztę wykonają na Węgrzech. O dokonaniu dalszych inwestycji w Szolnok zadecydują warunku rynkowe, tj. czy okoliczne kraje będą zamawiały Flirty. Dyrektor Stadler-Trains Magyarország Zoltán Dunai powiedział, że wcześniej narodziła się już na Węgrzech uchwała rządowa o tym, że inwestycja Stadlera będzie finansowo popierana, ale ponieważ opiewa ona na Székesfehérvár, wnioskować będą jej zmianę.

Zamiana Székesfehérvár na Szolnok spowodowana została tym, że Stadler chciał wykupić byłe tereny zakładów Ikarusa w Székesfehérvár, ale jej obecny właściciel przemysłowiec Gábor Száles zażądał za dużo. Szolnok służył o wiele lepszą i tańszą ofertą, a przy tym lepsze jest zakwalifikowanie tego miasta pod względem należnych inwestorom dotacji państwowych za stworzenie nowych miejsc pracy. Stadler stworzy tu ponad 400 miejsc pracy i może liczyć na 40-procentowe uzupełnienie przez państwo kosztów inwestycji.