Wrocławskie lotnisko z najlepszym w Polsce systemem lądowania ILS
Certyfikat opierającysię o urządzenia ILS CAT II nadany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego to ogromnysukces Portu Lotniczego Wrocław.
Nowoczesny system sprawia, że samoloty mogą lądować w trudniejszychniż dotychczas warunkach atmosferycznych. – Dzięki temu znacząco podnieśliśmystandardy nawigacyjne wrocławskiego lotniska, co jeszcze bardziej usprawni jegofunkcjonowanie. Pasażerowie mogą się spodziewać jeszcze większego komfortupodróżowania ? mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. ? Jesteśmyobecnie jedynym w Polsce portem, który korzysta z ILS kategorii drugiej z takbardzo rygorystycznymi wymaganiami.
Rewolucyjna zmiana
Nowy certyfikat dla ILS CAT II we wrocławskim porcie oznacza,że samoloty będą mogły podejść i lądować przy wysokości decyzji nie niższej niż32 m (było 65 m) oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m(było 550 m). – Skala zmiany jest zatem ogromna ? mówi Jarosław Wróblewski,wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. ? Skomplikowany proces i uzyskaniecertyfikacji LVTO i LVP dla ILS CAT II to strategiczny krok w rozwoju, dziękiktóremu operacje lotnicze we Wrocławiu stają się jeszcze bezpieczniejsze. Nauwagę zasługuje fakt, że system, którym dysponuje aktualnie Wrocław należy donajbardziej zaawansowanym technologicznie na świecie ? dodaje. Na nowąinfrastrukturę nawigacyjną składa się kilka elementów. ILS (Instrument LandingSystem) to system wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonejwidzialności. Złożony jest z zestawów anten, wskazujących kierunek pasa iprecyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na nim. Towarzyszy muspecjalistyczne oświetlenie, a całość uzupełnia złożony system sterowania izabezpieczenia systemów elektrycznych i elektronicznych, pozwalający naindywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów. Jednym z kluczowychelementów, który umożliwił podniesienie ILS do wyższej, II kategorii byłonowoczesne i energooszczędne oświetlenie nawigacyjne. – To między innymiświatła podejścia, drogi startowej, dróg kołowania, a także system sterowaniatym oświetleniem. Lotnisko zostało wyposażone w około 2 tysiące lamp typu LED.Dodatkowo jest to system niskonapięciowy, a więc również energooszczędny.Dopiero zakończenie wszystkich inwestycji otworzyło nam drogę do uzyskaniacertyfikatu ILS CAT II ? mówi Przemysław Marcinkowski, dyrektor ds. infrastrukturyw Porcie Lotniczym Wrocław.
Dodatkowe połączenia
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy system to mniej odwołanych operacji lotniczych przyzłych warunkach atmosferycznych. Oznacza to korzyść dla pasażerów, ale i liniilotniczych, które rzadziej będą przekierowywały swoje rejsy na inne lotniska.Tym samym przewoźnicy chętniej wybiorą stolicę Dolnego Śląska jako bazę dlaswoich samolotów.- Zmiana oznacza, że wrocławski port wchodzi do rodzinyeuropejskich lotnisk spełniających najwyższe standardy, a liczba przekierowańna inne lotniska spowodowanych warunkami atmosferycznymi będzie minimalna ?mówi Jarosław Wróblewski. ? Należy jednak pamiętać, że ILS nawet najwyższejkategorii nie jest jedynym czynnikiem decydującym o realizacji operacjilotniczych. Wyjątkowo trudne warunki pogodowe, jak też uprawnienia pilotów czychoćby decyzja kapitana, mogą decydować o konieczności wyboru innego lotniska.
Koszt inwestycji, które przeprowadził Port Lotniczy Wrocławw celu podniesienia kategorii ILS, w tym skomplikowany proces przebudowy imodernizacji pasa startowego wrocławskiego lotniska, wyniósł 50 mln zł. Sytemuzostał uruchomiony w czwartek 28 kwietnia.
„