Ministerstwo nie dofinansuje pociągu Piła ? Berlin
Ze względówfinansowych oraz uwzględniając ww. priorytety, resort transportu nie mamożliwości objęcia dofinansowaniem pociągu międzynarodowego Piła – GorzówWielkopolski – Berlin w ramach umowy o świadczenie usług publicznych na 2016 r.? poinformował wiceminister Piotr Stomma.
Ponadto, Minister Infrastruktury i Budownictwa nie planujedotować tego połączenia ze środków budżetu państwa w ramach rozkładu jazdypociągów 2016/2017. Połączenie kolejowe Piła ? Berlin może być realizowane jakopołączenie wojewódzkie i finansowane przez samorząd województwa na podstawieumowy o świadczenie usług publicznych w ramach wojewódzkich przewozówpasażerskich. Od 20 marca 2016 r. spółka Przewozy Regionalne realizuje przewozydo Berlina w skróconej relacji Krzyż – Gorzów Wielkopolski – Berlin.
W celu uzyskania wsparcia finansowego na szczeblu lokalnym,spółka Przewozy Regionalne planuje zwrócić się do samorządu województwawielkopolskiego z propozycją włączenia wydłużonego o odcinek Krzyż – Piłapołączenia do umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkichkolejowych przewozów pasażerskich zawartej pomiędzy Marszałkiem WojewództwaWielkopolskiego a Przewozami Regionalnymi. Termin i warunki kursowania pociągóww relacji Piła – Berlin zostaną uzgodnione pomiędzy stronami umowy.
Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym ministerwłaściwy ds. transportu jako organizator publicznego transportu zbiorowegozapewnia funkcjonowanie przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych wramach dostępnych na ten cel środków budżetu państwa. W związku z limitem tychśrodków na 2016 r. przewoźnicy zostali zobligowani do ograniczenia liczby pociągówzgłaszanych do dofinansowania w ramach umowy o świadczenie usług publicznych.Ponadto, w sytuacji ograniczeń finansowych, priorytetem dla resortu transportujest zapewnienie funkcjonowania i finansowania przewozów międzywojewódzkichoraz przewozów międzynarodowych w kierunku wschodnim. Według resortutransportu, w przypadku połączeń międzynarodowych dofinansowaniem powinny byćobjęte przede wszystkim te połączenia kolejowe, które mają szczególne znaczenieze względu na interes państwa i aspekt społeczny, tj. konieczność zapewnieniaPolakom mieszkającym za granicą stałej łączności z krajem. Obecnie, połączeniamiędzynarodowe w ramach umowy o świadczenie usług publicznych zawartejbezpośrednio przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa z PKP Intercity realizowanesą w kierunku wschodniej i południowej granicy Polski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak informuje Stomma dotowanie przewozów międzynarodowychprzez ministra właściwego ds. transportu w ramach umowy o świadczenie usługpublicznych nie jest obligatoryjne. Biorąc pod uwagę limit wydatków na dany rokbudżetowy i priorytetowy charakter połączeń międzywojewódzkich, organizator mabardzo ograniczone możliwości dofinansowania przewozów międzynarodowych.
„